طاهره قهرمانی فرد؛ علی محمد پشتدار
چکیده
نظامی در نعت اول مخزن الاسرار، ضمن به کارگیری قابلیتهای ذاتی زبان در تأثیرگذاری بر مخاطب، واقعهای تاریخی را به شیوۀ آشنایی زدایی، بازآفرینی کرده است. چینش کلمات به نظامی در نعت اول مخزنالاسرار، ...
بیشتر
نظامی در نعت اول مخزن الاسرار، ضمن به کارگیری قابلیتهای ذاتی زبان در تأثیرگذاری بر مخاطب، واقعهای تاریخی را به شیوۀ آشنایی زدایی، بازآفرینی کرده است. چینش کلمات به نظامی در نعت اول مخزنالاسرار، ضمن بهکارگیری قابلیتهای ذاتی زبان در تأثیرگذاری بر مخاطب، واقعهای تاریخی را به شیوه آشناییزدایی، بازآفرینی کرده است. چینش کلمات به گونهای است که واژهبهواژه ابیات در محور افقی و عمودی، با یکدیگر تناسب آوایی و معنایی دارند تا نمودار انسجام متن باشند. نظامی در پی ساختاری است که با شگردهای بلاغی، بر بُعد ادبی و عاطفی کلام بیافزاید و به شیواترین وجه، حضرت رسول - صلیالله علیه و آله - و سلم را وصف نماید. روایت این اثر، با داشتن تم جذّاب، شخصیتپردازی محدود که بر یک حادثة اصلی تمرکز دارد؛ شبیه داستانهای مینیمال امروزی است؛ ولی با حضور پررنگ راوی، براعت استهلال و نتیجهگیری پایانی آن، ساختار روایی کهن را به یاد میآورد. این روایت، از پیرنگی مستحکم برخوردار است. بر خلاف موضوع تلخ آن، لحن کلام، نرم و شیرین است، علل این ناهمخوانی بدین شرح است: 1) وزن شعر (بحر سریع) که شاد و پرتحرک و پویاست؛ 2) درونمایه این اثر که بر تسلیم و شکرگزاری است.