تبیین نقش و جایگاه آرایة «تشخیص» در شعر و نگارگری ایران
1. تبیین نقش و جایگاه آرایة «تشخیص» در شعر و نگارگری ایران

محمدکاظم حسنوند؛ زینب رجبی

دوره 12، شماره 3 ، پاییز 1399، ، صفحه 87-108

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2020.119441.1719

چکیده
  شعر و ادبیات فارسی در طول تاریخ با نگارگری ایران پیوندی عمیق داشته است. نگارگران توانسته‌اند با شناخت ظرائف شعری و معادل‌سازی تصویری آنها، بیانی متعالی و متناسب با فرهنگ غنی ایرانی به تصویر بکشانند. ...  بیشتر
DEATH IS LIFE: A Cognitive Analysis Of Sohrab Sepehri's
2. DEATH IS LIFE: A Cognitive Analysis Of Sohrab Sepehri's "Water's Footsteps"

Hossein Pirnajmuddin؛ Zohre Sohrabi

دوره 12، شماره 2 ، تابستان 1399، ، صفحه 107-116

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2019.119077.1706

چکیده
  Abstract Sohrab Sepehri's poetry is a rich source of novel metaphors. As a poet deeply preoccupied with convincing us to see things differently, Sepehri redefines such key concepts as life and death in his poems. To give us a new understanding of these concepts, he creates numerous metaphors. Probing into his metaphors through a Cognitive Poetic approach helps ...  بیشتر
بررسی نظرهای زبانی در المعجم شمس قیس
3. بررسی نظرهای زبانی در المعجم شمس قیس

طاهره موسی زاده مقدم؛ محمود مهرآوران؛ اقدس فاتحی

دوره 11، شماره 3 ، پاییز 1398، ، صفحه 1-14

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2019.115672.1575

چکیده
  کتاب المعجم فی معاییر اشعار العجم شمس قیس رازی از متون قرن هفتم، در موضوع بلاغت، عروض، قافیه و یکی از مهم‌ترین منابع برای سخن‌سنجی است. نویسنده در بخش قافیه علاوه بر قوانین قافیه، مطالبی در دستور زبان ...  بیشتر
بررسی و تحلیل تشبیه در دیوان بدر چاچی
4. بررسی و تحلیل تشبیه در دیوان بدر چاچی

عبدالله واثق عباسی؛ حسین اتحادی

دوره 11، شماره 2 ، تابستان 1398، ، صفحه 1-18

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2019.113550.1482

چکیده
  بدرالدین چاچی­ یکی از شاعران مشهور قرن هشتم هجری است که از محبوبیّت زیادی در هند برخوردار ­است. ویژگی ­اصلی شعر بدر، کاربرد زیاد صور خیال به­ویژه تشبیه و استعاره است. در این تحقیق براساس روش توصیفی-­تحلیلی، ...  بیشتر
شگردها و فنون زبانی و بلاغی تضمین‌ شعر فارسی در کتاب کلیله‌و‌دمنه
5. شگردها و فنون زبانی و بلاغی تضمین‌ شعر فارسی در کتاب کلیله‌و‌دمنه

یحیی کاردگر؛ اکبر گلابیان

دوره 11، شماره 2 ، تابستان 1398، ، صفحه 129-142

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2019.114834.1538

چکیده
  نثر فنی بیش از آن‌که در اندیشة معنا باشد، به آرایش کلام می‌اندیشد و برای تزیین کلام از ظرافت‌های زبانی و بلاغی بسیاری بهره می‌گیرد. یکی از این ظرافت‌های زبانی و بلاغی، تضمین شعر در خلال نثر است. در کتاب ...  بیشتر
کارکرد‌های شناختی استعاره‌ در سیرالعبادالی‌المعاد سنایی
6. کارکرد‌های شناختی استعاره‌ در سیرالعبادالی‌المعاد سنایی

مریم کریمی؛ غلامرضا سالمیان؛ فاطمه کلاهچیان

دوره 11، شماره 2 ، تابستان 1398، ، صفحه 113-128

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2019.115276.1559

چکیده
  در رویکرد زبان‌شناسی شناختی، استعاره ابزاری فرازبانی‌ است که بر پیوند زبان و اندیشه تأکید دارد و جزء لاینفک زبان محسوب می‌شود. اهمیّت استعارۀ مفهومی که تجربۀ امور انتزاعی و توصیف‌ناپذیر در قالب امور ...  بیشتر
بازخوانی سروده‌ای از طاهره صفّارزاده با رویکردی به سبک‌شناسی نقشگرا
7. بازخوانی سروده‌ای از طاهره صفّارزاده با رویکردی به سبک‌شناسی نقشگرا

