حس‌آمیزی در شعر صائب تبریزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

10.22108/liar.2025.143402.2417

چکیده

حس‌آمیزی یکی از آرایه‌های ادبی و شگردهای تصویرسازی در آثار ادبی است که در زبان و ادبیات فارسی از اهمیت ویژهای برخورداراست. در این آرایه، امور مربوط به یکی از حواس با امور و وابسته‌های حس دیگری در هم می‌آمیزد و منجر به خلق نوعی هنجارگریزی می‌گردد. صائب تبریزی به عنوان برجسته‌ترین شاعر سبک هندی، با کاربست حس‌آمیزی با بسامد بالا در شعر خویش، موجبات ترویج این آرایۀ زیبای بدیعی در سبک هندی و توسعات و تأثّرات زبانی، معنایی و زیباشناسی در شعر فارسی را فراهم آورده‌است. در این پژوهش تلاش شده‎است، با روش توصیفی-تحلیلی انواع حس‌آمیزی و نحوه و میزان استفاده از این آرایه در غزلیات صائب تبریزی مورد توجه قرارگیرد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که حس‌آمیزی‌های صائب تبریزی چه از نظر ترکیب حواس و چه از نظر مفاهیم، نمونۀ بارزی از حس‌آمیزی‌های سبک هندی به شمار می‌آید و همراهی این آرایه با آرایه‌هایی چون مراعات‌النظیر، استعاره و به ویژه اسلوب معادله هم بر تخیّل تصاویر شعری صائب افزوده و هم بر انسجام و زیبایی سخن او.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Sensualitin the Poetry of Saeb Tabrizi

نویسندگان [English]

  • Zahra Ramezanli 1
  • Abdolali Oveisi Kahkha 2
  • Abdollah Vasegh Abbasi 2
1 PhD. Student of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran
2 Associated Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran
چکیده [English]

Sensuality is a figure of speech and a method of illustration in literary works, holding special significance in Persian language and literature. In this figure, one sensory state is intertwined with the methods and means of another, resulting in deviation. Saeb Tabrizi, as the most prominent and prolific poet of the Indian style, employed a diverse range of sensuality in his poetry. This approach not only enhanced the unique beauty of the Isfahani or Indian style but also contributed to linguistic, semantic, and aesthetic developments and influences in his work, widely, in Persian poem. In the current study, we focused on the various types of Sensuality in Saeb Tabrizi's sonnets using a descriptive analytics method and to examine the method and extent to which this figure of speech is employed in his poetry. The findings indicate that Saeb Tabrizi's Sensuality, both in terms of the combination of senses and concepts, exemplifies the Indian style clearly. Furthermore, the integration of Indian style, and applying this Sensuality with other figures of speech—such as symmetry, metaphor, irony, particularly allegory—has not only enhanced the imagery in Saeb's poetry but has also contributed to the coherence and beauty of his words.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Indian Style
  • Saeb Tabrizi
  • Deviation
  • Sensuality