سیده الهام حسینی سده؛ حسین آقاحسینی دهاقانی
چکیده
در بررسی و تبیین ساختار قصیده، همواره به بخشهای مختلف آن توجه شده است. قصیده بهجز بخش اصلی، بخشهایی چون تشبیب، تخلّص و شریطه نیز دارد که همواره توجه اهل ادب را به خود جلب کرده است. تشبیب را باید راه ...
بیشتر
در بررسی و تبیین ساختار قصیده، همواره به بخشهای مختلف آن توجه شده است. قصیده بهجز بخش اصلی، بخشهایی چون تشبیب، تخلّص و شریطه نیز دارد که همواره توجه اهل ادب را به خود جلب کرده است. تشبیب را باید راه ورود به قصیده و یکی از مهمترین بخشهای آن دانست که بهدلیل قرارداشتن در پیشانی قصیده برای ترغیب و تهییج مخاطب نقش مهمی را به عهده دارد و همواره یکی از موضوعات بحثانگیز و محل اختلاف اهل فن بوده است؛ اما با همة کوششها، اهل ادب هنوز تعریف جامع و مانعی از آن به دست ندادهاند. در این پژوهش هدف این است که ضمن بیان دیدگاهها و آرای متقدمان و متأخران، بررسی و دستهبندی و نقد این تعاریف، تعریف کاملتر و دقیقتری از تشبیب بیان کرد تا بتوان به درک روشنتری از آن دست یافت. بنابراین این پژوهش میکوشد برای دستیابی به این هدف پاسخی برای پرسشهای زیر بیابد: 1 - تعاریف ارائهشده در کتابهای بلاغی تاچه حد شناسای تشبیبهای فارسی است؟ 2 - آیا بنابر بیشتر کتابهای بلاغی، تشبیب و نسیب و تغزل مترادف و همردیف هستند؟ 3 - آیا میتوان در تشبیب ویژگی خاصی مکمّل ویژگیها و تعاریف آن در کتابهای بلاغی یافت؟ 4- آیا هر مقدمة قصیدهای را میتوان تشبیب دانست؟