دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 16
موسیقی کناری در رباعیات مولانا
دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 1-14
چکیده
یکی از عوامل موسیقی بخش در شعر، موسیقی کناری است که مهمترین جلوههای آن قافیه و ردیف است. مولانا در کاربرد قافیه و ردیف در رباعیهای خود شگفتیهای زیادی از خود نشان داده است. درواقع وی به بار ... بیشتربررسی تأویل در اشعار ناصرخسرو
دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 15-28
چکیده
مذاهب، از دیرباز علاوه بر شباهتها، تفاوتهایی با هم داشتهاند که منجر به جدال بین آنها شده است. در این میان، اسماعیلیّه همانند فرقههای دیگر اسلامی، دارای اصول و فروع مشترک و بعضاً متفاوت با سایر ... بیشترمبانی تکرار در اشعار قیصر امینپور
دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 29-42
چکیده
اصل تکرار[1] یا وقوع مجدّد[2] در آفرینش اثر هنری و بهویژه در شعر، عنصری اساسی است. در دوره های مختلف ادبی از تکرار به عنوان عاملی برای ابتذال زبان شعری پرهیز شده و به عنوان شگردی برای هنجارگریزی متنی ... بیشترهنجارگریزی در ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی
دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 43-62
چکیده
منظومة دلاویز ویس و رامین از داستانهای روزگار اشکانیان است که فخرالدین اسعد گرگانی از شاعران بزرگ سبک خراسانی در میان سالهای (432-446ه.ق) به بحر هزج آن را به نظم درآورده است. هنجارگریزی یکی از مؤثرترین ... بیشترتحلیل نمایه و تطبیق آن با براعت استهلال در "خسرو و شیرین" و "لیلی و مجنون" نظامی
دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 63-74
چکیده
اصطلاح نمایه را نخستین بار رولان بارت فرانسوی در نیمۀ دوم سدۀ بیستم میلادی وارد حوزۀ روایتشناسی کرد. از نگاه بارت ساختارگرا، نمایه یکی از انواع کارکردها در متن روایی است. این گونه، هرچند از نظر کنشی ... بیشترردیابی مضامین لُغَز شمعِ منوچهری در شعر عرب و شعر فارسی (از آغاز تا پایان قرن هفتم هجری)
دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 75-84
چکیده
قصیدة لُغَز شمعِ منوچهری دامغانی در بین ادبدوستان و محققّان ادب فارسی بسیار معروف است. آشنایی منوچهری با ادبیات عرب باعث شده است تا وی مانند دیگر اشعار خود، در سرودن این قصیده، از مضامینی بهره بگیرد ... بیشتراستعاره مفهومی آیۀ نور در قرآن
دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 85-102
چکیده
بخشی از اعجاز قرآن به زیباییهای ادبی و هنری اختصاص دارد که از آغاز ظهور اسلام در ایران، منشأ شکوفایی زبان و ادب فارسی شده است. بر اساس تعاریف پیشینیان، در درون استعاره به دلیل همانند کردن یا تشبیه، ... بیشترگزاره های انشایی در نفثه المصدور
دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 103-118
چکیده
نفثه المصدور یکی از متون برجستة تاریخی- ادبی دورة مغول است که هدف اصلی نویسندة آن، نه صرفاً ثبت وقایع تاریخی بلکه حسب حال و بثّالشکوی و شرح مصائب خویش بوده است. از این رو، نویسنده برای گزارش احساسات ... بیشترپرسش بلاغی تشریکی در ادبیات معاصر فارسی
دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 119-136
چکیده
این پژوهش به نقد علم معانی سنتی و کارکرد آن از دیدگاهی نو میپردازد. از گذشته تا کنون، در کتب بلاغی برای جملات پرسشی، اغراضی را برشمردهاند مانند امر، نهی، بیان تحسر، ترغیب و ... این موارد تقریباً معانی ... بیشترآسیبشناسی موسیقی بیرونی در شعر نیمایی
دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 137-150
چکیده
در این جستار با دیدگاهی انتقادی به بررسی موسیقی بیرونی در شعر نیمایی پرداختهایم و با آوردن چند نمونه شعر و پیش کشیدن مباحثی چون شیوة سطربندی و جای پایان یافتن لختها، کاربرد اختیارات عروضی و لغزشبرانگیزی ... بیشتربررسی استعاره های تأویلی مولانا بر پایه جری و تطبیق آیات قرآن
دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 151-168
چکیده
جری و تطبیق، اصطلاحی است برگرفته از روایات که از اصل «وحدت معنایی و تکثر مصداقی» مایه میگیرد و در حقیقت یکی از معانی اصطلاحی تأویل و عبارت است از انطباق و حمل الفاظ و آیات بر مصادیقی غیر از آنچه ... بیشتربررسی هویّت «ابوالفرجبن جوزی» بنابر اشارات سعدی در گلستان
دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 169-184
چکیده
سعدی در گلستان اشاره کرده که تحت تربیت « ابن جوزی » قرار گرفته است. برخی گفته اند ابن جوزی مذکور، ابن جوزی اول ( متوفای 597 ) نیست، بلکه نوه ی اوست که همان نام را داشته و در سال 656 کشته شده است. برای اثبات ... بیشتریک نوع «شمار تردیدی» در تاریخ بیهقی
دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 185-192
چکیده
صفتهای شمارشی شامل صفتهای شمارشی اصلی ، ترتیبی ، کسری و توزیعی است . در صفت شمارشی اصلی گاهی معدود نکره بر عدد مقدم میشود . در این حالت شمار خاصی با عنوان شمار تردیدی به وجود میآید . این نوع شمار مفهوم ... بیشترمتمم قیدی، گروه قیدی، گروه اسمی یا گروه حرف اضافه ای؟
دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 193-204
چکیده
متمم گروه اسمی است که پس از حرف اضافه قرار می گیرد و وجود آن در جمله گاه اجباری و گاه اختیاری است. هرچند موضوع متمم در دستور زبان از جمله موضوعات اصلی به شمار می رود، اما هنوز بسیاری از ابعاد آن مورد ... بیشترنگاهی به عناصر زیبایی شناسانه هفت پیکر نظامی
دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 205-218