نوآوری‌های سبکی شعر در مکتب وقوع

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

چکیده

زبان دو کاربرد ارجاعی و عاطفی دارد. اوج کاربرد عاطفی زبان در شعر، به‌ویژه قالب غزل است. عاطفه، تخیل، زبان، آهنگ و شکل عناصر تشکیل‌دهندۀ شعر هستند که موجب شاعرانگی اثر می‌شوند. در این مقاله عناصر بلاغی مکتب وقوع از منظر سبک‌شناسی بررسی و تحلیل ‌شده است. مطالعاتی که تاکنون دربارة مکتب وقوع انجام‌گرفته ‌است به بررسی درون‌مایه، بدیع و بیان و ویژگی‌های شعر این مکتب با تکیه‌بر اشعار یک یا دو شاعر پرداخته‌اند؛ اما هدف این پژوهش سنجش میزان شاعرانگی در مکتب وقوع با تکیه‌بر اشعار مشاهیر این مکتب است؛ بنابراین پژوهشی جدید است. این پژوهش با روش توصیفی‌تحلیلی و بهره‌‌گیری از مطالعات کتابخانه‌ای، انجام‌شده ‌است. غنی‌ترین عنصر شعری شاعران مکتب وقوع عاطفه است و تمام ابتکار شاعر در بُعد عاطفی است. ازنظر صور خیال ازآنجاکه شاعران در پی لفظ اندک و معنی بسیارند، به‌وفور از کنایه استفاده می‌کنند. تشبیه‌ها و استعاره‌ها، ساده و مبتذل‌اند و مجاز کمترین بسامد را در شعرشان دارد. همچنین زبان شعر ساده و عامیانه است. در موسیقی، اوزان عروضی متناسب با پیام شاعر انتخاب ‌شده‌اند و اغلب غزل‌ها مُردّف هستند و میزان بهره‌مندی شاعر از موسیقی لفظی نسبت به موسیقی معنوی بیشتر است. در بُعد شکل، اشعار ساخت منسجم، پیوسته و هماهنگی دارند که منجر به لحن واحدی شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Stylistic Innovations of Poetry in the Maktab-e Voqu (School of Realism)‎

نویسندگان [English]

  • Mohammad Sadegh Basiri 1
  • Najme Hosseini Sarvari 2
  • Nazanin Rostamizadeh 3
1 Professor of Persian Language and Literature,‎‏ ‏Faculty‏ ‏of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University of ‎Kerman, Kerman, Iran
2 Associate Professor‏ ‏of Persian Language and Literature,‎‏ ‏Faculty‏ ‏of Literature and Humanities, Shahid Bahonar ‎University of Kerman, Kerman, Iran
3 M. A. Graduate of Persian Language and Literature,‎‏ ‏Faculty‏ ‏of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University ‎of Kerman, Kerman, Iran
چکیده [English]

Language has referential and emotional functions. It is the peak of the emotional use of language in poetry, especially the sonnet form. Emotion, imagination, language, rhythm, and form are the basics of poetry that make a work in a poetic form. In this study, the rhetorical elements of the Maktab-e-Voqu (School of Realism) are stylistically investigated. The studies conducted so far on the Maktab-e-Voqu have examined the theme, novelty, and expression and characteristics of the poetry of this school based on the poems of one or two poets. The purpose of this study is to investigate the level of poetry in the Maktab-e-Voqu, relying on the poems of famous people of this school. This research has been done using the descriptive-analytical method and through library studies. The richest poetic component of the poets of this school is ‘emotion’ and the poet's creativity is dedicated to the emotional dimension. As far as imaginary points are concerned, since the poets are looking for few words but rich in meanings, they use sarcasm a lot as well. Allegories and metaphors are simple and commonplace, and figures of speech are used frequently in their poetry. Also, the language of poetry is simple and colloquial. In music, the prosodic weights are chosen according to the poet's message and most sonnets are ‘Moradaf’ (melodious). Additionally, the poet enjoys verbal music more than spiritual music. In the form dimension, the poems have a coherent, continuous, and harmonious form that has led to a single tone.
 
Introduction
Stylistics is one of the literary elements through which different layers of a work can be examined. The characteristics of the poetic style are different. In different eras, certain stylistic highlights could be observed indicating that poetry has undergone diversity and innovations over time due to social changes and innovations in light of poets' creations. This newness distinguishes styles from each other.
Humankind uses two languages to speak, sometimes with the language of emotion and sometimes with the language of reason and logic. The emotional use of language is poetry, in which we find the sonnet at its peak. In the creation of poetry, emotion, imagination, language, song, and form play an important role and contribute to the beauty of the appearance and interior of the word.
Given that the school of realism is the interface between the Iraqi and Indian styles, the aesthetic aspects of poetry in addition to the correct introduction of poetry and determining the frequency of the five elements (affection, imagination, language, music, and form) shows that the school is influenced by the Iraqi style.
 
Materials and Methods
The method of this research is library studies and taking notes from sources related to the research topic and determining the statistical frequency and analyzing the quality of poetic elements. This research is inductive in the way that 100 sonnets have been selected (20 from each poet) and by examining their quantity and quality regarding the five elements of poetry in the school of realism, we have reached a general conclusion.
 
Conclusion
Based on this research, the following can be concluded about the frequency and quality of each of the poetic factors in the school of realism:

Affection: The fundamental element in the formation of lyric poetry is emotion. The poetic self of poets is a personal self because the poet acts according to his mood and talks about his personal emotions. Sadness, the sweetness of the beloved, and the need of the lover, persecution of the beloved and fidelity of the lover, praise of the outer beauties of the beloved, parting, unkind of the beloved, regret and remorse and description of the wine, and wine drinking are the most frequent concepts and themes of this school that lead to the inner beauty of words and poets use them to induce their thoughts and feelings. In general, emotion is the dominant and rich element of poetry and the creation of poetry in this school is due to emotion. If there is no emotion, poetry and events become incomplete.
Imagination: Poets are familiar with rhetorical science in the field of imagination and have used metaphor, analogy, and irony. But these are vulgar and the mind is not forced to search for these elements. In the research, 52 metaphors of detailed or complete messenger, 155 similes of strenuous, 4 similes of concise messenger, 30 similes of implication, 10 similes of detail, 1 simile of inverse detail, and 1 inverse or heartfelt simile were found, of which 113 similes are sensory to sensory, 61 similes are sensory to rational, 24 similes are rational to rational, and 30 similes are rational to sensory. In the study of metaphors, 179 approved authorized ones, 62 Meccan metaphors, and 1 Tahkmiyeh metaphor were obtained, which shows that the approved type of metaphors has the highest frequency. The authorized literary industry has the least use with 48 cases, and therefore it can be said that the virtual axis of the words of prominent poets is not significant. In general, the above elements have contributed greatly to the inner richness of lyrics.
Language: The language of the selected poets of this research is fluent, smooth, and clear. Analyzing the poetic evidence, it was found that the words used are often familiar, tangible, and objective, and poets try to inspire their feelings and inner state by accompanying these words. The uniformity of the words along with their accessibility and attractiveness has caused the coherence of the text to be maintained. As the poems are lacking in terms of technique and linguistic techniques, they have become short-sighted.
Music: Examination of the external music of the studied poems shows that the poets have used the prosody of Raml, resentment, present, uprooted, Mildif (light), jerk, and convergent types in 51, 4, 24, 8, 2, 10, and 1 cases, respectively. In the side music, the poets have used grammatical, lexical, continuous, discrete, side, and manifest rows in 5, 74, 2, 76, 78, and 78 cases, respectively.

In the discussion of poetry rhyme, 573 letters are the main rhyme letters and 184 are adverbs. Also, 454 literary industries were obtained from the exploration of the domestic music section, which are: 77 parallel rhymes, 77 dichotomous rhymes, 30 balanced rhymes, 2 line puns, 5 incomplete puns, 23 different or more punctuation marks, 17 middle puns, 80 minor puns, 23 total puns, 28 derivation puns, 1 suffix, 17 verbal or all letters, 14 consonants, 34 repetitions of words, and 5 suffixes to impotence. Thus, 707 literary industries were found from the section of spiritual music, which are: 37 exaggerations, 9 additions, 23 subtractions, 7 additions with divisions, 81 observances, 209 proportionalities, 120 contradictions, 19 spiritual paradoxes, 43 allusions, 11 guarantees, 38 ambiguity, 15 confusion of proportion, 14 ambiguities, 27 recruitments, 12 regular occurrences, 2 confusing occurrences, 25 sensitivities, 6 word explanations, and 3 theological religion.
In general, the song in the poems of the school of realism has been created through the method of transliteration, transcendence, repetition, simile, proportionality, ambiguity, word order, and reasoning, among which assonance parallel and reciprocal prostration, punctuation, word repetition, and observance of proportion and proportionality have the highest rank.

Form: Examining the shape and form of the selected poets, in the external form, the poets have used forms such as ghazal, preference stanza, composition stanza, scalded, piece, quatrain, etc. However, ghazals are the peak of Persian poetry and are superior to other forms of poetry in terms of the transmission of the poet's emotions to others. There are situations in which the unity of sense, syntactic parallelism, and grammatical sound are manifested.

