تحلیل قلمروهای مشبه و مشبهٌ‌به در اشعار فریدون تولّلی
1. تحلیل قلمروهای مشبه و مشبهٌ‌به در اشعار فریدون تولّلی

شهرزاد رضادوست؛ شهین اوجاق علیزاده؛ امیرحسین ماحوزی

دوره 11، شماره 4 ، زمستان 1398، ، صفحه 143-158

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2020.120472.1761

چکیده
  «تشبیه» راهی به سوی برکشیدن فرم و صورت و ایجاد فضای لطیف و هنری در شعر است. همچنین باعث ملموس‌ترشدن فضای شعر برای مخاطب و شیوایی بیشتر کلام و گیرایی آن می‌شود؛ بررسی و تحلیل قلمرو‌های تشبیه نیز ...  بیشتر
بررسی و تحلیل تشبیه در دیوان بدر چاچی
2. بررسی و تحلیل تشبیه در دیوان بدر چاچی

عبدالله واثق عباسی؛ حسین اتحادی

دوره 11، شماره 2 ، تابستان 1398، ، صفحه 1-18

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2019.113550.1482

چکیده
  بدرالدین چاچی­ یکی از شاعران مشهور قرن هشتم هجری است که از محبوبیّت زیادی در هند برخوردار ­است. ویژگی ­اصلی شعر بدر، کاربرد زیاد صور خیال به­ویژه تشبیه و استعاره است. در این تحقیق براساس روش توصیفی-­تحلیلی، ...  بیشتر
خلاقیّت بلاغی مولانا در کاربرد آیه‎های قرآن (با تمرکز بر استعاره، تشبیه و پارادکس)
3. خلاقیّت بلاغی مولانا در کاربرد آیه‎های قرآن (با تمرکز بر استعاره، تشبیه و پارادکس)

سید ناصر جابری اردکانی؛ حسین سلیمی

دوره 9، شماره 4 ، زمستان 1396، ، صفحه 29-46

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.94210.0

چکیده
  مولانا، در کاربرد آیات در مثنوی خود، نوآوری‌های مهمی دارد که تا کنون دربارۀ آن پژوهش برجسته‌ای انجام نشده است. قرآن خود معجزۀ بلاغت است و زمینه‌ای برای آفرینش واژگان و ترکیباتی بدیع و هنری در مثنوی ...  بیشتر
صُوَر حُسن تعلیل در شعر حافظ
4. صُوَر حُسن تعلیل در شعر حافظ

قدرت قاسمی پور؛ پروین گلی زاده

دوره 8، شماره 1 ، بهار 1395، ، صفحه 204-189

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2016.20562

چکیده
    در این مقاله به صناعت حُسن تعلیل در شعر حافظ پرداخته می­شود. حسن تعلیل صناعتی است که در آن شاعر دلیلی ادعایی برای پدیده­ای می­آفریند یا بین دو پدیده رابطۀ علت و معلولیِ تخیّلی ایجاد می­کند. ...  بیشتر
تشبیه برجسته ترین ویژگی سبکی کلیله و دمنه
5. تشبیه برجسته ترین ویژگی سبکی کلیله و دمنه

مریم محمودی

دوره 6، شماره 2 ، پاییز 1393، ، صفحه 121-132

چکیده
  کلیله و دمنه از نمونه های برجستۀ نثر فنی فارسی است . کاربرد صنایع لفظی و معنوی و صور خیال از جمله تشبیه ، استعاره، مجاز و کنایه از ویژگی های سبکی این کتاب است . در این بین تشبیه به عنوان موثرترین ابزار تخیل ...  بیشتر
نقـد و بـررسی تشبیـه در قصـاید سیف فرغـانی
6. نقـد و بـررسی تشبیـه در قصـاید سیف فرغـانی

محمّدامیر مشهدی؛ عبدالله واثق عباسی؛ فاطمه ثواب

دوره 5، شماره 2 ، پاییز 1392، ، صفحه 123-148

چکیده
  تشبیه به عنوان عنصر اصلی خیال، نقش بسزایی در خلق انواع تصاویر شاعرانه ایفا می‌کند. سیف فرغانی نیز شاعری تصویـر‌گراست که به مدد این عنصر، در عرصه‌ی تصویر‌آفرینی‌های بکر و خیال‌انگیز، گام بر‌می‌دارد. ...  بیشتر
تحلیل اشعار سیّد حسن حسینی از منظر صور خیال
7. تحلیل اشعار سیّد حسن حسینی از منظر صور خیال

احمد کریمی؛ کلثوم وقاری

دوره 3، شماره 2 ، پاییز 1390، ، صفحه 93-116

چکیده
  صور خیال، بیان غیرمستقیم معنای پوشیده، در پس کلمات است و شاعران برجسته،  به ارزش تصویر پردازی بجا، بموقع و به اقتضای کلام آگاه‌اند. آثار سیّد حسن حسینی، از نظر صور خیال بسیار غنی است. در این مقاله کوشش ...  بیشتر
ساختار تشبیه مرکّب در شعر منوچهری دامغانی و فرّخی سیستانی
8. ساختار تشبیه مرکّب در شعر منوچهری دامغانی و فرّخی سیستانی

محمد حکیم آذر

دوره 3، شماره 2 ، پاییز 1390، ، صفحه 37-54

چکیده
  تشبیه مرکّب گونه‌ای از تشبیه است که در آن دو هیأت به یکدیگر مانند می‌شوند. مشبّهٌ به در این تشبیه، بیش از یک جزء و تصویر حاصل از تشبیه، مرکّب است. در تشبیه مرکّب، عناصر متعدّدی از مشبّهٌ به مورد نظر شاعر ...  بیشتر
مقایسه ساختار تشبیهات مخزن الأسرار و مطلع الأنوار
9. مقایسه ساختار تشبیهات مخزن الأسرار و مطلع الأنوار

علیرضا نبی لو؛ مصطفی شیروی

دوره 2، شماره 2 ، زمستان 1389، ، صفحه 35-62

چکیده
  در این مقاله تشبیهات مخزن الأسرار و مطلع الأنوار، از وجوه مختلفِ بلاغی؛ یعنی موضوعی، طرفین تشبیه،  زاویة تشبیه، ساختار شکلی، وجه شبه، ادات، حسی، عقلی و انتزاعی بودن، تشبیهات گسترده و فشرده، مفرد و ...  بیشتر