بررسی و مقایسۀ گونه‌های آیرونی در گلستان سعدی و اخلاق‌الأشراف عبید زاکانی
بررسی و مقایسۀ گونه‌های آیرونی در گلستان سعدی و اخلاق‌الأشراف عبید زاکانی

صدیقه تقوی اصل؛ عبدالله واثق عباسی؛ محمّدامیر مشهدی

دوره 14، شماره 3 ، مهر 1401، ، صفحه 1-18

https://doi.org/10.22108/liar.2022.132604.2122

چکیده
  آیرونی نوعی صنعت ادبی است که تضادهای معنایی را دوچندان می‌کند و خاصیّت چندپهلوبودن آن، باعث به چالش کشیدن ذهن مخاطب می‌شود. این نوع ادبی در ادبیات فارسی معادل اصطلاحاتی مانند طنز، کنایه، مطایبه، تجاهل‌العارف، ...  بیشتر
مدح در بدیع
مدح در بدیع

محمّدامیر مشهدی؛ حسین اتحادی

دوره 14، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 73-90

https://doi.org/10.22108/liar.2021.129456.2034

چکیده
  یکی ‌از مضامین عمده در تاریخ ادب فارسی، مدح بوده است که شاعران به شیوه‌های مختلف آن را بیان ‌کرده‌اند. علمای بلاغت هریک از این شیوه‌ها را یک صنعت به شمار آورده و ‌ویژگی‌ها و شرایط خاصی برای آن‌ها در ...  بیشتر
موسیقی بیرونی و پیوند آن با محتوا در غزل های سلطان ولد
موسیقی بیرونی و پیوند آن با محتوا در غزل های سلطان ولد

محمّدامیر مشهدی؛ علی عابدکهخاژاله؛ لیلا عبادی نژاد

دوره 11، شماره 2 ، تیر 1398، ، صفحه 85-100

https://doi.org/10.22108/liar.2019.116324.1592

چکیده
  ازجمله عناصر مؤثر در حسن تأثیر و زیبایی شعر، زبان آهنگین و موسیقایی آن است. شاعران در اشعار خود برای تلقین و تأثیر کلام، بیش از هر عنصر شعری دیگر، از موسیقی بهره می‌برند. سلطان ولد‌ نیز به قدرت موسیقی ...  بیشتر
تحلیل نمایه و تطبیق آن با براعت استهلال در
تحلیل نمایه و تطبیق آن با براعت استهلال در "خسرو و شیرین" و "لیلی و مجنون" نظامی

عبدالله واثق عباسی؛ محمدامیر مشهدی؛ مهدی رستمی

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، ، صفحه 63-74

https://doi.org/10.22108/liar.2016.20581

چکیده
  اصطلاح نمایه را نخستین بار رولان بارت فرانسوی در نیمۀ دوم سدۀ بیستم میلادی وارد حوزۀ روایت­شناسی کرد. از نگاه بارت ساختارگرا، نمایه یکی از انواع کارکردها در متن روایی است. این گونه، هرچند از نظر کنشی ...  بیشتر
نقـد و بـررسی تشبیـه در قصـاید سیف فرغـانی
نقـد و بـررسی تشبیـه در قصـاید سیف فرغـانی

محمّدامیر مشهدی؛ عبدالله واثق عباسی؛ فاطمه ثواب

دوره 5، شماره 2 ، آبان 1392، ، صفحه 123-148

چکیده
  تشبیه به عنوان عنصر اصلی خیال، نقش بسزایی در خلق انواع تصاویر شاعرانه ایفا می‌کند. سیف فرغانی نیز شاعری تصویـر‌گراست که به مدد این عنصر، در عرصه‌ی تصویر‌آفرینی‌های بکر و خیال‌انگیز، گام بر‌می‌دارد. ...  بیشتر
استعاره های نو و چند لایه در شعر خاقانی
استعاره های نو و چند لایه در شعر خاقانی

محمد امیر مشهدی؛ عبدالله واثق عباسی؛ مهدی دهرامی

دوره 2، شماره 2 ، بهمن 1389، ، صفحه 81-96

چکیده
  استعاره از مهمترین ابزار انتقال زبان از کاربرد حقیقی به کاربرد مجازی و ادبی آن است و بیش از عناصر دیگر شعر در نوآوری و ایجاد سبک شخصی نقش دارد. خاقانی از نظر آفرینش استعارات بدیع و تازه در شمار خلّاق‌ترین ...  بیشتر