نفیسه رئیسی؛ محسن محمدی فشارکی
دوره 7، شماره 2 ، بهمن 1394، ، صفحه 71-86
چکیده
زبان فارسی به عنوان زبان دوم جهان اسلام با معارف این دین الهی رابطه تنگاتنگی دارد بنابراین یادگیری زبان فارسی در کنار آموزههای اسلامی و شیعی برای طلاب غیرفارسی زبان راهگشاست. با توجه به این رابطه ...
بیشتر
زبان فارسی به عنوان زبان دوم جهان اسلام با معارف این دین الهی رابطه تنگاتنگی دارد بنابراین یادگیری زبان فارسی در کنار آموزههای اسلامی و شیعی برای طلاب غیرفارسی زبان راهگشاست. با توجه به این رابطه مهم، جامعه المصطفی العالمیه میکوشد در بستر زبان فارسی به پرورش پژوهشگر اسلامی، مترجم و مبلغ اسلامی بپردازد. در همین راستا مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی که زیر مجموعه جامعه المصطفی محسوب میشود، مجموعهای به نام آموزش فارسی به فارسی در هشت کتاب منتشر کرده است که هم اکنون در مراکز مختلف جامعه المصطفی در داخل و خارج از کشور تدریس می گردد. اهداف والای این کانون شیعی، اهمیت و حساسیت تألیف و تحلیل کتابهای آموزشی آن را جلوهگر میکند در نتیجه درستی و دقت آنها توجه و پژوهش بیشتری را نیاز دارد. هدف از نگارش این مقاله توصیف و نقد دستوری این مجموعه آموزشی است. پژوهش حاضر پس از معرفی جامعه المصطفی العالمیه، به اهمیت و شیوههای دستورآموزی به غیر فارسی زبانان میپردازد و در کنار معرفی مباحث دستوری لازم برای فارسی آموزان، کتابهای هشت جلدی آموزش فارسی به فارسی را از لحاظ دستوری توصیف میکند. سپس مشکلات دستوری این کتابها را در ده بخش جداگانه با ارائه نمونه بررسی مینماید. مقاله با ارائه راهکارهایی برای بهبود مباحث دستوری این مجموعه آموزشی و نیز سایر کتابهای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، پایان مییابد.