علیرضا شعبانلو
چکیده
قصاید مصنوع که بیشتر در آنها قواعد عروض و قافیه و صنایع شعری طرح میشود، یکی از شیوههای ارائه ادب تعلیمی است که سرایندگان آنها در سایه عرض هنر، به آموزش هنرهای ادبی نیز توجه کردهاند. در پژوهشهای ...
بیشتر
قصاید مصنوع که بیشتر در آنها قواعد عروض و قافیه و صنایع شعری طرح میشود، یکی از شیوههای ارائه ادب تعلیمی است که سرایندگان آنها در سایه عرض هنر، به آموزش هنرهای ادبی نیز توجه کردهاند. در پژوهشهای محقّقین تا کنون تعریفی دقیق از قصیده مصنوع و انواع آن داده نشده و اغلب، این نام را هم بر منظومههای وزنیّه، هم بر بدیعیّهها و هم بر قصاید مُوَشَّح نهادهاند. در این مقاله ضمن تعریف قصیده مصنوع و تفکیک انواع آن و بررسی سابقه و سیر تاریخی قصاید مصنوع، دو نمونه ناشناخته و کهن از این قصاید معرفی شده است. نخستین قصیده با نام مخزن السّرور و مجمع البحور سروده بهاءالدّین ساوجی و دومی با نام روضه السُّحور و دره البحور از سرایندهای به نام نصرالله عراقی است که هر دو از شعرای نیمه دوم قرن هفتم و نیمه نخست قرن هشتم هستند و در دربار تاج الدّین علی عراقی حاکم کرمان و بم وسیرجان میزیستند. در هیچ یک از پژوهشهای معاصرین و حتی منابع دستنویس و نسبتاً کهن از این دو قصیده که تنها یک نسخه از آنها برجای مانده سخن نرفته است. از آگاهیهای مندرج در مقدمه و متن این قصاید میتوان دانست که بهاءالدّین ساوجی و نصرالله عراقی بعد از سیّد ذوالفقار شروانی و فخری اصفهانی سومین و چهارمین سراینده قصاید مصنوعند.