دوره 15 (1401)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
نویسنده = ������������ �������� ��������
تعداد مقالات: 6
بررسی و مقایسۀ گونههای آیرونی در گلستان سعدی و اخلاقالأشراف عبید زاکانی
دوره 14، شماره 3 ، مهر 1401، ، صفحه 1-18
چکیده
آیرونی نوعی صنعت ادبی است که تضادهای معنایی را دوچندان میکند و خاصیّت چندپهلوبودن آن، باعث به چالش کشیدن ذهن مخاطب میشود. این نوع ادبی در ادبیات فارسی معادل اصطلاحاتی مانند طنز، کنایه، مطایبه، تجاهلالعارف، ... بیشترمدح در بدیع
دوره 14، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 73-90
چکیده
یکی از مضامین عمده در تاریخ ادب فارسی، مدح بوده است که شاعران به شیوههای مختلف آن را بیان کردهاند. علمای بلاغت هریک از این شیوهها را یک صنعت به شمار آورده و ویژگیها و شرایط خاصی برای آنها در ... بیشترموسیقی بیرونی و پیوند آن با محتوا در غزل های سلطان ولد
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1398، ، صفحه 85-100
چکیده
ازجمله عناصر مؤثر در حسن تأثیر و زیبایی شعر، زبان آهنگین و موسیقایی آن است. شاعران در اشعار خود برای تلقین و تأثیر کلام، بیش از هر عنصر شعری دیگر، از موسیقی بهره میبرند. سلطان ولد نیز به قدرت موسیقی ... بیشترتحلیل نمایه و تطبیق آن با براعت استهلال در "خسرو و شیرین" و "لیلی و مجنون" نظامی
دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، ، صفحه 63-74
چکیده
اصطلاح نمایه را نخستین بار رولان بارت فرانسوی در نیمۀ دوم سدۀ بیستم میلادی وارد حوزۀ روایتشناسی کرد. از نگاه بارت ساختارگرا، نمایه یکی از انواع کارکردها در متن روایی است. این گونه، هرچند از نظر کنشی ... بیشترنقـد و بـررسی تشبیـه در قصـاید سیف فرغـانی
دوره 5، شماره 2 ، آبان 1392، ، صفحه 123-148
چکیده
تشبیه به عنوان عنصر اصلی خیال، نقش بسزایی در خلق انواع تصاویر شاعرانه ایفا میکند. سیف فرغانی نیز شاعری تصویـرگراست که به مدد این عنصر، در عرصهی تصویرآفرینیهای بکر و خیالانگیز، گام برمیدارد. ... بیشتراستعاره های نو و چند لایه در شعر خاقانی
دوره 2، شماره 2 ، بهمن 1389، ، صفحه 81-96