فاطمه مدرسی؛ هادی طیطه
چکیده
بلاغت سنتی جوابگوی بررسی بسیاری از تصاویر شعر مدرن ازجمله تصاویر شاعران سمبولیست و وابستگان تصاویر انتزاعی نیست؛ به همین سبب باید مبانی تازهای پیریزی کرد تا با آن بتوان زیبایی این آثار را نشان داد ...
بیشتر
بلاغت سنتی جوابگوی بررسی بسیاری از تصاویر شعر مدرن ازجمله تصاویر شاعران سمبولیست و وابستگان تصاویر انتزاعی نیست؛ به همین سبب باید مبانی تازهای پیریزی کرد تا با آن بتوان زیبایی این آثار را نشان داد و تحلیل، بررسی، تطبیق و مقایسة میان تصاویر با این مبانی انجام شود. بلاغت تصویر محمود فتوحی با جداکردن تصاویر مربوط به هر مکتب ادبی ازجمله کلاسیسم، رمانتیسم، سمبولیسم، اسطوره و ایماژیسم، برای هرکدام مبانی تصویری ویژهای و کارکردهای خاصی را تبیین کرده است؛ با این مبانی و ویژگیهای تصویری که برای هر مکتب مطرح میکند میتوان شعر شاعران آن مکتب را بررسی و تحلیل کرد. نگارندگان در این پژوهش، کتاب بلاغت تصویر محمود فتوحی رودمعجنی را با دیدگاهی انتقادی بررسی و تحلیل میکنند. از آنجا که اشکالات کتابِ منظور متعدد است و هیچگونه شباهت ساختاری و درونمایهای با هم ندارند، نگارندگان از دستهبندی اشکالات پرهیز میکنند و بهترتیب صفحات کتاب هر اشکال را با شمارهای جداگانه نشان میدهند و آنها را توضیح و تشریح میکنند. تعداد اشکالات کتاب به ده عدد میرسد؛ ازجملة مهمترین این اشکالها میتوان به تناقض و یکدستنبودن نگاه نویسنده به موضوع نگرش کلی، نمونههای شعر بیتصویر و اعتقاد به بیمعنایی اشاره کرد.