دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
موسیقی کناری در رباعیات مولانا
موسیقی کناری در رباعیات مولانا

محمدرضا صالحی مازندرانی؛ پروین گلی زاده؛ نصرالله امامی؛ سعاد سواری

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 1-14

https://doi.org/10.22108/liar.2016.20584

چکیده
  یکی از عوامل موسیقی­ بخش در شعر، موسیقی کناری است که مهم­ترین جلوه­های آن قافیه و ردیف است. مولانا در کاربرد قافیه و ردیف در رباعی­های خود شگفتی­های زیادی از خود نشان داده است. درواقع وی به بار ...  بیشتر
بررسی تأویل در اشعار ناصرخسرو
بررسی تأویل در اشعار ناصرخسرو

احمد امیری خراسانی؛ زهرا انجم شعاع

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 15-28

https://doi.org/10.22108/liar.2016.20585

چکیده
  مذاهب، از دیرباز علاوه بر شباهت­ها، تفاوت­هایی با هم داشته­اند که منجر به جدال بین آنها شده است. در این میان، اسماعیلیّه همانند فرقه‌های دیگر اسلامی، دارای اصول و فروع مشترک و بعضاً متفاوت با سایر ...  بیشتر
مبانی تکرار در اشعار قیصر امین‌پور
مبانی تکرار در اشعار قیصر امین‌پور

احمد غنی پور ملکشاه؛ مرتضی محسنی؛ علی اصغر خوشه چرخ

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 29-42

https://doi.org/10.22108/liar.2016.20586

چکیده
  اصل تکرار[1] یا وقوع مجدّد[2] در آفرینش اثر هنری و به‌ویژه در شعر، عنصری اساسی است. در دوره ­های مختلف ادبی از تکرار به عنوان عاملی برای ابتذال زبان شعری پرهیز شده و به عنوان شگردی برای هنجارگریزی متنی ...  بیشتر
هنجارگریزی در ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی
هنجارگریزی در ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی

مسعود فروزنده؛ علی محمدی آسیابادی؛ امین بنی طالبی

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 43-62

https://doi.org/10.22108/liar.2016.20583

چکیده
  منظومة دلاویز ویس و رامین از داستان‌های روزگار اشکانیان است که فخرالدین اسعد گرگانی از شاعران بزرگ سبک خراسانی در میان سال‌های ‌(432-446ه.ق) به بحر هزج آن را به نظم درآورده است. هنجارگریزی یکی از مؤثرترین ...  بیشتر
تحلیل نمایه و تطبیق آن با براعت استهلال در
تحلیل نمایه و تطبیق آن با براعت استهلال در "خسرو و شیرین" و "لیلی و مجنون" نظامی

عبدالله واثق عباسی؛ محمدامیر مشهدی؛ مهدی رستمی

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 63-74

https://doi.org/10.22108/liar.2016.20581

چکیده
  اصطلاح نمایه را نخستین بار رولان بارت فرانسوی در نیمۀ دوم سدۀ بیستم میلادی وارد حوزۀ روایت­شناسی کرد. از نگاه بارت ساختارگرا، نمایه یکی از انواع کارکردها در متن روایی است. این گونه، هرچند از نظر کنشی ...  بیشتر
ردیابی مضامین لُغَز شمعِ منوچهری در شعر عرب و شعر فارسی (از آغاز تا پایان قرن هفتم هجری)
ردیابی مضامین لُغَز شمعِ منوچهری در شعر عرب و شعر فارسی (از آغاز تا پایان قرن هفتم هجری)

پروانه صانعی؛ علی اکبر احمدی دارانی

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 75-84

https://doi.org/10.22108/liar.2016.20587

چکیده
  قصیدة لُغَز شمعِ منوچهری دامغانی در بین ادب‌دوستان و محققّان ادب فارسی بسیار معروف است. آشنایی منوچهری با ادبیات عرب باعث شده است تا وی مانند دیگر اشعار خود، در سرودن این قصیده، از مضامینی بهره بگیرد ...  بیشتر
استعاره مفهومی آیۀ نور در قرآن
استعاره مفهومی آیۀ نور در قرآن

بهجت السادات حجازی

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 85-102

https://doi.org/10.22108/liar.2016.20580

چکیده
  بخشی از اعجاز قرآن به زیبایی‌‌های ادبی و هنری اختصاص دارد که از آغاز ظهور اسلام در ایران، منشأ شکوفایی زبان و ادب فارسی شده است. بر اساس تعاریف پیشینیان، در درون استعاره به دلیل همانند کردن یا تشبیه، ...  بیشتر
گزاره های انشایی در نفثه المصدور
گزاره های انشایی در نفثه المصدور

