نگرشی به باروی موسیقی کناری در مثنوی معنوی بر مبنای ترکیبات اشتقاقی
نگرشی به باروی موسیقی کناری در مثنوی معنوی بر مبنای ترکیبات اشتقاقی

پروین گلی زاده؛ قدرت قاسمی پور؛ رضا گورویی

دوره 10، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 47-56

https://doi.org/10.22108/liar.2018.93666.0

چکیده
  یکی از وجوه شیوایی و بلاغت زبان مولوی عنصر ترکیب‌سازی است. پژوهشگران بیشتر به ادراک رموز عرفانی مثنوی توجه کرده و از روساخت و زبان مثنوی اشاره‌وار گذشته‌اند. یکی از فنون مولوی در انعطاف‌بخشی به صورت ...  بیشتر
موسیقی کناری در رباعیات مولانا
موسیقی کناری در رباعیات مولانا

محمدرضا صالحی مازندرانی؛ پروین گلی زاده؛ نصرالله امامی؛ سعاد سواری

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، ، صفحه 1-14

https://doi.org/10.22108/liar.2016.20584

چکیده
  یکی از عوامل موسیقی­ بخش در شعر، موسیقی کناری است که مهم­ترین جلوه­های آن قافیه و ردیف است. مولانا در کاربرد قافیه و ردیف در رباعی­های خود شگفتی­های زیادی از خود نشان داده است. درواقع وی به بار ...  بیشتر
صُوَر حُسن تعلیل در شعر حافظ
صُوَر حُسن تعلیل در شعر حافظ

قدرت قاسمی پور؛ پروین گلی زاده

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 204-189

https://doi.org/10.22108/liar.2016.20562

چکیده
    در این مقاله به صناعت حُسن تعلیل در شعر حافظ پرداخته می­شود. حسن تعلیل صناعتی است که در آن شاعر دلیلی ادعایی برای پدیده­ای می­آفریند یا بین دو پدیده رابطۀ علت و معلولیِ تخیّلی ایجاد می­کند. ...  بیشتر