حافظ حاتمی؛ الهام جزایری

دوره 11، شماره 2 ، تابستان 1398، ، صفحه 101-112

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2019.114267.1512

چکیده
  بازخوانی، ریخت‌شناسی و تحلیل آثار ادبی از منظر زبان‌شناسی نظام‌مند نقشگرا و سبک‌شناسی نقشگرای مایکل هالیدی، یکی از رویکردهای برجسته و کارآمد در فهم و تبیین متون است. در این نگاه و خوانش، بیشتر به کارکرد ...  بیشتر
موسیقی بیرونی و پیوند آن با محتوا در غزل های سلطان ولد
8. موسیقی بیرونی و پیوند آن با محتوا در غزل های سلطان ولد

محمّدامیر مشهدی؛ علی عابدکهخاژاله؛ لیلا عبادی نژاد

دوره 11، شماره 2 ، تابستان 1398، ، صفحه 85-100

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2019.116324.1592

چکیده
  چکیده ازجمله عناصر مؤثر در حسن تأثیر و زیبایی شعر، زبان آهنگین و موسیقایی آن است. شاعران در اشعار خود برای تلقین و تأثیر کلام، بیش از هر عنصر شعری دیگر، از موسیقی بهره می‌برند. سلطان ولد‌ نیز به قدرت موسیقی ...  بیشتر
طبیعت در قصه‌های عامیانۀ ایرانی از دیدگاه نقد بوم‌گرا
9. طبیعت در قصه‌های عامیانۀ ایرانی از دیدگاه نقد بوم‌گرا

محبوبه خراسانی؛ فریده داودی مقدم

دوره 11، شماره 2 ، تابستان 1398، ، صفحه 69-84

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.112851.1457

چکیده
  چکیده نقد بوم‌گرا از رویکردهای نسبتاً جدید در نقد ادبی است که دو پرسش بزرگ را مطرح می‌کند: یکی اینکه محیط زیست و طبیعت در شکل‌گیری هر اثر ادبی چه نقش یا نقش‌هایی برعهده دارند و دوم اینکه هر اثر ادبی چه ...  بیشتر
رویکرد شرح التعرف به داستان حضرت آدم(ع)
10. رویکرد شرح التعرف به داستان حضرت آدم(ع)

بهجت فروغی مقدم؛ تقی اجیه

دوره 11، شماره 2 ، تابستان 1398، ، صفحه 37-50

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2019.115083.1549

چکیده
  اهل معرفت در تدوین آثار خود از قرآن بسیار استفاده کرده و به تناسب موضوع، به‌صورت آشکار و پنهان، آیات، داستانها، واژه‌ها و اصطلاحات آن را به‌منظور استناد و استشهاد و معمولاً با دیدگاهی تأویلی در متن ...  بیشتر
بررسی عنوانِ داستان‌های جنگِ حوزة کودک و نوجوان (دهۀ شصت و هفتاد)
11. بررسی عنوانِ داستان‌های جنگِ حوزة کودک و نوجوان (دهۀ شصت و هفتاد)

سیده ساره صالحی ساداتی؛ سید محمد راستگوفر؛ محمّدرضا یوسفی؛ فاطمه سادات طاهری

دوره 11، شماره 2 ، تابستان 1398، ، صفحه 51-68

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2019.114192.1509

چکیده
  به‌دلیل اهمیت «عنوان» در خوانش و درک متن و نقش آن در کشف و تحلیل مفاهیم متن، بررسی این موضوع در آثار ادبی کاری شایسته است؛ ازاین‌رو توجه به عنوان هر داستان نیز نقش مهمی در شناخت درونمایه، موضوع ...  بیشتر
تداعی؛ ترفندی روایی- نمایشی برای متادرامِ گریز در تعزیه
12. تداعی؛ ترفندی روایی- نمایشی برای متادرامِ گریز در تعزیه

حامد نوروزی؛ مفید شاطری

دوره 11، شماره 1 ، بهار 1398، ، صفحه 17-34

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.102225.1072

چکیده
  تعزیه گونه‌ای نمایش آیینی است که با هدف روایت وقایع تاریخی - مذهبی، به‌ویژه فجایع عاشورا و شهادت امامان اجرا می‌شود. اهمیت حادثة عاشورا در تعزیه تا حدی است که در اغلب تعزیه‌های غیرعاشورایی، شاعر پرده‌هایی ...  بیشتر
سیر تحول تعریف تشبیب در آثار صاحب‌نظران متقدّم و متأخر فارسی و عربی و نقد آن تعاریف
13. سیر تحول تعریف تشبیب در آثار صاحب‌نظران متقدّم و متأخر فارسی و عربی و نقد آن تعاریف