 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Style
  • Poetics
  • Imagery
  • Persian Poetics in the 10th Century AH
  • Maktab-e Voqu (School of Realism).‎

مقدمه

سبک‌شناسی یکی از عناصر ادبی است که لایه‌های مختلف یک اثر را بررسی می‌کند. مختصات سبک شاعرانگی در ادوار مختلف متفاوت است و در هر دوره برجستگی‌های سبکی خاصی را می‌بینیم. شعر و شاعری، در طول زمان باتوجه به تغییر و تحولات اجتماعی دستخوش تنوع و نوآوری‌هایی در پرتو خلاقیت‌های شاعران شده است و این نوشدگی، سبک‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. نمایش خلاقیت و نوآوری و ایجاد زبان هنری خاص، بیش از هر چیزی با ارائة تصاویر و ایجاد تازگی‌ها انجام می‌پذیرد. میل به نوجویی و نوآوری از مهم‌ترین عوامل ایجاد خلاقیت‌های هنری، مضامین تازه، تصاویر نو، ترکیبات جدید و هر عنصری- چه لفظی چه معنایی- است که موجب می‌شود شعر، شاعری از دیگران برتر شمرده شود (ذوالفقاری و کمالی‌نهاد، 1392: 50).

مکتب وقوع، شیوه‌ای است که از اواخر قرن نهم شکل گرفت، در نیمۀ دوم قرن دهم به اوج خود رسید و تا اوایل قرن یازدهم رواج داشت و مقصود شاعران بیان واقعیت حالات عشق و عاشقی بود (گلچین معانی، 1374: 3). تدبیر شاعران برای نوآوری شعر که در سبک عراقی ماهیت غیرواقعی پیداکرده بود، مراجعت به واقعیت‌گویی و سرایش شعر بر اساس حقیقت بود (شمیسا، 1393: 258).

انسان، برای سخن‌گفتن از دو زبان بهره می‌گیرد، زبان عاطفه و احساس، گاه با زبان عقل و منطق صحبت می‌کند. کاربرد عاطفی و احساسی زبان، شعر است که بالاترین درجة آن را غزل می‌یابیم. در آفرینش شعر عاطفه، تخیل، زبان، آهنگ و شکل نقش بسزایی دارند و به زیبایی ظاهر و باطن کلام کمک شایانی می‌کنند. الگوی این پژوهش بر مبنای تعریف شفیعی کدکنی از شعر قرار گرفته است: «شعر گره‌خوردگی عاطفه و تخیل است که در زبانی آهنگین شکل‌گرفته است» (شفیعی کدکنی، 1380: 86). همان‌طورکه می‌بینیم در این تعریف پنج عنصرِ عاطفه، تخیل، زبان، آهنگ و شکل گنجیده است. در ادامه مختصر به معرفی این عناصر خواهیم پرداخت.

عاطفه یا احساس، زمینة درونی و معنوی شعر است، به اعتبار کیفیت برخورد شاعر با جهان خارج و حوادث پیرامونش؛ مثل ‌اینکه از پنجره به بیرون نگاه کنیم و ریزش باران، سقوط یک برگ یا دیدن حادثه در خیابان ما را متأثر می‌کند و تصورات ما تا مدتی دربارۀ آن حادثه جریان می‌یابد. ناگفته پیداست که نوع عواطف هرکسی، سایه‌ای است از «من» او. تخیل عبارت است از کوششی که ذهن هنرمند در کشف روابط پنهانی اشیا دارد. به تعبیر دیگر، تخیل نیرویی است که به شاعر امکان می‌دهد که میان مفاهیم و اشیا ارتباط برقرار کند و چیزی را دریابد که قبل از او دیگری درنیافته است. در نتیجه این عامل است که در شعر شاعران همۀ ادوار، چیزهایی می‌بینیم که در دنیای خارج، وجود ندارد. عاطفه و تخیل در شعر نیازمند زبانی هستند که ظرف ارائة آن‌ها باشد. زبان یکی از عناصر بسیار مهم در شعر است. زبان امر ثابت و منجمدی نیست و هرلحظه در حال پویایی و تغییرات تدریجی است؛ درست مثل درختی که ‌برگ‌هایی از آن زرد می‌شوند و می‌ریزند و از سرشاخه‌هایش برگ‌های سبز و نو، به‌تازگی می‌رویند؛ بنابراین، با تغییرات زندگی و آمدن نیازمندی‌های جدید و از بین رفتن بعضی مفاهیم، هر زبان مقداری لغت را، از راه ساختن و یا از راه قرض‌گرفتن از زبانی بیگانه، در خود به وجود می‌‌آورد. همچنان که مقداری لغت را نیز از گردونة کاربرد خارج می‌کند. هرگونه تناسب، صوتی یا معنوی، در حوزۀ تعریفی آهنگ قرار می گیرد؛ بنابراین، منظور از آهنگ فقط وزن شعر نیست، بلکه مجموعۀ تناسب‌هایی است که در شعر بررسی می شود. هر شعر دو شکل، قالب یا صورت دارد؛ شکل ظاهری که عبارت است از طرز ترکیب مصراع‌ها و ابیات با یکدیگر، به اعتبار قافیه، ردیف و گاه وزن. این همان چیزی است که در اصطلاح قدیم، قصیده، غزل، قطعه، رباعی، مثنوی، مسمط، ترجیع‌بند، ترکیب، مستزاد و بحرطویل را از یکدیگر جدا می‌کرد. شکل صورت شعر، یک مفهوم عمیق‌تر هم می‌تواند داشته باشد و آن مسئله «شکل درونی» یا «فرم ذهنی» آن است که عبارت است از «مسئلۀ پیوستگی عناصر مختلف یک شعر در ترکیب عمومی آن» (شفیعی کدکنی، 1380: 88-98).

کتاب صدسال عشق مجازی (فتوحی، 1395) به بررسی و تحلیل این دورة یک صدساله اختصاص‌ یافته، شامل یازده فصل است که در هریک از آن‌ها بخشی از مسائل مربوط به مکتب وقوع و طرز واسوخت در قرن دهم طرح ‌شده است. مقدمۀ، قرن دهم از چشم‌انداز سیاسی و اجتماعی، به‌سوی طرز تازه، زیبایی‌شناسی و تبارشناسی وقوع، عشق بشری، جوهرۀ غزل وقوعی، بازیگران عشق وقوعی، ضیافت عشق در بزم‌های مهرورزی، واسوخت و بیزاری از معشوق، شکل شعر در مکتب وقوع، خوانش انتقادی مکتب وقوع، گزیدة هزار بیت وقوعی، گزیدة شعر واسوخت و کتاب‌نامه بخش‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهد.

در کتاب مکتب وقوع در شعر فارسی (گلچین معانی، 1374) پس از شرح مختصری دربارة هریک از شاعران مکتب وقوع گزیدۀ اشعار آن‌ها آورده شده‌ است.

مقالاتی نیز به بررسی شعر مکتب وقع پرداخته‌اند؛ ازجمله: بررسی مکتب وقوع در دیوان وحشی بافقی (رشیدی،1390)، مقایسة مجمع‌الابکار عرفی شیرازی با خلدبرین وحشی بافقی از دیدگاه صورخیال (ایزی، 1390)، درون‌مایه‌های اشعار بابافغانی شیرازی (صفی قلی،1393)، بررسی بیان و بدیع در دیوان بابافغانی شیرازی (کشاورز رضوان، 1391)، بررسی ویژگی­های عاشق در دوره‌های مختلف شعر فارسی با تکیه بر دیوان فرخی سیستانی، کلیم کاشانی، سیف فرغانی، وحشی بافقی، کلیم کاشانی، قاآنی شیرازی، فرخی یزدی (مرادی، 1394)، غربت کنایه در پژوهش‌های مکتب وقوع (میردار رضایی،1399)، تأملی در مضامین و شگردهای بلاغی غزلیات ولی دشت بیاضی، (بهنام­‌فر و بیدختی، ۱۳۹۴)، سبک واسوخت در شعر(پیشرو و سرآمد واسخوت محتشم است نه وحشی (فتوحی، 1393)، حامدی اصفهانی، از شاعران پیشگام مکتب وقوع در سدۀ نهم (رئیسی و محمودی، 1396)، بود و نمودهای «معنی» و «مضمون» در سبک هندی(غلامی، 1395) و..؛ چنانکه مشاهده می‌شود مقاله‌های مزبور به بررسی درون‌مایۀ، بدیع و بیان و ویژگی‌های شعر این مکتب با تکیه‌بر اشعار شاعری خاص پرداخته‌اند؛ اما هدف این پژوهش تبیین نوآوری‌های سبکی شعر در مکتب وقوع با تأکید بر اشعار شاعران نامدار این مکتب است.

باتوجه به اینکه مکتب وقوع حد واسط سبک عراقی و سبک هندی است بررسی جنبه‌های زیبایی‌شناسی شعر علاوه بر معرفی درست شعر و تعیین بسامد عناصر پنج‌گانه بیانگر تأثیرپذیری مکتب وقوع از سبک عراقی و تأثیرگذاری آن بر سبک هندی است. تاکنون پژوهش‌هایی دربارة مکتب وقوع، سبک عراقی و سبک هندی انجام‌ شده، اما پژوهش مستقلی مرتبط با موضوع پژوهشی این نوشتار انجام ‌نشده است؛ بنابراین نبود چنین پژوهشی احساس می‌شود و در سبک، عنصر شاعرانگی یعنی بلاغت این مکتب بررسی می‌شود.

روش پژوهش مطالعۀ کتابخانه‌ای و فیش‌برداری از منابع مرتبط با موضوع پژوهش و مشخص‌کردن بسامد آماری و تجزیه‌وتحلیل کیفیت عناصر شعری است. این پژوهش به شیوة استقرایی است؛ بدین‌صورت که از هر شاعر 20 غزل با قافیه‌های پُربسامد، یعنی 100 غزل انتخاب‌ کرده‌ایم و با بررسی کمّیت و کیفیت آن‌ها دربارۀ عناصر پنج‌گانه شعر در مکتب وقوع به نتیجة کلی رسیده‌ایم.