محمدعلی خزانه دار لو؛ علیرضا قاسمی

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 103-118

https://doi.org/10.22108/liar.2016.20582

چکیده
  نفثه ­المصدور یکی از متون برجستة تاریخی- ادبی دورة مغول است که هدف اصلی نویسندة آن، نه صرفاً ثبت وقایع تاریخی بلکه حسب حال و بثّ­الشکوی و شرح مصائب خویش بوده است. از این رو، نویسنده برای گزارش احساسات ...  بیشتر
پرسش بلاغی تشریکی در ادبیات معاصر فارسی
پرسش بلاغی تشریکی در ادبیات معاصر فارسی

مصطفی دشتی آهنگر

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 119-136

https://doi.org/10.22108/liar.2016.20578

چکیده
  این پژوهش به نقد علم معانی سنتی و کارکرد آن از دیدگاهی نو می­پردازد. از گذشته تا کنون، در کتب بلاغی برای جملات پرسشی، اغراضی را برشمرده‌اند مانند امر، نهی، بیان تحسر، ترغیب و ... این موارد تقریباً معانی ...  بیشتر
آسیب‌شناسی موسیقی بیرونی در شعر نیمایی
آسیب‌شناسی موسیقی بیرونی در شعر نیمایی

مهدی فیروزیان

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 137-150

https://doi.org/10.22108/liar.2016.20579

چکیده
  در این جستار با دیدگاهی انتقادی به بررسی موسیقی بیرونی در شعر نیمایی پرداخته‌ایم و با آوردن چند نمونه‌ شعر و پیش کشیدن مباحثی چون شیوة‌ سطربندی و جای پایان یافتن لخت‌ها، کاربرد اختیارات عروضی و لغزش‌برانگیزی ...  بیشتر
بررسی استعاره های تأویلی مولانا بر پایه جری و تطبیق آیات قرآن
بررسی استعاره های تأویلی مولانا بر پایه جری و تطبیق آیات قرآن

لیلا مدیری؛ محمدابراهیم مالمیر

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 151-168

https://doi.org/10.22108/liar.2016.21024

چکیده
  جری و تطبیق، اصطلاحی است برگرفته از روایات که از اصل «وحدت معنایی و تکثر مصداقی» مایه می‌گیرد و در حقیقت یکی از معانی اصطلاحی تأویل و عبارت است از انطباق و حمل الفاظ و آیات بر مصادیقی غیر از آنچه ...  بیشتر
بررسی هویّت «ابوالفرجبن جوزی» بنابر اشارات سعدی در گلستان
بررسی هویّت «ابوالفرجبن جوزی» بنابر اشارات سعدی در گلستان

لقمان محمودپور

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 169-184

https://doi.org/10.22108/liar.2016.21025

چکیده
  سعدی در گلستان اشاره کرده که تحت تربیت « ابن جوزی » قرار گرفته است. برخی گفته اند ابن جوزی مذکور، ابن جوزی اول ( متوفای 597 ) نیست، بلکه نوه ی اوست که همان نام را داشته و در سال 656 کشته شده است. برای اثبات ...  بیشتر
یک نوع «شمار تردیدی» در تاریخ بیهقی
یک نوع «شمار تردیدی» در تاریخ بیهقی

مریم محمودی

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 185-192

https://doi.org/10.22108/liar.2016.21026

چکیده
  صفتهای شمارشی شامل صفتهای شمارشی اصلی ، ترتیبی ، کسری و توزیعی است . در صفت شمارشی اصلی گاهی معدود نکره بر عدد مقدم می‌شود . در این حالت شمار خاصی با عنوان شمار تردیدی به وجود می‌آید . این نوع شمار مفهوم ...  بیشتر
متمم قیدی، گروه قیدی، گروه اسمی یا گروه حرف اضافه ای؟
متمم قیدی، گروه قیدی، گروه اسمی یا گروه حرف اضافه ای؟

مریم حیدری

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 193-204

https://doi.org/10.22108/liar.2016.21027

چکیده
   متمم گروه اسمی است که پس از حرف اضافه قرار می گیرد و وجود آن در جمله گاه اجباری و گاه اختیاری است. هرچند موضوع متمم در دستور زبان از جمله موضوعات اصلی به شمار می رود، اما هنوز بسیاری از ابعاد آن مورد ...  بیشتر
نگاهی به عناصر زیبایی شناسانه هفت پیکر نظامی
نگاهی به عناصر زیبایی شناسانه هفت پیکر نظامی

ناهید دهقانی

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1395، صفحه 205-218

https://doi.org/10.22108/liar.2016.21028

چکیده
  هفت‌پیکر یکی از زیباترین منظومه‌های غنایی فارسی است که از دیرباز مورد توجّه و تقلید شاعران قرار داشته است. نظامی، سرایندۀ این منظومه، مانند افلاطون و نوافلاطونیان، زیبایی راستین را مفهومی آسمانی و ...  بیشتر