محمّدرضا یوسفی؛ صدیقه رسولیان آرانی
دوره 5، شماره 2 ، آبان 1392، ، صفحه 161-178
چکیده
نماد از منظر علوم بلاغی کلمه، عبارت و یا جملهای است که علاوه بر معنای ظاهری، طیف معنایی گستردهای به خواننده القا کند. از آن جا که بیان اندیشههای غامض عرفانی و انعکاس غیر مستقیم اندیشههای سیاسی و ...
بیشتر
نماد از منظر علوم بلاغی کلمه، عبارت و یا جملهای است که علاوه بر معنای ظاهری، طیف معنایی گستردهای به خواننده القا کند. از آن جا که بیان اندیشههای غامض عرفانی و انعکاس غیر مستقیم اندیشههای سیاسی و اجتماعی در غالب نمادین، آسانتر است، از دیرباز نماد و نمادپردازی در ادب فارسی؛ بویژه در گسترة شعر فارسی، ظهور ویژهای داشته است. در ادبیات معاصر علاوه بر عوامل مذکور، توجه به آشناییزدایی در متون ادبی و ظهور و بروز مکاتبی که گرایش خاص به ابهام دارند، بسامد نمادپردازی را افزونتر کرده است؛ بخصوص اینکه نماد تمام ویژگیهای ابهام هنری را دارد و یکی از عوامل اصلی ابهامزا در شعر به شمار میرود. از اینرو ارائة تعاریف دقیق و بررسی نمادهای شعر معاصر، میتواند گرهگشای ابهام حاکم بر آنها باشد و در تشخیص نماد از موارد مشابه آن یعنی کنایههای رمزی و استعارههای نمادنما به خواننده کمک کند. لذا در این مقاله بر آنیم عناصر بلاغی نمادگونه را در شعر معاصر مورد بررسی، تحلیل و نقد قرار دهیم و نگرشی از دیدگاه ابهام به آنها داشته باشیم.