شیرزاد طایفی؛ سمانه منصوری آلهاشم
چکیده
نشریات علمی، محور کلیدی در انتقال و گسترش دانش در زمینههای مختلف مطالعاتی محسوب میشوند و ارتقا و اعتلای امر پژوهش وامدار فعالیتهایی است که در این نشریات انجام میگیرد؛ بنابراین رویکردهای تحلیلی ...
بیشتر
نشریات علمی، محور کلیدی در انتقال و گسترش دانش در زمینههای مختلف مطالعاتی محسوب میشوند و ارتقا و اعتلای امر پژوهش وامدار فعالیتهایی است که در این نشریات انجام میگیرد؛ بنابراین رویکردهای تحلیلی و آسیبشناختی بهمنظور تبیین نکات مثبت و منفی این پژوهشها، بهبهترینوجه تأثیر و کاربرد آنها را بیان خواهد کرد. گستردگی پژوهش درزمینۀ علوم بلاغی، بهویژه حوزۀ مطالعاتی علم بیان، بهعنوان شاخصترین قالب انتقال و گسترش دانش ادبی، اهمیت تحلیل قلمرو محتوایی و روششناختی این پژوهشها را بیشازپیش آشکار میسازد؛ بنابراین، این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی به ارزیابی محتوا و ساختار مقالات جامعۀ آماری هدف (28 مقاله) میپردازد و به این نکته رهنمون میشود که پارهای از مقالات در مواجهه با ساختار، دچار ضعفهایی هستند و برخی دیگر ازنظر محتوا و سطوح بهرهگیری منابع، از اصول تخطی کردهاند؛ هرچند پژوهشهای شاخص و کاربردی نیز در این فصلنامه کم نیستند؛ ازاینرو به سبب ماهیت علمی که چنین پژوهشهایی به مطالعات ادبی میبخشند، کمک شایانی در رد تفکری دارند که در آن ادبیات امری ذوقی و غیرعلمی پنداشته میشود. انتظار میرود پژوهش حاضر زمینهای فراهم کند که نشریات علمی، اصول شاخصی را در شیوهنامۀ خود بگنجانند که در مرجعیتبخشی و ارتقای سطح کیفی مطالعات حوزۀ علوم بلاغی با محوریت علم بیان، بیشازپیش مؤثر باشد.