نمود ایدئولوژی در لایه های بلاغی و زبانی شعر آیینی معاصردر سه دهه اخیر
1. نمود ایدئولوژی در لایه های بلاغی و زبانی شعر آیینی معاصردر سه دهه اخیر

جعفر عباسی؛ مرادعلی واعظی؛ ابراهیم محمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مهر 1399

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2020.123488.1873

چکیده
  چکیده شعر آیینی در دهه‌های اخیر قلمروهای معنایی، تصویری و ساختاری جدیدی را تجربه کرده است. این گونه‌ی شعری به عنوان یک متن ایدئولوژیک، قابلییت تحقیق و بررسی را از این حیث داراست. پیوند معنادار عناصر ...  بیشتر
جنبه‏ های برﺟﺴﺘﮥ سبکی در موسیقی شعر ناصرخسرو
2. جنبه‏ های برﺟﺴﺘﮥ سبکی در موسیقی شعر ناصرخسرو

مرتضی محسنی؛ مهدی صراحتی جویباری

دوره 9، شماره 1 ، بهار 1396، ، صفحه 91-108

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.21417

چکیده
  برای کسی که اندک اطّلاعِ سبک‏شناختی از ادوار شعر فارسی دارد، مسلّم است که قصاید ناصرخسرو هم از نظر فنّی و هم از لحاظ محتوایی به‏کلی با قصاید سایر شاعران قرن پنجم هجری متفاوت است. این تفاوت حتی در حوزه‏هایی ...  بیشتر
سبک مرثیه های خاقانی
3. سبک مرثیه های خاقانی

علیرضا شانظری

دوره 7، شماره 2 ، زمستان 1394، ، صفحه 139-156

چکیده
    مرثیه بر اشعاری اطلاق می‌شود که در ماتم گذشتگان سروده شده باشد. از لحاظ نوع ادبی، مرثیه را جزء اشعار غنایی به حساب می‌آورند. مرثیه ممکن است در هر قالبی سروده شده باشد؛ اما قالب قصیده پرکاربردترین ...  بیشتر
گونه‌ای کنایه آمیغی در غزل صائب
4. گونه‌ای کنایه آمیغی در غزل صائب

سیاوش حق جو؛ مصطفی میردار رضایی

دوره 6، شماره 2 ، پاییز 1393، ، صفحه 69-84

چکیده
  این جستار به تحلیل دوباره و تکمیلی صناعت «استعارة ایهامی کنایه» و انواع آن در غزل‌های صائب می‌پردازد. صناعات شعری از جمله عواملی هستند که برجستگی آن­ها در شعر هر شاعر، سبک منحصر و مختص به خود ...  بیشتر
درآمدی بر سبک شناسی آثار ظهیری سمرقندی
5. درآمدی بر سبک شناسی آثار ظهیری سمرقندی

مختار کمیلی

دوره 3، شماره 1 ، بهار 1390، ، صفحه 75-92

چکیده
   یکی از نویسندگان سده ششم هـ.ق ظهیری سمرقندی، صاحب آثار سندبادنامه و اغراض السیاسه است. سندبادنامه وی در زمره­ معروفترین آثار داستانی فارسی است که به نثر فنّی نگارش شده و در اسلوب پاره‌ای از متون ...  بیشتر