محسن محمدی فشارکی؛ پانته آ صفائی
دوره 6، شماره 1 ، مرداد 1393، ، صفحه 115-130
چکیده
در این مقاله به بررسی ساختارشناسانه غزل امروز و تحقیق در شیوههای روایت در غزل دهههای اخیر پرداخته شده است. غزل که در همۀ دورهها پرمخاطبترین و جدیترین صورتهای شعر فارسی بوده، در دوران معاصر ...
بیشتر
در این مقاله به بررسی ساختارشناسانه غزل امروز و تحقیق در شیوههای روایت در غزل دهههای اخیر پرداخته شده است. غزل که در همۀ دورهها پرمخاطبترین و جدیترین صورتهای شعر فارسی بوده، در دوران معاصر نیز شاعران بسیاری را با خود همراه کرده است. با توجه به وجود روشهای گوناگون روایت هنر امروز، در شعر معاصر و بهویژه غزل دهههای اخیر، شکل ویژهای از روایت به چشم میآید که با وجود شباهتهایش با روایت داستانی به روایت سینمایی نیز شبیه است . در این پژوهه، افزون بر تعریف روایت و پرداختن به پیشینۀ آن در شعر و غزل فارسی، شیوههای روایت در شعر معاصر و بهویژه غزل امروز بررسی میشود. بدین منظور، ابتدا به این پرسش پاسخ داده میشود که روایت در غزل روایی امروز، به روایت داستانی نزدیکتر است یا به روایت سینمایی . سپس چرایی این پاسخ مورد تحلیل قرار میگیرد . ضمن این بررسی، شباهتها و تفاوتهای روایت در غزل، با هر یک از دو شیوۀ روایت داستانی و سینمایی شناسایی و نمونههایی از آنها در غزل معاصر بیان میشود. همچنین، به برخی اصطلاحات خاص سینما در غزل امروز و نتایج رواییشدن غزل و ویژگیهای ممیز غزل روایی از غزل کهن فارسی اشاره میشود.