سیده الهام حسینی سده؛ حسین آقاحسینی دهاقانی

دوره 11، شماره 1 ، بهار 1398، ، صفحه 131-142

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.111517.1405

چکیده
  در بررسی و تبیین ساختار قصیده، همواره به بخش‌های مختلف آن توجه شده است. قصیده به‌جز بخش اصلی، بخش‌هایی چون تشبیب، تخلّص و شریطه نیز دارد که همواره توجه اهل ادب را به خود جلب کرده است. تشبیب را باید راه ...  بیشتر
یک ایهام نادر (ایهام تصحیف) در دیوان حافظ و تلاقی وجوه
14. یک ایهام نادر (ایهام تصحیف) در دیوان حافظ و تلاقی وجوه

امیر سلطان محمدی

دوره 11، شماره 1 ، بهار 1398، ، صفحه 115-130

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.113058.1470

چکیده
  حافظ شیرازی یکی از محبوب­ترین شاعران پارسی­زبان است. این محبوبیت در گرو زبدگی اشعار او و به اوج رساندن معنا و صورت در خلق شعر است. وی معانی بلند را از مبانی دینی و عرفانی و مضامین متعالی را از شاعرانی ...  بیشتر
شیوه‌های ساختاری، توضیحی و استنادی بیان معنا در انوار سهیلی
15. شیوه‌های ساختاری، توضیحی و استنادی بیان معنا در انوار سهیلی

احمدرضا مجرد؛ حمیدرضا فرضی؛ علی دهقان

دوره 11، شماره 1 ، بهار 1398، ، صفحه 105-114

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.109666.1326

چکیده
  هدف مقالة حاضر بررسی شیوه‌های طرح و بیان معنا در انوار سهیلی است. با در نظر گرفتن این نکته که نویسندگان نثر فنی از شیوه‌ها و ابزار مختلفی برای طرح و بیان معنا استفاده کرده‌اند، با بهره‌گیری از شیوة توصیفی‌تحلیلی ...  بیشتر
بررسی تراجمِ خودنوشتِ تذکره‌های دورة قاجار؛ با نظری بر تعریف اتوبیوگرافیِ مدرن
16. بررسی تراجمِ خودنوشتِ تذکره‌های دورة قاجار؛ با نظری بر تعریف اتوبیوگرافیِ مدرن

راضیه به آبادی؛ عباس نیک بخت؛ مریم شعبان زاده

دوره 11، شماره 1 ، بهار 1398، ، صفحه 87-104

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.105721.1208

چکیده
  تذکره‌های فارسی از دیرباز یکی از مَراجع زندگی‌نامه‌ای و از منابع مهم ادبی، تاریخی و اجتماعی بوده‌اند. در پی تحولاتِ دورة قاجار در آستانة مشروطه، تطوّر و دگرگونی ویژه‌ای در گونه‌های ادبی مختلف ایجاد ...  بیشتر
تاریخ در ماده‌تاریخ براساس نظریة رمزگردانی
17. تاریخ در ماده‌تاریخ براساس نظریة رمزگردانی

حسین مسجدی اصفهانی

دوره 11، شماره 1 ، بهار 1398، ، صفحه 73-86

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.108360.1285

چکیده
  ماده‌تاریخ[1]، تبدیل اعداد و ارقامِ تاریخ به حروف و واژه‌ها و عبارت‌های معنادار است. این فن به‌تدریج و بر اثر تحولات و رشدی که داشت، به‌ویژه در دورة صفویّه و قاجار تبدیل به شکل‌های پیچیده‌ای شد و کم‌کم ...  بیشتر
استعاره در گذر زمان؛ بررسی، تحلیل و نقد تطوّر تعریف استعاره در آثار بلاغی عربی و فارسی
18. استعاره در گذر زمان؛ بررسی، تحلیل و نقد تطوّر تعریف استعاره در آثار بلاغی عربی و فارسی

احمد رضایی

دوره 11، شماره 1 ، بهار 1398، ، صفحه 63-72

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.108998.1319

چکیده
  تعریف استعاره ازجمله موضوعات نخستین آثار بلاغی عربی و فارسی است. کثرت تعاریف موجب شده است برخی تصوّر کنند وجه مشترکی میان آنها نیست یا اینکه تعاریف استعاره بسیار پریشان است؛ در حالی‌که بررسی تعاریف ...  بیشتر
برجستگی‌های زبانی و زیبایی‌شناسی شعر انقلاب اسلامی
19. برجستگی‌های زبانی و زیبایی‌شناسی شعر انقلاب اسلامی

احمد امیری خراسانی؛ محمد صادق بصیری؛ زهرا انجم شعاع

دوره 11، شماره 1 ، بهار 1398، ، صفحه 49-62

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.111777.1420

چکیده
  با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی باشکوه ایران و رشد و بالندگی شعر انقلاب اسلامی، تاکنون این نوع شعر به شکل همه‌جانبه و علمی بررسی نشده است و پژوهش‌ها بیشتر جنبة معناگرایانه و محتوامحور داشته است؛ اما ...  بیشتر
جشن عروسی و آداب آن در اشعار فارسی با تکیه بر منظومه ویس و رامین
20. جشن عروسی و آداب آن در اشعار فارسی با تکیه بر منظومه ویس و رامین

