دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 12
پژوهشی در شخصیتهای داستان مدیر مدرسه اثر جلال آل احمد
دوره 5، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 1-18
چکیده
مهمترین محور این پژوهش، بررسی شخصیت قهرمان اوّل و قهرمانان اصلی داستان «مدیر مدرسه» از منظر اخلاقی، رفتاری و اعتقادی است که برای هر یک از این سه شاخص، نمونههایی از متن کتاب به عنوان شاهد بیان ... بیشتربررسی دیدگاههای فیلسوفان مسلمان دربارة وزن و قافیه (با تکیه بر آثار ارسطو، فارابی، ابن رشد، ابن سینا، بغدادی، خواجه نصیر و قرطاجنی)
دوره 5، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 19-34
چکیده
در منابع فلسفی درباره وزن و قافیه مطالبی وجود دارد که لزوماً با مقالات و دلالات عروضیان یکسان نیست. این مقاله با بررسی مفهوم وزن در منابع فلسفی شروع میشود. آنها گونههایی از وزن را در شعر و نثر یافتهاند ... بیشترنماد، نقاب و اسطوره در شعر پایداری قیصر امینپور
دوره 5، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 35-52
چکیده
شعر دفاع مقدس در ذات و اصالت خود، دارای کارکردهای نمادین و اسطورهای است. این کارکردها به لحاظ ماهیت، ماندگار و پایدار و از ویژگیهای «فرامکانی» و «فرازمانی» برخوردارند. نمادها و مفاهیم ... بیشتربررسی و تحلیل نوعی حذف در زبان شاهنامه
دوره 5، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 53-68
چکیده
زبان شاهنامه، زبانی شگفتانگیز، خاص و در عین حال ساده و نزدیک و همجوش با ذهن مخاطب توصیف شده است. راز و رمز این تقرّب، البته پیچیده است و بسادگی نمیتوان از همه جوانب آن پرده برداشت. کار درست و شایسته، ... بیشتربررسی عنصر موسیقی در آثار منثور قرن پنجم و ششم (با تأکید بر آثار فارسی احمد غزالی)
دوره 5، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 69-80
چکیده
یکی از شیوههای مهم آشنایی زدایی زبان از نظر فرمالیستها، نظم و همنشینی واژگان در شعر است که بنیان آن آهنگ و موسیقی واجهاست و این عوامل به هر واژه تشخّص میبخشد. آثار ادبی در استفاده از عناصر موسیقی ... بیشترزبانهای از زبان نظامی
دوره 5، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 81-96
چکیده
در اثری ادبی- هنری تا نوشته ساختار منطقی مستحکمی نداشته باشد، اجزای اثر جایگاه ویـژۀ خود را نیافته و چنان که باید به زیبایی و تأثیر دست نمییابند و در نهایت به شکل ایدهآل هنری راه پیدا نمیکند. اوج شگرف ... بیشترروند تاریخی و بازنگری معنایی التفات بلاغی
دوره 5، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 97-122
چکیده
التفات یکی از شگردها و آرایههای ادبی است که با در هم شکستن روال معمول کلام، نقش بسیار مؤثّری در بیداری و جذب مخاطب دارد. این صنعت در بیشتر کتابهای بلاغی عربی و فارسی با عنوان انتقال گوینده از خطاب ... بیشترفنّاوری در زبان امروز (جستاری در تأثیر تکنولوژی بر شعر احمد عزیزی)
دوره 5، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 123-140
چکیده
امروزه علوم و فنون با شتابی روزافزون همه جنبههای زندگی بشر را درنوردیده است. این دگرگونی بر نحوه تفکر انسانها نیز تأثیر گذاشته و با تغییر تلقّی افراد نسبت به پدیدههای پیرامونی، مکالمات و گفتگوها ... بیشتربررسی لام جحود در قرآن و برابریابی فارسی آن
دوره 5، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 141-154
چکیده
برای ترجمه یک متن، نخست باید پیام متن مبدأ بر پایه تمامی عوامل شکل دهنده پیام آن متن در زبان مبدأ بدرستی دریافت شود، از مهمترین عوامل سازنده پیام، ساختهای نحوی متن مبدأ است، این ساختها در تحلیلهای ... بیشتربازشناسی کهن الگوها و عناصر نمادین در داستان بیژن و منیژه
دوره 5، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 155-168