• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فنون ادبی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1397)
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
دوره دوره 7 (1394)
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1389)
دوره دوره 1 (1388)
خراسانی, فهیمه, غلامحسین زاده, غلامحسین. (1397). استعاره مفهومی: نقطه تلاقی تفکر و بلاغت در قصاید ناصرخسرو. فنون ادبی, (), 71-84. doi: 10.22108/liar.2018.93889.0
فهیمه خراسانی; غلامحسین غلامحسین زاده. "استعاره مفهومی: نقطه تلاقی تفکر و بلاغت در قصاید ناصرخسرو". فنون ادبی, , , 1397, 71-84. doi: 10.22108/liar.2018.93889.0
خراسانی, فهیمه, غلامحسین زاده, غلامحسین. (1397). 'استعاره مفهومی: نقطه تلاقی تفکر و بلاغت در قصاید ناصرخسرو', فنون ادبی, (), pp. 71-84. doi: 10.22108/liar.2018.93889.0
خراسانی, فهیمه, غلامحسین زاده, غلامحسین. استعاره مفهومی: نقطه تلاقی تفکر و بلاغت در قصاید ناصرخسرو. فنون ادبی, 1397; (): 71-84. doi: 10.22108/liar.2018.93889.0

استعاره مفهومی: نقطه تلاقی تفکر و بلاغت در قصاید ناصرخسرو

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ ، انتشار آنلاین از تاریخ 21 فروردین 1397  XML
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/liar.2018.93889.0
نویسندگان
فهیمه خراسانی 1؛ غلامحسین غلامحسین زاده2
1دانش‌‌آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
استعاره مفهومی یا شناختی بر پیوند میان زبان و تفکر تأکید دارد و استعاره را بیش از آنکه مربوط به زبان بداند، به اندیشه مرتبط می­داند. استعاره پیش از آنکه در قالب یک عبارت زبانی بیان شود، بر مبنای یک تفکر ذهنی ساخته می‌شود. این رویکرد جدید توجه منتقدان را به زیرس
یی ذهنی­‌ جلب می‌کند که در فرایند ساختن استعاره نقش مهمی دارند. ناصرخسرو، یکی از شاعران اندیشمند و فیلسوف سبک خراسانی، در بسیاری از قصاید خود، از استعاره بهره گرفته است. استعاره‌هایی که وی به کار می‌برد همه در قلمرو نظام­ عقیدتی و دینی او می‌گنجند و شاعر بسیاری از مفاهیم فکری مورد نظر خود را به صورت استعاره‌های مفهومی بیان می‌کند. از آنجایی که قصاید ناصر خسرو بیشتر در حیطه ادبیات تعلیمی جای می‌گیرند و در نگاه اول، چندان از شگردهای ادبی سود نمی‌جویند، این پژوهش بر آن است با بررسی پنجاه صفحه از دیوان قصاید ناصرخسرو بر اساس رویکرد استعاره مفهومی نشان دهد که شاعر بسیاری از مفاهیم و عقاید را در قالب استعاره‌های شناختی بیان کرده و این امر در بالا بردن درجه ادبیت کلام وی مؤثر بوده­ است.
کلیدواژه‌ها
استعاره؛ استعاره مفهومی یا شناختی؛ نگاشت؛ قصاید ناصرخسرو
عنوان مقاله [English]
Conceptual metaphor: the confluence of thought and eloquence in Naser Khosro's odes
نویسندگان [English]
Fahimeh Khorasani1؛ gholamhoseyin gholamhoseyinzadeh2
1Ph. D Graduate of Persian Language and Literature, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Nasser Khosro, as one of the figures of the educational and moral literature and one of the philosophers, has a special position in the history of Persian literature and is one of the most famous poets of Khorasani style. What is prominent in this poet's poem is the abundance of ideological, philosophical and moral issues and a remarkable point in the poet's style is the abundance of ideological, philosophical and ethical issues that are prominently seen.Therefore, in this research, some of Nasser Khosrow's odes are examined based on their relationship with conceptual or cognitive metaphor.
Conceptual or cognitive metaphor emphasizes on the link between language and thinking. Metaphor seems to be related to thought rather than be accounted in connection with language. Thus, before being expressed as an expression of language, metaphor is made due to a subjective thought and then is represented. This new approach to metaphor attracts the attention of critics to mental substructures which play an important role in the process of creating metaphor. Naser Khosro, as a thoughtful poet, philosopher of khorasani's style, has used metaphor in most of his odes, remarkable point in his poems is utilizing metaphors which all are in the realm of religious system and the poet expressed most of his concepts as conceptual metaphors. Since Naser Khosro's odes are placed more in the training context at first glance, they don’t take advantageous of literally techniques. So in this research, by a review of fifty pages of Naser Khosro's odes based on conceptual metaphor, this study is aimed to show that most of poet's intended concepts and ideas have been expressed in terms of cognitive metaphors, which were effective in raising the literary level of his words.
Conceptual metaphor is considered as one of the most important examples of the relation of language and thought. The scholars of this theory believe that the place of metaphor is in thinking, and most of routine language applications are rooted in thinking. On this basis, the metaphor is not merely literary, it is also used in ordinary language. Of course, apart from routine language, literary metaphors are rooted in thought and in exploring metaphors from a cognitive and conceptual point of view; we need to look at their roots in thought and thinking.
Naser Khosro, as one of the leading poets of educational and moral literature and one of the scholars, philosophers and thinkers of Khorasani style, has expressed many of his philosophical and verbal beliefs in the form of cognitive metaphors that have shaped his special style. By examining the text in a conceptual metaphor view, it was noted that many of the ideological and philosophical concepts of the poet were expressed in a literary form. According to the study of the first 50 pages of Naser Khosrow's poems, four main themes of thought were identified which were expressed in different metaphors. These four major mental mappings are: Philosophical mapping, Ismailia mapping, moral mapping and self-glorification mapping.
Conceptual metaphor is expressed in the form of an objective mapping, in the studied cases; the poet expressed the concepts of four areas of philosophical, moral, Ismailia, and Self-glorifications in the different metaphors and expressed his concepts in the form of particular objective mappings that each group of these metaphors formed around a specific concept. In other words, by examining the metaphor in these poems, examined by the cognitive approach, is determined relationship between thought and literary style. In the sense that dominant thinking and dominant belief in the text, it forms a group of special metaphors that are directly linked to the poet's ideas and thoughts.
کلیدواژه‌ها [English]
Metaphor, Conceptual or cognitive metaphor, Mapping, NaserKhosro's odes
مراجع