 

  1. بحث و بررسی

شاعران سرشناس مکتب وقوع که در این پژوهش اشعارشان بررسی شده ‌است عبارت‌اند از: بابافغانی شیرازی، لسانی شیرازی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی و هلالی جغتایی. دلایل انتخاب و اهمیت شاعران مزبور ذکر می‌شود:

الف: بابافغانی شیرازی: به بابافغانی حافظ کوچک لقب داده‌اند و به تازه‌گویی مشهور است.

ب: لسانی شیرازی: برخی وی را مبدع مکتب وقوع می‌دانند و وی به سرودن شهرآشوب شهرت داشته است.

ج: محتشم کاشانی: شاعر مکتب واسوخت‌ است و با مرثیۀ کربلا به شهرت رسیده ‌است. در آثار او عشق وقوعی نمود بسیاری دارد.

د: وحشی بافقی: شعر واسوخت را از اختراعات او دانسته‌اند. وی در سرودن غزل عاشقانه و مثنوی‌های عاشقانه از سایر شعرا در مکتب وقوع برتر است.

هـ: هلالی جغتایی: هلالی را جامی کوچک لقب داده‌اند و قتل او به جرم تشیع از شاخص‌های شهرت اوست (نک. فتوحی، 1395: 391). در ادامه به بررسی عاطفه، تخیل، زبان، آهنگ و شکل در مکتب وقوع می‌پردازیم.

2-1. سطح عاطفی غزل وقوعی

در بررسی غزلیات بابافغانی شیرازی در‌می‌یابیم که: «رنگ سخن از خون ‌جگر داد فغانی». با مطالعة اشعار روشن می‌شود، شاعری عاشق‌پیشه و معشوق‌نواز بوده است که باتوجه به بی‌مهری معشوق، در عشق ثابت‌قدم می‌ماند. آنچه از عاطفۀ شعر وی مشخص می‌شود، این است که منِ شخصی در او، بر منِ اجتماعی و بشری غالب است. گاه در شعرش از گذر عمر حسرت می‌خورد:

از عمر بسی نماند ما را

 

بیش از نفسی نماند ما را
                                  (بابافغانی،1340، 78)

زیبایی‌های ظاهری معشوق را می‌ستاید:

ای از نظارة تو، خجل آفتاب صبح

 

لعلت به خندة نمکین برده آب صبح
                                            (همان: 169)

نازمعشوق و نیاز عاشق از مضامین پُرکاربرد است:

مست آمدی کرشمه کنان در قبای ناز

 

زین گونه نازنین که تویی هست جای ناز
                                            (همان: 277)

بی‌توجهی معشوق به عاشق از مضامین رایج است:

یار بی‌پروا و فریاد دل من بی‌اثر

 

هم ز دل فریادها دارم هم از فریادرس
                                            (همان: 282)

بابافغانی همواره از فراق می‌نالد:

بس که می‌نالد فغانی بی‌تو شب‌های دراز

 

صبح را از نالۀ او بر نمی‌آید نفس
                                            (همان: 282)

لسانی، در بُعد معنوی شعر، با انتخاب معانیِ لطیف به پویاسازی تخیل کمک کرده است. او شاعری است که بدون زیور و پیرایه به بیان عشق، دلدادگی و عوالم شخصی خود می‌پردازد. منِ اجتماعی و بشری در شعرش غایب است و منِ او، منِ شخصی است و خواننده را به خویش معطوف می‌سازد:

به بیان بی‌مهری معشوق همراه با اندوه و افسوس می‌پردازد:

رقم مهر کم از ملک سلیمانی نیست

 

این رقم حیف که بر خاتم دل نیست تو را
                                    (لسانی، 1392: 9)

از فراق می‌گوید و اظهار عجز می‌کند:

دور از آن زلف پریشان خاطر ما جمع نیست

 

از در دل‌ها در آ جمعی پریشان را بپرس
                                            (همان: 234)

به وصف زیبایی معشوق همراه با بیان شگفتی می‌پردازد:

انة سیب بهشت بی‌زوال است آن، نه خال

 

سایة آن روی همچون آفتاب است آن، نه زلف
                                                 (همان: 268)

توصیه به غنیمت دانستن عمر می‌کند:

در دایرة گردش ایام، لسانی

 

خوش باش که خواهد شدن این دایره باطل
                                            (همان: 270)

بررسی عنصر عاطفه در اشعار محتشم کاشانی نشان می‌دهد که در سروده‌هایش به توسعه‌دادن عواطف درونی و به عبارتی، منِ شخصی پرداخته ‌است. محتشم اصول مهرورزی وقوعیان را به‌خوبی رعایت کرده ‌است و همچنین چهرۀ حالات و رفتارهای عاشقِ وقوعی، به‌خوبی در اشعارش نمایان است.

اظهار ندامت می‌کند:

پیشت از سهوی که کردم ای خدیو کامکار

 

شرمسارم شرمسارم شرمسارم، شرمسار
                         (محتشم کاشانی،1379: 131)

به وصف زیبایی معشوق می‌پردازد:

قلم نسخ بران بر ورق حسن همه

 

کاین قلمرو به تو داده ‌است خدا یک قلمه
                                            (همان: 244)

گاهی با زبان تند از بی‌اعتنایی معشوق شکایت می‌کند:

آخر ای بی‌رحم حال ناتوان خود بپرس

 

حرف محرومان خویش از محرمان خود بپرس
                                            (همان: 140)

بررسی چندی و چگونگی عنصر عاطفه در شعر وحشی بافقی نشان ‌می‌دهد، غلیان عواطف و احساسات فردی، موجب همراهی مخاطب با وی می‌شود. وحشی ساده می‌سراید؛ اما این سادگی با مهارت او در طرز بیان مؤثر واقع می‌شود. گفتنی است که غزلیات وحشی در قیاس با سایر شاعران منتخب این مقاله، نمونۀ کاملی از مکتب وقوع است؛ زیرابه اصول مهرورزی و حالات و رفتارهای وقوعیان پایبند بوده ‌است و عنصر عاطفه نسبت به سایر عناصر پنج‌گانه در شعرش سیطره دارد.

گاه اشعار جنبۀ تعلیمی دارند:

پایه آن یافت که گردید مجرد ز همه

 

هست آری به فلک رفتنِ عیسی مشهور
                           (وحشی بافقی،1392: 113)

دریغ می‌خورد:

قیمتِ اهلِ وفا یار ندانست دریغ

 

قدرِ یارانِ وفادار ندانست دریغ
                                            (همان: 122)

اظهارندامت می‌کند:

تکیه کردم بر وفایِ او غلط کردم، غلط

 

باختم جان در هوایِ او غلط کردم، غلط
                                            (همان: 121)

با بررسی کیفی و کمی انجام‌شده در اشعار هلالی جغتایی، می‌توان در بُعد عاطفه او را مانند شاعران پیشین دانست؛ زیرا از منِ شخصی عدول نکرده است و مضامینی را به‌ کار برده که مکرر بیان ‌شده‌اند و ذوق و لذتی که خواننده از عنصر معنویِ عاطفه در شعرِ هلالی، نوش جان می‌کند با دیگر شاعران این مکتب مشترک است.

غرض ثانویۀ بیت شگفتی است:

التماس قتل خود کردم، روان، برخاستی

 

الله، الله! برنخیزد سرو ازین چالاک تر
                                    (هلالی، 1368: 82)

 

گذر به دامن پاکت نکرده باد صبا

 

کجا شکفت گلی در چمن بدین پاکی؟
                                            (همان: 190)

غرض ثانویۀ بیت تمسخر است:

زاهد، برو، که هست مرا با بتان شهر

 

آن حالتی که نیست تو را با خدای خویش
                                              (همان: 94)

در موارد معدودی تخییر وجود دارد:

تاب بیماری ندارم بیش ازین‌ها، ای فلک

 

یا نسیم روح پرور، یا سموم جان گداز
                                              (همان: 84)

2-2. زبان در مکتب وقوع

زبان شعر بابافغانی، ساده و بی‌آلایش است. برخورد واژه‌ها در زبانش به‌گونه‌ای است که با بیان عواطف و احساسات و حدیث نفس مخاطب را با خود همراه می‌کند و حالات نفسانی خود را به او القا می‌کند. واژه‌های به‌کاررفته در شعر غالباً ملموس، مأنوس و عینی‌اند و نیاز به توضیح و تفسیر ندارند همچنین صنایع شعری آن با اندکی دقت و تأمل، قابل‌درک هستند (رستمی‌زاده همکاران، 1399: 53-54). زبان شعر لسانی، بسیط و عاری از کلمات مغلق است. کلام ساده و روان او از هم‌نشینی واژه‌هایی برمی‌خیزد که ساختار منسجمی دارند و از بازی‌های زبانی، لفظی و معنوی به دورند. طبع روان و زبان گیرای لسانی باعث شده ‌است که در مکتب وقوع خوش بدرخشد و بلاغت او بدون تکلف باشد (نک. همان: 84-85). زبان شعر محتشم، شیوا و روان است و واژه‌ها‌یی را استفاده کرده ‌است که دیریاب و دیرفهم نیستند. برخورد واژه‌ها به صورتی است که مخاطب با شعری بدون تکلف روبرو می‌شود که خواندش مطبوع و دل‌نشین است (همان: 115-116). زبان شعر وحشی، ساده و روان و تا حدودی عامیانه است. شعر او تکلف ندارد، درکش آسان است و مخاطب خیلی زود با آن ارتباط برقرار می‌کند. واژه‌های به‌کاررفته در شعر غالباً آشنا و مأنوس‌اند و ازنظر صنایع لفظی و معنوی نسبت به سایر شاعران گفته شده ضعیف است و آنچه وقوعی بودن شعرش را ثابت می‌کند عنصر عاطفه است (همان: 143). زبان شعر هلالی، گیرا و روان و رساست. هلالی بی‌پیرایه و بلیغ سخن گفته است و از تفنن‌های زبانی و ادبی که منجر به پیچیده‌شدن کلام می‌شوند، اجتناب کرده ‌است. در غزل‌های هلالی با مقوله‌ای خاص مواجه هستیم که موجب انسجام غزل می‌شود (همان: 165)

