مصداق‌هایی از مفهوم گروتسک در حکایت‌های مثنوی
1. مصداق‌هایی از مفهوم گروتسک در حکایت‌های مثنوی

فرشته السادات حسینی

دوره 11، شماره 4 ، زمستان 1398، ، صفحه 65-78

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2020.120256.1751

چکیده
  وسعت اندیشۀ مولانا اقیانوس بی‌کرانی است که روندگان بحر حقیقت را قادر می‌سازد تا به هر کرانۀ آن لنگر اندازند و فراخور اندیشه و توان خویش مروارید معانی عرفانی را صید کنند. اندیشه‌ای که برانگیزانندۀ حسی ...  بیشتر
نقد کهن‌الگویی داستان «دژ هوش‌ربا»
2. نقد کهن‌الگویی داستان «دژ هوش‌ربا»

جلیل مشیدی؛ سونیا نوری

دوره 9، شماره 1 ، بهار 1396، ، صفحه 109-118

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.21397

چکیده
  کهن­ الگوها مفاهیم مشترکی هستند که در طول سالیان، در ناخودآگاه بشر انباشته شده­اند. نقد کهن­الگویی یکی از شاخه­های نقد ادبی جدید است که به بررسی کهن­الگوهای موجود در یک اثر ادبی می­پردازد. ...  بیشتر
موسیقی کناری در رباعیات مولانا
3. موسیقی کناری در رباعیات مولانا

محمدرضا صالحی مازندرانی؛ پروین گلی زاده؛ نصرالله امامی؛ سعاد سواری

دوره 8، شماره 3 ، پاییز 1395، ، صفحه 1-14

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2016.20584

چکیده
  یکی از عوامل موسیقی­ بخش در شعر، موسیقی کناری است که مهم­ترین جلوه­های آن قافیه و ردیف است. مولانا در کاربرد قافیه و ردیف در رباعی­های خود شگفتی­های زیادی از خود نشان داده است. درواقع وی به بار ...  بیشتر