منابع

  1. ابن­سینا، حسین­بن عبدالله (1370). الهیات نجات، ترجمه و پژوهش سیدیحیی یثربی، تهران: فکر روز.
  2. افراشی، آزیتا و دیگران (1391). «بررسی تطبیقی استعاره­های مفهومی جهتی در زبان­های اسپانیایی و فارسی»، فصلنامه پژوهش­های زبان و ادبیات تطبیقی، د 3. ش 4، (صص 1-23).
  3. بهنام، مینا (1389). «استعاره مفهومی نور در دیوان شمس»، فصلنامه علمی پژوهشی نقد ادبی، ش 10، (صص 91-114).
  4. پورنامداریان، تقی (1383). رمز و داستان­های رمزی در ادب فارسی، تهران: علمی و فرهنگی.
  5. تیلر، جان رابرت (1383). بسط مقوله: مجاز و استعاره، مجموعه مقالات استعاره مبنای تفکر و ابزار زیبایی‌آفرینی، تهران: سوره مهر.
  6. حلبی، علی­اصغر (1361). تاریخ فلاسفه ایرانی از آغاز اسلام تا امروز، تهران: زوار.
  7. ردی، مایکل (1383). استعاره مجرا: نمونه­ای از مغایرت چارچوب در زبان ما درباره زبان، مجموعه مقالات استعاره مبنای تفکر و ابزار زیبایی‌آفرینی، تهران: سوره مهر.
  8. فتوحی رودمعجنی، محمود (1389). بلاغت تصویر، چ 2، تهران: سخن.
  1. قبادیانی، ناصرخسرو (1384). دیوان اشعار، چ 6، تصحیح مجتبی مینوی، مهدی محقق، تهران: دانشگاه تهران.
  1. قوام­صفری، مهدی (1387). نظریۀ صورت در فلسفه ارسطو، چ 2، تهران: حکمت.
  2. شمیسا، سیروس (1390). بیان، ویراست چهارم، تهران: میترا.
  3. شهری، بهمن (1391). «پیوندهای میان استعاره و ایدئولوژی»، فصلنامه علمی پژوهشی نقد ادبی، ش 19، (صص 59-76).
  4. لیکاف، جورج (1383). نظریۀ معاصر استعاره، مجموعه مقالات استعاره مبنای تفکر و ابزار زیبایی‌آفرینی، تهران: سوره مهر.
  5. محقق، مهدی (1374). تحلیل اشعار ناصرخسرو، تهران: دانشگاه تهران.
  6. هاشمی، زهره (1389). «نظریه استعاره مفهومی از دیدگاه لیکاف و جانسون»، ادب­پژوهی، شماره 12، (صص 140-119).
  7. Abrms, M. (1388). A Glossary of Literary Terms, Tehran: ZabanMelal,
  8. Lakoff George & Mark Turner (1989). More than Cool Reason: A Field Guide to Poetic Metaphor, University of Chicago.
Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By, Chicago and London: University of Chicago.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 8
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Literary Arts

University of Isfahan

Journal Management System. Designed by sinaweb.