زهرا صالحی ساداتی

دوره 11، شماره 1 ، بهار 1398، ، صفحه 35-48

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.102615.1081

چکیده
  در این مقاله سعی شده است با بررسی دواوین شعر، به‌ویژه منظومۀ ویس و رامین، سروده فخرالدین اسعد گرگانی، آداب و رسوم ایرانی به هنگام جشن عروسی به نمایش گذاشته شود؛ آدابی که بسیاری از آنها هنوز هم در جامعه ...  بیشتر
گزارش اشکالات خطیب قزوینی بر آراء دانشمندان متقدّم و معاصر خود در علم معانی با تکیه بر رُبع اوّل کتاب ‌الایضاح فی شرح تلخیص‌المفتاح
21. گزارش اشکالات خطیب قزوینی بر آراء دانشمندان متقدّم و معاصر خود در علم معانی با تکیه بر رُبع اوّل کتاب ‌الایضاح فی شرح تلخیص‌المفتاح

علی محمد مؤذنی؛ زهیر طیب

دوره 11، شماره 1 ، بهار 1398، ، صفحه 1-16

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.107679.1262

چکیده
  کتاب الإیضاح فی شرح تلخیص‌المفتاح اثر طبع «خطیب قزوینی» از معارف قرن 7 و 8 هجری قمری از معمول‌ترین متون تعلیمی و تحقیقی در علم بلاغت است که بیش از هفت قرن بر فراز قلل رفیع این دانش هَل مِن مُبارز ...  بیشتر
شمس قیس رازی و واکاوی نظرات او دربارة وزن و قافیه و هماهنگی اجزای شعر
22. شمس قیس رازی و واکاوی نظرات او دربارة وزن و قافیه و هماهنگی اجزای شعر

حجت قهرمانی؛ ترلان قلی یو؛ یعقوب نوروزی

دوره 10، شماره 4 ، زمستان 1397، ، صفحه 35-42

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.105302.1196

چکیده
  شمس قیس رازی با اثر گرانقدر خویش، المعجم فی معاییر اشعار العجم، از بزرگ‌ترین منتقدان و ادبای ایرانی بعد از حمله خانمان­سوز مغول است. او در این اثر دیدگاه‌های انتقادی خود را در زمینة وزن، قافیه، الفاظ ...  بیشتر
تحلیل جایگاه تصویر رمانتیک در شعرهای دفاع مقدس سیدحسن حسینی
23. تحلیل جایگاه تصویر رمانتیک در شعرهای دفاع مقدس سیدحسن حسینی

سیده زهرا موسوی؛ فاطمه فرزانه

دوره 10، شماره 4 ، زمستان 1397، ، صفحه 1-14

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.105078.1185

چکیده
  روح مکتب رمانتیسم با انقلاب‌ها و دگرگونی‌های اجتماعی گره خورده است. نخستین بارقه‌های رمانتیسم به شیوة اروپایی در ادبیات فارسی، در گیرودار انقلاب مشروطه نمایان شده و انقلاب اسلامی و همچنین دفاع مقدس، ...  بیشتر
ساختار ساختارها در اشعار ‌ناصرخسرو با تکیه بر وجه غالب
24. ساختار ساختارها در اشعار ‌ناصرخسرو با تکیه بر وجه غالب

محمدرضا ایروانی؛ غلامعلی فلاح؛ حبیب الله عباسی؛ حمید عبدالهیان

دوره 10، شماره 4 ، زمستان 1397، ، صفحه 15-34

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.104289.1152

چکیده
  ساختار ساختارها در دیوان ناصرخسرو بر وجه غالب «خردگرایی» استوار است و تمام مایگان‌ها و ساختارهای کوچک و بزرگ در اشعار ناصرخسرو حول آن سامانمند می‌شوند یا از طریق تقابل با یکدیگر آن را تقویت می‌کنند ...  بیشتر
بررسی داستان شیر و گاو از کلیله‌ودمنه بر اساس نمود نحوی نظریه روایت‌شناسی تودوروف
25. بررسی داستان شیر و گاو از کلیله‌ودمنه بر اساس نمود نحوی نظریه روایت‌شناسی تودوروف

یداله شکری

دوره 10، شماره 4 ، زمستان 1397، ، صفحه 67-76

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.105232.1203

چکیده
  «روایت‌شناسی» یکی از مفاهیم مربوط به تحلیل ادبی است که ریشه در ساختارگرایی دارد. در پژوهش‌های روایت‌شناسانه خواننده با شخصیت‌های داستان و اندیشه‌های آنان همسو می شود و با قواعد مشخص به نقد این ...  بیشتر