2-3. تخیل در مکتب وقوع

بابافغانی در زمینة تخیل نسبت به سایر شاعران منتخب این پژوهش برتر است. در تخیل شعر وی 65 تشبیه، 49 استعاره، 7 مجاز و 113 کنایه وجود دارد؛ بنابراین تشبیه، 28درصد، استعاره، 21درصد، مجاز، 3درصد و کنایه، 48درصد تخیل اشعار بابافغانی را تشکیل می‌دهد. پُرتکرارترین نوع تشبیه در غرلیات بابافغانی تشبیه بلیغ با بسامد 40 مورد است که 70درصد تشبیهات بابافغانی را در برمی‌گیرد. اغلب تشبیهات حسی به حسی و برای مخاطب قابل‌درک‌اند. در بحث استعاره، استعارۀ مصرّحه با بسامد 37، 67درصد استعارۀ اشعار بابافغانی را شکل داده ‌است. شاعر از مجاز کمترین بهره را برده ‌است و اشعارش ازنظر محور مجازی غنی نیست؛ اما برخلاف مجاز، از کنایه به‌وفور استفاده کرده ‌است. گفتنی است که فراوانی کنایات بابافغانی از سایر شاعران منتخب بیشتر است.

نمونه‌ای از کنایات:

آلوده مکن دامن پرهیز، فغانی

 

برخیز که در صومعه مخمور نگنجد
                                 (بابافغانی،1340: 184)

هر جا که با تیر و کمان بگذشته‌یی دامن‌کشان

 

دل‌ها نثار آورده جان جان‌ها دم از بسمل زده
                                            (همان: 371)

لسانی شیرازی درزمینۀ تخیل بعد از بابافغانی قرار می‌گیرد. در تخیل شعر وی 82 تشبیه، 36 استعاره، 16 مجاز و 91 کنایه وجود دارد؛ بنابراین تشبیه، 37درصد، استعاره، 16درصد، مجاز، 7درصد و کنایه، 40درصد تخیل اشعار لسانی شیرازی را تشکیل می‌دهد. پُرتکرارترین نوع تشبیه در غزلیات لسانی تشبیه بلیغ با بسامد 52 مورد است که 84درصد تشبیهات لسانی را در برمی‌گیرد. اغلب تشبیهات حسی به عقلی و برای مخاطب قابل‌درک‌اند. در بحث استعاره، استعاره مصرّحه با بسامد 22، 61درصد استعارۀ اشعار لسانی را شکل داده‌ است. شاعر از مجاز کمترین استفاده را برده ‌است و اشعارش ازنظر محور مجازی غنی نیست؛ اما از کنایه به‌وفور استفاده کرده ‌است.

نمونه‌ای از کنایات:

ای کز می غرور کله کج نهاده‌ای

 

زان می دهن بشوی که مغروری آورد
                                   (لسانی، 1392: 121)

من زار مرده بر سر خاشاک سوخته

 

تو مست ناز، تکیه به سنجاب کرده‌ای
                                            (همان: 418)

محتشم کاشانی درزمینۀ تخیل بیشتر به محور استعاری زبان پرداخته ‌است. در تخیل شعر وی 46 تشبیه، 76 استعاره، 8 مجاز و 90 کنایه وجود دارد؛ بنابراین تشبیه، 21درصد، استعاره، 34درصد، مجاز، 4درصد و کنایه، 41درصد تخیل اشعار لسانی شیرازی را تشکیل می‌دهد. پُرتکرارترین نوع تشبیه در غزلیات لسانی تشبیه بلیغ با بسامد 30 مورد است که 83درصد تشبیهات محتشم کاشانی را دربر می‌گیرد. اغلب تشبیهات حسی به عقلی و برای مخاطب قابل‌درک‌اند. در بحث استعاره، استعاره مصرّحه با بسامد 60، 79درصد استعارۀ اشعار محتشم کاشانی را شکل داده ‌است. شاعر از مجاز کمترین استفاده را برده و اشعارش ازنظر محور مجازی غنی نیست؛ اما از کنایه به‌وفور استفاده کرده ‌است.

نمونه‌ای از کنایات:

نبود گر آدم، ای ترک خونخوار

 

خواهی تراشید از خاره عاشق
                                 (محتشم، 1379: 163)

از دغدغه ایمن شو کز پاکی عشق تو

 

سجاده بر آب انداخت دامن به می ‌آلایی
                                            (همان: 264)

وحشی بافقی ازنظر صورخیال نسبت به دیگر شاعران موردبحث ضعیف‌تر است و بسامد کمتری دارد. در تخیل شعر وی 18 تشبیه، 36 استعاره، 5 مجاز و 73 کنایه وجود دارد؛ بنابراین تشبیه، 14درصد، استعاره، 27درصد، مجاز، 4درصد و کنایه، 55درصد تخیل اشعار وحشی بافقی را تشکیل می‌دهد. پُرتکرارترین نوع تشبیه در غزلیات وحشی تشبیه بلیغ با بسامد 10 مورد است که 56درصد تشبیهات وحشی را در برمی‌گیرد. اغلب تشبیهات عقلی به حسی و برای مخاطب قابل‌درک‌اند. در بحث استعاره، استعاره مصرّحه با بسامد 28، 78درصد استعارۀ اشعار وحشی بافقی را شکل داده ‌است. شاعر از مجاز کمترین استفاده را برده و اشعارش ازنظر محور مجازی غنی نیست؛ اما از کنایه به‌وفور استفاده کرده ‌است.

 نمونه‌ای از کنایات:

وحشی از دریایِ رحمت گر دهندت رَشحه‌ای

 

گام بر روی هوا آسان زنی همچون سحاب
                                   (وحشی، 1392: 45)

وه که دامن می‌کشد آن سرو ناز از من هنوز

 

ریخت خونم را و دارد احتراز از من هنوز
                                            (همان: 115)

هلالی جغتایی در راستای مشاهدات عینی صور خیال را به کار می‌گیرد. در تخیل شعر وی 42 تشبیه، 45 استعاره، 12 مجاز و 86 کنایه وجود دارد؛ بنابراین تشبیه، 23درصد، استعاره، 24درصد، مجاز، درصد7 و کنایه، 86درصد تخیل اشعار هلالی جغتایی را تشکیل می‌دهد. پُرتکرارترین نوع تشبیه در غزلیات هلالی تشبیه بلیغ با بسامد 23 است که 61درصد تشبیهات لسانی را دربر می‌گیرد. اغلب تشبیهات حسی به حسی و برای مخاطب قابل‌درک‌اند. در بحث استعاره، استعاره مصرّحه با بسامد 45 است، 24درصد استعارۀ اشعار هلالی جغتایی را شکل داده‌ است. شاعر از مجاز کمترین بهره را برده و اشعارش ازنظر محور مجازی غنی نیست؛ اما از کنایه به‌وفور استفاده کرده ‌است.

نمونه‌ای از کنایات:

با رخ زرد آمدم سوی درت، ای سروناز

 

یعنی آوردم به خاک درگهت روی نیاز
                                    (هلالی، 1368: 84)

نشسته‌ام به رهت چون غبار و می‌ترسم

 

که ناگهان بکشی دامن از من خاکی
                                            (همان: 190)

جدول 1- تخیّل در مکتب وقوع

درصد

بسامد

نوع عنصر

ردیف

25درصد

253

تشبیه

1

24درصد

242

استعاره

2

5درصد

48

مجاز

3

46درصد

453

کنایه

4

 

شکل 1- تخیّل در مکتب وقوع

 

2-4. آهنگ در مکتب وقوع

2-4-1. موسیقی بیرونی در مکتب وقوع

2-4-1-1. موسیقی بیرونی بابافغانی: بحرهای عروضی استفاده‌شده در غزل‌های بررسی‌شدۀ بابافغانی عبارت‌اند از: رمل، هزج، رجز و مضارع که بحر رمل، 20درصد، بحر هزج، 15درصد، بحر رجز، 10درصد و بحر مضارع، درصد55 را به خود اختصاص داده‌اند.

