بررسی و مقایسۀ گونه‌های آیرونی در گلستان سعدی و اخلاق‌الأشراف عبید زاکانی
بررسی و مقایسۀ گونه‌های آیرونی در گلستان سعدی و اخلاق‌الأشراف عبید زاکانی

صدیقه تقوی اصل؛ عبدالله واثق عباسی؛ محمّدامیر مشهدی

دوره 14، شماره 3 ، مهر 1401، ، صفحه 1-18

https://doi.org/10.22108/liar.2022.132604.2122

چکیده
  آیرونی نوعی صنعت ادبی است که تضادهای معنایی را دوچندان می‌کند و خاصیّت چندپهلوبودن آن، باعث به چالش کشیدن ذهن مخاطب می‌شود. این نوع ادبی در ادبیات فارسی معادل اصطلاحاتی مانند طنز، کنایه، مطایبه، تجاهل‌العارف، ...  بیشتر
بررسی و تحلیل تشبیه در دیوان بدر چاچی
بررسی و تحلیل تشبیه در دیوان بدر چاچی

عبدالله واثق عباسی؛ حسین اتحادی

دوره 11، شماره 2 ، تیر 1398، ، صفحه 1-18

https://doi.org/10.22108/liar.2019.113550.1482

چکیده
  بدرالدین چاچی­ یکی از شاعران مشهور قرن هشتم هجری است که از محبوبیّت زیادی در هند برخوردار ­است. ویژگی ­اصلی شعر بدر، کاربرد زیاد صور خیال به ­ویژه تشبیه و استعاره است. در این تحقیق براساس روش توصیفی-­تحلیلی، ...  بیشتر
تحلیل نمایه و تطبیق آن با براعت استهلال در
تحلیل نمایه و تطبیق آن با براعت استهلال در "خسرو و شیرین" و "لیلی و مجنون" نظامی

عبدالله واثق عباسی؛ محمدامیر مشهدی؛ مهدی رستمی

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، ، صفحه 63-74

https://doi.org/10.22108/liar.2016.20581

چکیده
  اصطلاح نمایه را نخستین بار رولان بارت فرانسوی در نیمۀ دوم سدۀ بیستم میلادی وارد حوزۀ روایت­شناسی کرد. از نگاه بارت ساختارگرا، نمایه یکی از انواع کارکردها در متن روایی است. این گونه، هرچند از نظر کنشی ...  بیشتر
نقـد و بـررسی تشبیـه در قصـاید سیف فرغـانی
نقـد و بـررسی تشبیـه در قصـاید سیف فرغـانی

محمّدامیر مشهدی؛ عبدالله واثق عباسی؛ فاطمه ثواب

دوره 5، شماره 2 ، آبان 1392، ، صفحه 123-148

چکیده
  تشبیه به عنوان عنصر اصلی خیال، نقش بسزایی در خلق انواع تصاویر شاعرانه ایفا می‌کند. سیف فرغانی نیز شاعری تصویـر‌گراست که به مدد این عنصر، در عرصه‌ی تصویر‌آفرینی‌های بکر و خیال‌انگیز، گام بر‌می‌دارد. ...  بیشتر
استعاره های نو و چند لایه در شعر خاقانی
استعاره های نو و چند لایه در شعر خاقانی

محمد امیر مشهدی؛ عبدالله واثق عباسی؛ مهدی دهرامی

دوره 2، شماره 2 ، بهمن 1389، ، صفحه 81-96

چکیده
  استعاره از مهمترین ابزار انتقال زبان از کاربرد حقیقی به کاربرد مجازی و ادبی آن است و بیش از عناصر دیگر شعر در نوآوری و ایجاد سبک شخصی نقش دارد. خاقانی از نظر آفرینش استعارات بدیع و تازه در شمار خلّاق‌ترین ...  بیشتر