تأمّلی در پیرنگ و شخصیت‌پردازی تهران مخوف
تأمّلی در پیرنگ و شخصیت‌پردازی تهران مخوف

میرجلیل اکرمی؛ محمّد پاشایی

دوره 5، شماره 2 ، آبان 1392، صفحه 1-20

چکیده
  مشفق کاظمی در عصر رضاشاهی نخستین رمان اجتماعی فارسی را با محور قرار دادن حقوق و آزادی‌های زنان به رشتۀ تحریر درآورد. رمان‌های اجتماعی که بعد از این رمان در دهۀ اول و دوم قرن حاضر نوشته شد، هر چند از نظر ...  بیشتر
رابطه کارکردهای زبانی با تیپ‌های شخصیّتی در داستان نون و القلم جلال آل احمد
رابطه کارکردهای زبانی با تیپ‌های شخصیّتی در داستان نون و القلم جلال آل احمد

سیداحمد پارسا؛ سعدی حاجی

دوره 5، شماره 2 ، آبان 1392، صفحه 21-34

چکیده
  طبقات مختلف اجتماع، صاحبان حِرَف و مشاغل گوناگون و مردمان شهر و روستا هر کدام تحت تأثیر ویژگی‌های طبقاتی، تحصیلی، جنسیتی، اقلیمی، دینی، سنی و روانی متفاوت، نوع سخن گفتن و به عبارتی کارکردهای زبانی ویژه‌ی ...  بیشتر
نگاهی به عوامل موسیقی ساز در تمهیدات عین القضات همدانی
نگاهی به عوامل موسیقی ساز در تمهیدات عین القضات همدانی

فاطمه مدرّسی؛ مریم عرب

دوره 5، شماره 2 ، آبان 1392، صفحه 35-48

چکیده
  صنعت های بدیعی افزون بر کارکردهای زیباشناسانه ی خود تأثیرات گوناگونی بر کلام می گذارند. موسیقی درونی یکی از اثرات صنایع بدیعی است که می تواند نقش مهمی در زیباسازی کلام و تأثیر آن بر مخاطب داشته باشد. منظور ...  بیشتر
کارکردهای هنری و تصویری حروف در شعر (با تاکید بر شعر خاقانی )
کارکردهای هنری و تصویری حروف در شعر (با تاکید بر شعر خاقانی )

محسن ذوالفقاری؛ علی اکبر کمالی نهاد

دوره 5، شماره 2 ، آبان 1392، صفحه 49-66

چکیده
  شاعر برای انتقال عاطفه به مخاطب، زبان خود را به طرق گوناگون تقویت می کند. ایجاد خلاقیت و نوآوری با ابداع تصاویر تازه، ورود به عرصه های گوناگون خیال و ... از ویژگی های شاعران خلاق در راستای تقویت زبان ادبی ...  بیشتر
نگاهی به ردیف و کارکردهای آن در شعر خاقانی
نگاهی به ردیف و کارکردهای آن در شعر خاقانی

مسعود روحانی؛ محمّد عنایتی قادیکلایی

دوره 5، شماره 2 ، آبان 1392، صفحه 67-88

چکیده
  به گفته‌ی محققان، ردیف را می‌توان یکی از اجزای اصلی شعر کهن فارسی دانست که ساخته و پرداخته‌ی ذوق و قریحه‌ی ایرانی است. ردیف به عنوان یکی از ارکان موسیقی کناری، نقش عمده‌ای در شعر کلاسیک فارسی ایفا نموده ...  بیشتر
رویکردها و شیوه‌های دوره‌بندی در تاریخ ادبی
رویکردها و شیوه‌های دوره‌بندی در تاریخ ادبی

ناصرقلی سارلی

دوره 5، شماره 2 ، آبان 1392، صفحه 89-108

چکیده
  یکی از اساسی‌ترین اّعمال تاریخ‌نگاری، طبقه‌بندی اطّلاعات تاریخی در محور درزمانی است. چگونگی این طبقه‌بندی یا شیوۀ دوره‌بندی نگرش نظری مورّخ را به موضوع نشان می‌دهد و هم شکل و فرم عرضۀ تاریخ را معیّن ...  بیشتر
شخصیت و شخصیت پردازی در رمان نخل ها و آدم ها
شخصیت و شخصیت پردازی در رمان نخل ها و آدم ها

فریده خواجه پور؛ ذوالفقار علامی

دوره 5، شماره 2 ، آبان 1392، صفحه 109-122

چکیده
  یکی از عناصر کلیدی و بسیار تعیین کننده در داستان نویسی امروزی پرداختن به شخصیت و شخصیت پردازی است. اشخاص ساخته شده ای راکه در داستان و نمایشنامه ظاهر می شوند شخصیت می نامند و شخصیت؛ در اثر روایتی یا نمایشی، ...  بیشتر
نقـد و بـررسی تشبیـه در قصـاید سیف فرغـانی
نقـد و بـررسی تشبیـه در قصـاید سیف فرغـانی

محمّدامیر مشهدی؛ عبدالله واثق عباسی؛ فاطمه ثواب

دوره 5، شماره 2 ، آبان 1392، صفحه 123-148

چکیده
  تشبیه به عنوان عنصر اصلی خیال، نقش بسزایی در خلق انواع تصاویر شاعرانه ایفا می‌کند. سیف فرغانی نیز شاعری تصویـر‌گراست که به مدد این عنصر، در عرصه‌ی تصویر‌آفرینی‌های بکر و خیال‌انگیز، گام بر‌می‌دارد. ...  بیشتر
بررسی آماری اوزان غزل‌های غالب دهلوی
بررسی آماری اوزان غزل‌های غالب دهلوی

محمّدرضا نجّاریان؛ مریم غضنفری

دوره 5، شماره 2 ، آبان 1392، صفحه 149-160

چکیده
  غالب دهلوی معروفترین سخن‌سرای قرن سیزدهم هـ.ق. در هند است. در آن سرزمین او را لسان الغیب و شهنشاه سخن می‌نامند . غالب 334 غزل فارسی خود را در 20 وزن سروده ‌است؛ 85 درصد غزل‌های او در شش وزن پرکاربرد کل غزل ...  بیشتر
نماد از دیدگاه ابهام
نماد از دیدگاه ابهام

محمّدرضا یوسفی؛ صدیقه رسولیان آرانی

دوره 5، شماره 2 ، آبان 1392، صفحه 161-178

چکیده
  نماد از منظر علوم بلاغی کلمه، عبارت و یا جمله‌ای است که علاوه بر معنای ظاهری، طیف معنایی گسترده‌ای به خواننده القا کند. از آن جا که بیان اندیشه‌های غامض عرفانی و انعکاس غیر مستقیم اندیشه‌های سیاسی و ...  بیشتر