بحر رمل

یار را چون هوس صحبت درویشان است

 

 

گر قدم رنجه کند دولت درویشان است
                                  (بابافغانی،1340: 108

بحر هزج

سیمای توام در دل پر نور نگنجد

 

 

نور شجر حسن تو در طور نگنجد
                                            (همان: 184)

2-4-1-2. موسیقی بیرونی لسانی: بحرهای عروضی استفاده‌شده در غزل‌های بررسی‌شدۀ لسانی عبارت‌اند از: رمل، هزج، مضارع و مجتث که بحر رمل، 55درصد، بحر هزج، 15درصد، بحر مضارع، 15درصد، بحر مجتث، 5درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

بحر رمل

عالم دل نشناسی، غم دل نیست تو را

 

 

غم نداری، خبر از عالم دل نیست تو را
                                        (لسانی، 1392: 9)

بحر هزج

نماند از گریه خوابم تا تو را بینم به خواب امشب

 

 

به تاریکی نشستم برنیامد ماهتاب امشب
                                                (همان: 27)

2-4-1-3. موسیقی بیرونی محتشم: بحرهای عروضی در غزل‌های بررسی‌شده در این پژوهش عبارت‌اند از: رمل، هزج، مضارع، مجتث، متقارب و خفیف که بحر رمل، 55درصد، بحر هزج، 15درصد، بحر مضارع، 5درصد، بحر مجتث، 15درصد، بحر متقارب، 5درصد و بحر خفیف، 5درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

بحر رمل

آخر ای بی رحم حال ناتوان خود بپرس

 

 

حرف محرومان خویش از محرمان خود بپرس
                                 (محتشم، 1379: 140)

بحر هزج

در سیر چمن دیدم سرو چمن آرایی

 

 

زیبا تن و اندامی رعنا قد و بالایی
                                            (همان: 264)

2-4-1-4. موسیقی بیرونی وحشی: بحرهای عروضی در غزل‌های بررسی‌شده در این پژوهش عبارت‌اند از: رمل، رجز، مضارع، مجتث و خفیف که بحر رمل، 65درصد، بحر رجز، 10درصد، بحر مضارع، 15درصد، بحرمجتث، 5درصد و بحر خفیف، 5درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

بحر رمل

عشق گو بی‌عزتم کن ، عشق و خواری گفته‌اند

 

 

عاشقی را مایة بی‌اعتباری گفته‌اند
                                     (وحشی، 1392: 99)

 

بحر مضارع

جایی روم که جنس وفا را خَرَد کسی

 

 

نامِ متاعِ من به زبان آورد کسی
                                            (همان: 159)

2-4-1-5. موسیقی بیرونی هلالی: بحرهای عروضی غزل‌های بررسی‌شده در این پژوهش عبارت‌اند از: رمل، هزج، مضارع ومجتث که بحر رمل، 60درصد، بحر هزج، 5درصد، بحر مضارع، 20درصد، بحرمجتث، 15درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

بحر رمل

گر دعای دردمندان مستجاب است، ای حبیب

 

 

از خدا هرگز نخواهم خواست جز مرگ رقیب
                                  (هلالی، 1368: 17)

بحر مضارع

مشتاق درد را به مداوا چه احتیاج؟

 

 

بیمار عشق را به مسیحا چه احتیاج؟
                                             (همان: 39)

جدول 2- موسیقی بیرونی در مکتب وقوع

درصد

بسامد

نام بحر

ردیف

51درصد

51

رمل

1

4درصد

4

رجز

2

10درصد

10

هزج

3

24درصد

24

مضارع

4

8درصد

8

مجتث

5

2درصد

2

خفیف

6

1درصد

1

متقارب

7

 

شکل 2- موسیقی بیرونی در مکتب وقوع

2-4-2. موسیقی کناری در مکتب وقوع

2-4-2-1. موسیقی کناری بابافغانی: در غزلیات بابافغانی، بسامد ردیف دستوری، درصد2، ردیف قاموسی، 23درصد، ردیف پیوسته، 2درصد، ردیف گسسته، 23درصد، ردیف مظهر، 25درصد و ردیف کناری، 25درصد است. در بحث قافیه 69درصد حروف، اصلی و درصد31 حروف، الحاقی هستند.

دارم ز پستۀ تو به دل آتشین نمک

 

بستان که کس ندیده کبابی بدین نمک
                                (بابافغانی،1340: 303)

 

 

مرغ دلم به حلقة مویی نهاده رخ

 

در باغ وصل برگل رویی نهاده رخ
                                            (همان: 170)

2-4-2-2. موسیقی کناری لسانی: در غزلیات لسانی، بسامد ردیف دستوری، 1درصد، ردیف قاموسی، 24درصد، ردیف گسسته، 25درصد، ردیف مظهر، 25درصد و ردیف کناری، 25درصد است. در بحث قافیه 77درصد حروف، اصلی و درصد 21 حروف، الحاقی هستند، همچنین فراوانی قافیۀ خطی، 1درصد است.

ای طبیب مشفق این بیمار هجران را بپرس

 

مرهمِ داغِ مریضِ داغِ حرمان را بپرس
                                  (لسانی، 1392: 234)

دل خازن خزینۀ راز محبت است

 

جان ساکن حریم نیاز محبت است
                                              (همان: 33)

2-4-2-3. موسیقی کناری محتشم: در غزلیات محتشم کاشانی، بسامد ردیف دستوری، 2درصد، ردیف قاموسی، 23درصد، ردیف گسسته، 25درصد، ردیف مظهر، 25درصد و ردیف کناری، 25درصد است. در بحث قافیه 83درصد حروف، اصلی و 17درصد حروف، الحاقی هستند.

گشته در عشق کار من مشکل

 

مردن آسان و زیستن مشکل
                                   (محتشم، 1379: 168)

آن پری را گوهر عصمت ز کف شد حیف، حیف

 

آفتابی بود نورش برطرف شد حیف، حیف
                                               (همان: 161)

2-4-2-4. موسیقی کناری وحشی: در غزلیات وحشی بافقی، بسامد ردیف قاموسی، 25درصد، ردیف گسسته، 25درصد، ردیف مظهر، 25درصد و ردیف کناری، 25درصد است. در بحث قافیه 74درصد حروف، اصلی و 26درصد حروف، الحاقی هستند.

مستغنی است از همه عالم گدایِ عشق

 

ما و گداییِ درِ دولتسرایِ عشق
                                  (وحشی،1392: 123)

قیمتِ اهلِ وفا یار ندانست دریغ

 

قدرِ یارانِ وفادار ندانست دریغ
                                          (همان: 122)

2-4-2-5. موسیقی کناری هلالی: در غزلیات هلالی جغتایی، بسامد ردیف دستوری، 2درصد، ردیف قاموسی، 23درصد، ردیف پیوسته، درصد2، ردیف گسسته، 23درصد، ردیف مظهر، 25درصد و ردیف کناری، 25درصد است. در بحث قافیه 74درصد حروف، اصلی و 26درصد حروف، الحاقی هستند.

مشتاق درد را به مداوا چه احتیاج؟

 

بیمار عشق را به مسیحا چه احتیاج؟
                                   (هلالی، 1368: 39)

ما که از سوز تو در گریة زاریم چو شمع

 

خبر از سوختن خویش نداریم چو شمع
                                              (همان: 98)

جدول 3- موسیقی کناری در مکتب وقوع

درصد

بسامد

عنوان

ردیف

1درصد

5

ردیف دستوری

1

24درصد

74

ردیف قاموسی

2

1درصد

2

ردیف پیوسته

3

24درصد

76

ردیف گسسته

4

25درصد

78

ردیف کناری

5

25درصد

78

ردیف مظهر

6

76درصد

573

حروف اصلی قافیه

7

24درصد

184

حروف الحاقی قافیه

8

 

شکل 3- موسیقی کناری در مکتب وقوع

 

2-4-3. بدیع لفظی در مکتب وقوع

2-4-3-1. موسیقی داخلی بابافغانی: درموسیقی لفظی غزل بابافغانی شیرازی، در سجع متوازی و جناس مُذیّل بیشترین فراوانی را دارند.

 سجع متوازی

سیمای توام در دل پر نور نگنجد

 

نور شجر حسن تو در طور نگنجد
                               (بابافغانی، 1340: 184)

نگاه کنید به بابافغانی شیرازی: دولت/ صحبت (108)، درون/ بیرون (271)، گلشن/ گلخن (282)، غنیم/ قدیم (292)، قدم/ کرم (292)، کرم/ درم (292)، محرم/ حریم (292)، گرم/ بزم (299)، شراب/ محراب (299)، جمال/ خیال (304)، تکبیر/ شمشیر/ زنجیر (322)، خبر/ نظر (364)، روان/ فغان/ زبان (371)، افسون/ فسون (371)، شیوه/ دیده (371)، افسون/ افزون (386)، گلگون/ بیرون (386)، رخساره/ مستانه (386)، ساختی/ تاختی (386)، روی/کوی (386)، قضا/ بلا (386)، سکون/ درون/ برون (386)، قفس/هوس/نفس (386).

 جناس مذیّل

مست آمدی کرشمه کنان در قبای ناز

 

زین گونه نازنین که تویی هست جای ناز
                                            (همان: 277)

نگاه کنید به بابافغانی شیرازی: خیال/ خیالت (108)، زیاد/ زیادتر (271)، زیاده/ زیاده‌تر (271)، سر/ سرو (277)، فریاد/ فریادرس (282)، گل/ گلستان (282)، عاشق/ عاشقی (301)، شکار/ شکارافکن (304)، آتش/ آتشین (304)، آه/ آهی (371)، دل/ دلبران (386).

2-4-3-2. موسیقی داخلی لسانی: در موسیقی لفظی غزل لسانی شیرازی، در سجع مطرف و جناس مذیّل و هم‌حرفی یا هم‌حروفی بیشترین فراوانی رادارند.

