بررسی و نقد تأثیر سبک اصفهانی ـ هندی بر غزل معاصر
بررسی و نقد تأثیر سبک اصفهانی ـ هندی بر غزل معاصر

علی محمد محمودی؛ مهدی رستمی

دوره 14، شماره 4 ، دی 1401، ، صفحه 21-38

https://doi.org/10.22108/liar.2023.136471.2231

چکیده
  هدف این پژوهش مطالعۀ نمونه‌هایی از غزل معاصر است که شاعر در آن می‌کوشد از مؤلفه‌های صوری و معنایی سبک هندی بهره ببرد. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی و با ابزار کتابخانه است. این پژوهش درپی بررسی و تحلیل برجسته‌ترین ...  بیشتر
شبکة واژگانی، صفت و قیدسازی‌های فریدون توللی در چارپاره‌های رها و نافه
شبکة واژگانی، صفت و قیدسازی‌های فریدون توللی در چارپاره‌های رها و نافه

علی محمد محمودی؛ الهام رستاد

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 77-96

https://doi.org/10.22108/liar.2021.126073.1948

چکیده
  فریدون توللی از پیشاهنگان تحول‌خواهی در زبان و تصویر شعر فارسی معاصر است. این شاعر با رویکردی نوگرایانه به وادی شعر گام نهاد و نظرات مبتنی بر نوآوری و لزوم تحول در شعر را در دیباچة دفتر شعر «رها» ...  بیشتر
بررسی تحول «ساختار» و «شکل» غزل از انقلاب مشروطه تا پس از انقلاب اسلامی
بررسی تحول «ساختار» و «شکل» غزل از انقلاب مشروطه تا پس از انقلاب اسلامی

علی محمد محمودی

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 111-128

https://doi.org/10.22108/liar.2017.94162.0

چکیده
  غزل در عهد مشروطه مانند سایر قالب­های شعری دست­مایة بیان تغزلِ آمیخته با آرمان­های ملی و میهنی شد. برخی از شاعران که مبارزان راه آزادی و مشروطه­خواه بودند، این قالب را با شعارهای ادبیات کارگری ...  بیشتر