میرجلیل اکرمی؛ محمّد پاشایی
دوره 5، شماره 2 ، آبان 1392، ، صفحه 1-20
چکیده
مشفق کاظمی در عصر رضاشاهی نخستین رمان اجتماعی فارسی را با محور قرار دادن حقوق و آزادیهای زنان به رشتۀ تحریر درآورد. رمانهای اجتماعی که بعد از این رمان در دهۀ اول و دوم قرن حاضر نوشته شد، هر چند از نظر ...
بیشتر
مشفق کاظمی در عصر رضاشاهی نخستین رمان اجتماعی فارسی را با محور قرار دادن حقوق و آزادیهای زنان به رشتۀ تحریر درآورد. رمانهای اجتماعی که بعد از این رمان در دهۀ اول و دوم قرن حاضر نوشته شد، هر چند از نظر موضوع و مرتبه هنری قابل قیاس با «تهران مخوف» نیستند؛ ولی براساس ساختار اجتماعی رمان مذکور طرح و پی ریزی شدهاند. این پژوهش از بین عناصر داستانی، در پی واکاوی پیرنگ و شخصیت پردازی تهران مخوف و نقد و تحلیل آن است. طرح رمان «تهران مخوف» به اقتضای مضمون آن چندان پیچیده و تو در تو نیست و نظم طبیعی حوادث در آن بر نظم ساختگی غلبه دارد و رخدادها همواره در روایت به گونهای هم بسته و زنجیر وار اتفاق افتاده است. تهران مخوف مملو از کشمکشهای عاطفی و اخلاقی است و از این لحاظ به رمانهای تاریخی که کشمکشهای جسمانی و زورآزمایی «آدم خوب» و «آدم بد» را توصیف میکنند، هیچ شباهتی ندارد. نویسنده در این اثر از شیوۀ مستقیم و گزارشی برای خلق و پرداخت شخصیتها استفاده میکند. شیوه شخصیت پردازی مشفق کاظمی در تهران مخوف هم بسته و پیوسته به شیوه شخصیت پردازی قصّههای کهن و رمان به معنای اروپایی و مرسوم آن است. شخصیتهای داستانی تهران مخوف به دو جبهه تعلّق دارند و همه آنها واجد شخصیت ایستا هستند. شخصیتهای داستانی این اثر در خلال رمان به بلوغ نسبی نرسیدهاند و به زبان خاص خود تکلّم نمیکنند. هر شخصیتی تنها رسالت پیش بردن داستان را بر عهده دارد و هویت مشخصی ندارد .