 سجع مطرف

عالم دل نشناسی، غم دل نیست تو را

 

غم نداری، خبر از عالم دل نیست تو را
                                      (لسانی، 1392: 9)

نگاه کنید به لسانی: رقم/ خاتم (9)، خواب/ ماهتاب (27)، همین/ چندین (27)، زین/ کزین (27)، خواب/ کباب (27)، راز/ نیاز (33)، چین/ جبین (121)، ستمگر/ کمتر (228)، دین/ آستین (233)، کین/ وین (233)، خوان/ مهمان (234)، اسرار/کار (242)، کار/ انکار (242)، یار/ بسیار (242)، کام/ خودکام (270)، خون‌خوار/ شکربار (271)، جلاجل/ دل (273)، محبوبی/ خوبی (356)، شمار/ یادگار (389)، غمّاز/ ناز (389).

جناس مذیّل

نازک است آن رخ چون آینه چون آه کشم

 

چون کنم آه که رخسار تو باشد نازک
                                             (همان:271)

نگاه کنید به لسانی: ماتم/ ماتم‌زده (9)، خوابم/ خواب (27)، دراز/ درازی (33)، دل/ دلم (101)، حرفی/حرف (228)، یار/ یاری (228)، جمع/ جمعی (234)، یاری/ یار (242)، فیضی/ فیض (262)، گشودی/ گشود (268)، می/ میخانه (338)، گِل/ گِلش (338)، غرق/ غرقه (389)، زمان/ زمانه (389).

 هم‌حرفی یا هم‌حروفی

دل خازن خزینۀ راز محبّت است

 

جان ساکن حریم نیاز محبّت است
                                              (همان: 27)

 

صوفی صفای روح بود در شراب صاف 

 

 یک ره در آ به میکده بنگر صفای روح
                                              (همان: 99)

2-4-3-3. موسیقی داخلی محتشم: در موسیقی لفظی غزل محتشم کاشانی، در سجع متوازی و جناس مذیّل و هم‌حرفی یا هم‌حروفی بیشترین فراوانی رادارند.

 

 

 

 

سجع متوازی

مه و مهر تا دو روزی بنهند کبر از سر

 

ز زمین بر آسمان نه تو اساس کبریا را
                          (محتشم کاشانی،1379: 19)

نگاه کنید به محتشم کاشانی: جفا/ وفا (19)، فضا/ صفا/ گدا (84)، طبیب/ حبیب (84)، کامکار/ شرمسار (131)، خیال/ غزال (134)، سگان/ آستان (40)، جهان/ پیمان (155)، همواره/ بیچاره (136)، همان/ خوبان (163)، کنعان/ پایان (165)، خرمن/ سمن (168)، بار/ خار (177)، بد ‌‌‌روز/ امروز (177)، دین/ این (212)، زمان/ خوبان (264).

 جناس مذیّل

چه کنم رمیده طبعت ز حدیث شوق چندان

 

که نمانده آشنایی به تو حرف آشنا را
                                             (همان: 19)

نگاه کنید به محتشم کاشانی: کبر/ کبریا (19)، ویران/ ویرانه (39)، پیما/ پیمانه (39)، جان/ جانانه (39)، سر/ سروری (84)، عالم/ عالم‌گیر (134)، کش/ کشی (149)، گوهر/ گوهری (161)، در/ درد (161)، جان/ جانان (165)، لب/ لبان (168)، لب/ لبن (168)، کمر/ کمری (240)، سودا/ سودایی (264)، پا/ پایی (264).

 هم‌حرفی یا هم‌حروفی

گر یکی خوابگه دوپیکر راست

 

صحبت تنگ تن به تن مشکل
                                             (همان: 168)

2-4-3-4. موسیقی داخلی وحشی: در موسیقی لفظی غزل وحشی بافقی، در سجع متوازی و جناس مذیّل و تکرار واژه بیشترین فراوانی را دارند.

سجع متوازی

شرحِ ضعفم از سگان آستانِ خود بپرس

 

از کسان یک بار حالِ ناتوان خود بپرس
                           (وحشی بافقی،1392: 116)

نگاه کنید به وحشی بافقی: اغیار/ خمار (40)، فشاند/ نشاند (73)، احتراز/ سروناز (115)، یار/ خار (122)، نالان/ دامان (149)، نشتر/ خنجر (149).

جناس مذیّل

منعِ مهرِ غیر نتوان کرد یار خویش را

 

هر که باشد، دوست دارد دوستارِ خویش را
                                              (همان: 40)

نگاه کنید به وحشی بافقی: راست/ راستی (99)، رست/ رستگاری (99)، جان/ جانان (122)، جان/ جانی (122)، وفا/ وفادار (122)، یار/ یاران (122)، گل/ گلشن (122)، بی‌باک/ بی‌باکانه (122)، غم/ غمناک (122)، گدا/ گدایی (123)، نرخ/ نرخی (130)، پاک/ پاک‌دامن (149).

 تکرار واژه

مکن مکن لبِ مارا به شکوه باز مکن

 

زبانِ کوته ما را به خود دراز مکن
                                            (همان: 143)

نگاه کنید به وحشی بافقی: غلط (121)، این منم (123)، ای خوشم (123)، این تویی (123)، یاقوت (130)، گوهر (130)، یاری (159).

2-4-3-5. موسیقی داخلی هلالی: در موسیقی لفظی غزل هلالی جغتایی، در سجع مطرف و جناس مذیل و تکرار واژه بیشترین فراوانی رادارند.

سجع مطرف

سعی کردم که شود یار ز اغیار جدا

 

آن نشد عاقبت و من شدم از یار جدا
                             (هلالی جغتایی،1368: 1)

نگاه کنید به هلالی جغتایی: غم/ عالم (33)، کم/ مرهم (33)، دل/ بی دل (78)، گل/ بسمل (78)، یار/ اغیار (98)، صف/ برطرف (99)، شرف/ مشرف (99)، آهنگ/ چنگ (99)، شاد/ ناشاد (99)، یار/ اغیار (99)، داد/ فریاد (99)، غم/ الم (101)، غم/ بی‌غم (101)، افگار/ خار (101)، کفنم/ پیرهنم (117)، آستانه/ خانه (163)، طربناکی/ بی‌‌باکی (190).

جناس مذیّل

گر جدا مانم ازو خون مرا خواهد ریخت

 

دل خون گشته جدا، دیدۀ خونبار جدا
                                                    (همان: 1)

نگاه کنید به هلالی جغتایی: کاهیده/ کاهی (1)، بیمار/ بیماری (17)، غریب/ غریبی (17)، بی نصیب/ بی‌نصیبی (17)، غم/ غمی (33)، سود/ سودا (39)، دل/ بیدل (78)، گلگون/ گل (82)، مردم/ مردمان 84(پاک/ پاک‌باز (84)، دامن/ دامنت (99)، روز/ روزگار (99) غیر/ غیرت (100)، پاک/ پاک‌تر (100)، می/ می‌پرستان (100)، کوه/ کوه‌کن (117)، ره/ رهگذار (147)، م/ منزل (147)، منزل/ منزلی (147)، آستان/ آستانه (163)، جان/ جان‌سوز (163)، ویران/ ویرانه (178)، تلخ/ تلخی (190).

تکرار واژه

جامه گلگون، روی آتشناک از گل پاک تر

 

جامه آتشناک و رو از جامه آتشناک تر
                                              (همان: 82)

نگاه کنید به هلالی جغتایی: غم (33)، دم (33)، دل (78)، خاک (82)، عالم (88)، جفا (94)، وفا (94)، فراق (99)، فریاد (99)، مشکل (99)، چاک (100)، روز (117)، مکن (163).

جدول 4- موسیقی داخلی در مکتب وقوع

بسامد

عنوان

ردیف

77

سجع متوازی

1

77

سجع مطرف

2

30

سجع متوازن

3

1

ترصیع

4

23

جناس تام

5

5

جناس ناقص

6

23

جناس مطرف

7

17

جناس وسط

8

80

جناس مذیل

9

2

جناس خط

10

28

جناس اشتقاق

11

17

هم حرفی یا هم حروفی

12

14

هم‌صدایی

13

34

تکرار واژه

14

5

رد الصدر الی العجز

15

433

مجموع آرایه‌ها

16

38درصد

درصد

17

شکل 4- موسیقی داخلی در مکتب وقوع

 

2-4-4. موسیقی معنوی در مکتب وقوع

در این بخش به عوامل ایجاد موسیقی معنوی مانند اغراق، تناسب، تضاد، پارادوکس معنوی، حس‌آمیزی، تلمیح، ایهام، تضمین، لف‌ونشر، استخدام، حسن تعلیل و... پرداخته می‌شود:

حس‌آمیزی

ای از نظاره تو خجل آفتاب صبح

 

 

لعلت به خندۀ نمکین برده آب صبح
                                 (بابافغانی،1340: 169)

مراعات‌النظیر

گر قبله غیر یار بود کی نهم به خاک

 

 

پیشانی‌ای که بهر نیاز محبت است
                                    (لسانی، 1392: 33)

 

تضمین

با تو گستاخانه آمد در سخن این بی‌شعور

 

 

این چه درک است و شعور استغفرالله زین شعار
                                   (محتشم، 1379: 131)

تلمیح

شهرتِ حسن کند زمزمۀ عشق بلند

 

شد ز یوسف سخنِ عشقِ زلیخا مشهور
                                   (وحشی، 1392: 33)

 

 

تضاد

سعی کردم که شود یار ز اغیار جدا

 

    

 

آن نشد عاقبت و من شدم از یار جدا
                                      (هلالی، 1368: 1)

 

 

جدول 5- موسیقی معنوی در مکتب وقوع

بسامد

عنوان

ردیف

1

مبالغه

1

37

اغراق

2

9

جمع

3

22

تفریق

4

7

جمع با تقسیم

5

81

مراعات‌النظیر

6

209

تناسب

7

120

تضاد

8

19

پارادوکس معنوی

9

25

حس‌آمیزی

10

43

تلمیح

11

11

تضمین

12

38

ایهام

13

15

ایهام تناسب

14

14

ایهام تبادر

15

20

استخدام

16

14

لف‌ونشر

17

1

اسلوب معادله

18

6

حس تعلیل

19

3

مذهب کلامی

20

695

مجموع آرایه‌ها

21

62درصد

درصد

22

 

شکل 5- موسیقی معنوی در مکتب وقوع

 

2-5. شکل در مکتب وقوع

2-5-1. شکل بیرونی شعر: باتوجه به اینکه اوج کاربرد عاطفی شعر در غزل است و در کارنامۀ شعری شاعران مکتب وقوع نیز رایج‌ترین قالب شعری، غزل است، در این پژوهش به بررسی قالب غزل پرداخته‌ شده ‌است.

2-5-2. شکل درونی شعر

2-5-2-1. شکل درونی شعر بابافغانی: شکل درونی شعر در غزلیات بابافغانی از اتحاد معنایی برخوردار است. در محور عمودی با واژه‌ها باهم در ارتباطند و این ارتباط منجر به یکدستی کلام شده ‌است. در محور افقی شعر، حسب‌حال است و ازنظر موسیقی لفظی و معنوی شگرد و فن‌ها نسبت به شاعران سبک عراقی بسیار کمتر است.

2-5-2-2. شکل درونی شعر لسانی: ساختمان شعر لسانی نقش مؤثری در موفقیت آن ایفا می‌کند. عوامل شاعرانگی اثر وحدت یکپارچه دارند و محور عمودی را غنی می‌سازد. جان‌مایۀ کلام او عواطف و احساسات درونی است که در محور افقی شعر منجر به مقبولیت آن می‌شود.

2-5-2-3. شکل درونی شعر محتشم: در محور عمودی، انسجام متن از بیت اول تا آخر در غزل محتشم برقرار است و در محور افقی واژه‌ها به‌جا در ابیات آمده و خوش نشسته‌اند؛ اما شعر در ابعاد لفظی و معنوی ضعیف است.

2-5-2-4. شکل درونی شعر وحشی: در محور عمودی واژه‌های به‌کاررفته وحدت یکپارچه دارند و منجر به موفقیت وحشی در روایت عواطف و احساساتش شده است. در محور افقی تفنن و بازی‌های لفظی و معنوی شاعر بسیار کم دیده می‌شود.

2-5-2-5. شکل درونی شعر هلالی: محور عمودی وحدت موضوعی دارد و اجزاء و عناصر باهم ارتباط دارد؛ اما در محور افقی برای بیان حسب‌حال از عوامل و اسلوب شاعرانگی لفظی و معنوی کمتر بهره‌مند شده ‌است.

 

  1. نتیجه‌

بر اساس این پژوهش، بسامد و کیفیت هریک از عوامل شاعرانگی در مکتب وقوع به شرح زیر است:

الف. عاطفه: اساسی‌ترین عنصر در شکل‌گیری غزل وقوعیان عاطفه است. منِ شعری شاعران، من شخصی است؛ چراکه شاعر حسب‌حال می‌کند و از عواطف شخصی خود می‌گوید. غم و اندوه، ناز معشوق و نیاز عاشق، جفای معشوق و وفای عاشق، ستایش زیبایی‌های ظاهری معشوق، فراق، بی‌مهری معشوق، افسوس و ندامت و وصف شراب و شراب‌نوشی از پربسامدترین مفاهیم و مضامین این مکتب‌اند که منجر به زیبایی باطنی کلام می‌شوند و شاعران با به‌کارگیری آن‌ها ‌در پی القای اندیشه و احساسات خود هستند. به‌طورکلی عاطفه عنصر غالب و غنی شعر وقوعی است و آفرینش شعر در این مکتب مرهون عاطفه است و اگر عاطفه نباشد شعر وقوعیان ناقص می‌شود؛ لذا انتقال عواطف صورت نمی‌گیرد.

ب. تخیل: شاعران در بُعد تخیل با علوم بلاغی آشنایند و تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه را به‌کاربرده‌اند؛ اما این آرایه‌ها مبتذل‌اند و ذهن برای دریافت این عناصر وادار به جستار نمی‌شود. در پژوهش انجام‌شده، 52 تشبیه مرسلِ مفصل یا تام، 155 تشبیه بلیغ، 4 تشبیه مرسل مجمل، 30 تشبیه مضمر، 10 تشبیه تفضیل، 1 تشبیه مضمرِ تفضیل و 1 تشبیه معکوس یا قلب یافت شد که از این تعداد، 113 تشبیه، حسی به حسی، 61 تشبیه، حسی به عقلی، 24 تشبیه، عقلی به عقلی و 30 تشبیه، عقلی به حسی هستند؛ لذا به اعتبار طرفین تشبیه، تشبیه بلیغ و به اعتبار حسی و عقلی بودن، تشبیه حسی به حسی بیشترین بسامد را در شعر شاعران مکتب وقوع دارد. در بررسی استعاره به 179 استعاره مصرّحه، 62 استعاره مکنیه، 1 استعاره تهکّمیّه یافت شد که نشان می‌دهد استعاره مصرّحه بیشترین فراوانی را دارد. صنعت ادبی مجاز با تعداد 48 کمترین کاربرد را دارد و ازاین‌رو باید گفت محور مجازی کلام شاعران برجسته و چشمگیر نیست. درمجموع عناصر فوق به غنای درونی و باطنی غزل وقوعیان کمک شایانی کرده‌اند.

ج. زبان: زبان شاعران منتخب این پژوهش، روان، سلیس و شفاف است. با تحلیل شواهد شعری مشخص شد که واژه‌های به‌کاررفته اغلب مأنوس و ملموس و عینی‌اند و شاعران با هم‌نشینی این لغات سعی می‌کنند احساسات و حال درونی خود را به مخاطب الهام کنند. یکدستی واژه‌ها همراه با رسایی و گیرایی آن‌ها باعث شده ‌است که انسجام متن حفظ شود و همچنین ازآنجاکه اشعار ازنظر فن و شگردهای زبانی کم‌مایه‌اند، زودیاب باشند.

د. موسیقی: شاعران از بحور عروضی رمل، رجز، مضارع، مجتث، خفیف، هزج و متقارب به ترتیب 51، 4، 24، 8، 2، 10 و یک مورد بهره برده‌اند که در این میان بحر فایق، بحر رمل است. در موسیقی کناری سرایندگان از ردیف دستوری، قاموسی، پیوسته، گسسته، کناری و مظهر به ترتیب 5، 74، 2، 76، 78 و 78 استفاده کرده‌اند؛ همچنین در بحث قافیه شعر تعداد 573 حرف از حروف قافیه اصلی و تعداد 184 الحاقی است. 454 صنعت ادبی از کاوش در بخش موسیقی داخلی حاصل شد که به تفکیک عبارت‌اند از: 77 سجع متوازی، 77 سجع مطرف، 30 سجع متوازن، 2 جناس خط، 5 جناس ناقص، 23 جناس مطرف یا مزید، 17 جناس وسط، 80 جناس مذیل، 23 جناس تام، 28 جناس اشتقاق، 1 ترصیع، 17 هم‌حرفی یا هم‌حروفی، 14 هم‌صدایی، 34 تکرار واژه و 5 ردالصدر الی العجز؛ بدین گونه نیز 707 صنعت ادبی از بخش موسیقی معنوی یافت شد که به تفکیک عبارت‌اند از: 37 اغراق، 1 مبالغه، 9 جمع، 23 تفریق، 7 جمع با تقسیم، 81 مراعات‌النظیر، 209 تناسب، 120 تضاد،19 پارادوکس معنوی، 43 تلمیح، 11 تضمین، 38 ایهام، 15 ایهام تناسب، 14 ایهام تبادر، 27 استخدام، 12 لف‌ونشر مرتب، 2 لف‌ونشر مشوش، 25 حس‌آمیزی، 6 حسن تعلیل و 3 مذهب کلامی. درمجموع آهنگ در اشعار مکتب وقوع از رهگذر روش تسجیع، تجنیس، تکرار، تشبیه، تناسب، ایهام، ترتیب کلام و تعلیل به وجود آمده ‌است که از این میان سجع متوازی و مطرّف، جناس مذیل، تکرار واژه و مراعات‌النظیر و تناسب رتبۀ ممتاز دارند.

هـ. شکل: با بررسی شکل و فرم شاعران برگزیدۀ پژوهش آنچه استنتاج شد این است که در شکل بیرونی، شاعران در قالب‌هایی مانند غزل، ترجیع‌بند، ترکیب‌بند، مسمط، قطعه، رباعی و... طبع‌آزمایی کرده‌اند؛ اما باتوجه به اینکه غزل به‌منزلۀ قلۀ شعر فارسی است که ازنظر سرایت عواطف شاعر به دیگران از سایر قوالب شعری برتر است در این تحقیق قالب غزل انتخاب شد و با مطالعات انجام‌شده معلوم شد که در شکل درونیِ غزلیات شاعران مکتب وقوع وحدت حس، توازی نحوی و صدای دستوری واحد نمود دارد. در شکل مجازی گرایش شاعران به مجاز اندک است؛ لذا در تصویرکردن خیال از مجاز کم‌بهره‌اند و در محور مجازی سست عمل کرده‌اند.

 با تحلیل آماری که از خصایص هنری شاعران سرشناس مکتب وقوع انجام‌ شده‌ است، برای بررسی و ارزیابی شعر مکتب وقوع نمودار زیر را باتوجه به کتاب ادوار شعر فارسی از شفیعی کدکنی ترسیم کرد.

  1.  

    1. ایزدی، لیلا (1390)، مقایسۀ مجمع‌الابکار عرفی شیرازی با خلدبرین وحشی بافقی از دیدگاه صور خیال، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه الزهراء.
    2. بهنامر، محمد و بیدختی، فاطمه (1394)، تأملی در مضامین و شگردهای بلاغی غزلیات ولی دشت بیاضی، فصلنامۀ مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان، سال دهم، ش 1، صص 70-41.
    3. رستمی‌زاده، نازنین (1399)، شاعرانگی در مکتب وقوع (با تأکید بر اشعار وحشی بافقی، هلالی جغتایی، بابافغانی شیرازی، محتشم کاشانی و لسانی شیرازی)، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
    4. رئیسی، احسان و محمودی، علی محمد (1396)، حامدی اصفهانی، از شاعران پیشگام مکتب وقوع در سدۀ نهم، پژوهش زبان و ادبیات فارسی، سال پانزدهم، ش2، صص115-91.
    5. ذوالفقاری، محسن و کمالی‌نهاد، علی‌اکبر (1392)، «کارکردهای هنری و تصویری حروف در شعر (با تأکید بر شعر خاقانی)». فنون ادبی دانشگاه اصفهان. سال پنجم. ش 2. صص 66-49.
    6. شیرازی، بابافغانی (1340). دیوان بابافغانی شیرازی، به تصحیح احمد سهیلی خوانساری، تهران: شرکت نسبی حاج محمدحسین اقبال و شرکا.
    7. شمیسا، سیروس (1393). سبک‌شناسی شعر، چ ششم، تهران: میترا.
    8. شفیعی کدکنی، محمدرضا (1380)، ادوار شعر فارسی از مشروطیت تا سقوط سلطنت، تهران: سخن.
    9. صفی قلی، رقیه (1393)، درون‌مایه‌های اشعار بابافغانی شیرازی، پایان‌نامة کاشناسی ارشد، دانشکدة زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه یزد.
    10. غلامی، مجاهد(1395)، بود و نمودهای «معنی» و «مضمون» در سبک هندی، فنون ادبی، سال هشتم، ش4، صص190-177.
    11. فتوحی، محمود(1393)، سبک واسوخت در شعر(پیشرو و سرآمد واسوخت محتشم است نه وحشی)، ویژه‌نامۀ نامۀ فرهنگستان، سال دوم، ش3، صص34-7.
    12. فتوحی، محمود (1395)، صدسال عشق مجازی: مکتب و طرز واسوخت در شعر فارسی قرن دهم، تهران: سخن.
    13. کاشانی، محتشم (1379)، دیوان محتشم کاشانی، تصحیح اکبر بهداروند، تهران: نگاه.
    14. کشاورز رضوان، مینا (1391)، بررسی بیان و بدیع در دیوان بابافغانی شیرازی، پایان نامة کاشناسی ارشد، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین.
    15. گلچین معانی، احمد (1374)، مکتب وقوع در شعر فارسی، چ اول، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
    16. لسانی شیرازی (1392)، دیوان لسانی شیرازی به تصحیح دکتر محمدحسین کرمی، شیراز: دانشگاه شیراز.
    17. مرادی، مرضیه (1394)، بررسی ویژگی­های عاشق در دوره­های مختلف شعر فارسی با تکیه بر (دیوان فرخی سیستانی، کلیم کاشانی، سیف فرغانی، وحشی بافقی، کلیم کاشانی، قاآنی شیرازی، فرخی یزدی)، پایان‌نامة کاشناسی ارشد، مرکز پیام نور شیراز، دانشگاه پیام نور استان فارس.
    18. میردار رضایی، مصطفی(1399)، غربت کنایه در پژوهش‌های مکتب وقوع، علوم ادبی، دورۀ 10، ش 18، صص 347-315.
    19. وحشی بافقی، کمال‌الدین (1393)، دیوان وحشی بافقی با مقدمۀ سعید نفیسی، چ اول، تهران: ثالث.
    20. هلالی جغتایی، بدرالدین (1368)، دیوان هلالی جغتایی با شاه و درویش و صفات العاشقین او، به تصحیح و مقابله و مقدمه و فهرست از سعید نفیسی، تهران: سنایی.
    21. Fotouhi, Mahmoud (2016). One Hundred Years of Virtual Love: School and Burning in 10th Century Persian Poetry. Tehran: Sokhan.
    22. Golchin Maani, Ahmad (1995). The Maktab-e-Voqu (School of Realism) in Persian poetry. Mashhad: Ferdowsi University of Mashhad Publications.
    23. Helali Joghetaei, Badreddin (1989). Divan Helali Joghetaei with Shah and Darwish and the attributes of his lovers. Saeed Nafisi.)Emend &.Intro ). Tehran: Sanai.
    24. Kashani, Mohtasham (2000). Divan Mohtasham Kashani. Akbar Behdarvand(.Emend). Tehran: Negah
    25. Shafiee Kadkani, Mohammad Reza (2001). Periods of Persian poetry from constitutionalism to the fall of the monarchy.Tehran: Sokhan.
    26. Shamisa, Sirus (2014). Stylistics of poetry. Tehran: Mitra.
    27. Shirazi, Baba fiqani (1961). Divan Baba fiqani Shirazi. Ahmad Soheili Khansari(.Emend). Tehran: Haj Mohammad Hossein Eghbal & Partners.
    28. Shirazi, Lesani (2013). Divan Lesani Shirazi. Dr. Mohammad Hossein Karami(.Emend). Shiraz: Shiraz University.
    29. Vahshi Bafqi, Kamaluddin (2013). Divan Vahshi Bafqi. Saeed Nafisi(.Intro). Tehran: Third.
    30. Zolfaghari, Mohsen and Kamali Nohad, Ali Akbar (2013), "Functions of Art and Image of Letters in Poetry (with Emphasis on Khaghani Poetry)". Literary Techniques, University of Isfahan. Year5. No2. Pag49-66.
    31. Basiri, Hosseini Sarvari, Rostamizadeh (2020). Maktab-e-Voqu (School of Realism) Poetics with an emphasis on the poems of Vahshi Bafqi, Helali Joghetaei, Baba Fiqani of Shiraz, Muhtasham Kashani, and Lesani Shirazi(Master's thesis). Shahid Bahonar University of Kerman.  
    32. Izzy, Leila (2011), Comparison of Shirazi Customary Al-Abkar Association with Khaldabrin Vahshi Bafghi from Surkhial's point of view, Master Thesis, Faculty of Literature, Foreign Languages ​​and History, Al-Zahra University.
    33. Behnamfar, Mohammad and Beidakhti, Fatemeh (2015), A Reflection on the Rhetorical Themes and Techniques of Vali Dasht Bayazi Ghazals, Quarterly Journal of Khorasan Social Cultural Studies, Year 10, No 1, pp. 70-41.
    34. Khadivar, Hadi and Faraji, Shima (2014), Traces of Burning on the Path of Persian Poetry, Interpretation and Analysis of Persian Language and Literature Texts, Part 6, No 21, pp. 86-55.
    35. Rashidi, Zeinab (2011), A Study of the School of Occurrence in Vahshi Bafghi Court, Master Thesis, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University.
    36. Raeisi, Ehsan and Mahmoudi, Ali Mohammad (1396), Hamedi Esfahani, one of the pioneer poets of the school of occurrence in the ninth century, Persian Language and Literature Research, Fifteenth Year, No 2, pp. 115-91.
    37. Safi Gholi, Roghayeh (2014), Themes of Babafghani Shirazi Poems, Master Thesis, Faculty of Persian Language and Literature, Yazd University.
    38. Gholami, Mojahedin (2016), Every thing of "meaning" and "theme" in the Indian style, literary techniques, eighth year, No 4, pp. 190-177.
    39. Fotouhi, Mahmoud (1393), “Vasukht” style in poetry (the leading and prominent “Vasukht” is Mohtasham, not Vahshi), special issue of Farhangistan, second year, No 3, pp. 34-7.
    40. Keshavarz Rezvan, Mina (2012), A Study of Expression and Novelty in the Divan of Babafghani Shirazi, Master Thesis, Faculty of Literature and Humanities, Imam Khomeini International University, Qazvin.
    41. Moradi, Marzieh (2015), A study of the characteristics of a lover in different periods of Persian poetry based on (Divan Farrokhi Sistani, Kaleem Kashani, Seif Ferghani, Vahshi Bafghi, Kaleem Kashani, Qaani Shirazi, Farrokhi Yazdi), Master Thesis , Payame Noor Center, Shiraz, Payame Noor University, Fars Province.
    42. Mir, Mohammad and Kichi, Zahra (2014), The Beloved Manifestation in the Mirror of Vahshibafghi’s Poetry, Journal of Lyrical Literature, Twelfth Year, No 23, pp. 262-245.
    43. Mirdar Rezaei, Mostafa (1399), Nostalgia in the Studies of the Maktab-e-Voqu (School of Realism), Literary Sciences, Part