خاقانی، معمار زبان و خیال
3. خاقانی، معمار زبان و خیال

محمد حسین کرمی؛ جواد دهقانیان

دوره 2، شماره 1 ، بهار 1389، صفحه 1-16

چکیده
   در سبک ارّانی (آذربایجانی)، شعرخاقانی به دلیل برخورداری از زبان قوی و مضامین نو، برجستگی خاصی دارد. بهره‌گیری از شگردهای زبانی و موسیقایی؛ خصوصاًً واج آرایی، ترکیبات بدیع، آفرینش‌های واکی، زبان ...  بیشتر
مقایسه توازن موسیقایی و معنایی ردیف در غزلیات سعدی و عماد فقیه
4. مقایسه توازن موسیقایی و معنایی ردیف در غزلیات سعدی و عماد فقیه

مریم خلیلی جهانتیغ؛ محمد بارانی؛ مهدی دهرامی

دوره 2، شماره 1 ، بهار 1389، صفحه 17-30

چکیده
  ردیف را می‌‌‌توان ابزار ایجاد موسیقی و تکمیل یا تأکید معنا دانست و آن را در دو حوزه معنایی و موسیقایی بررسی کرد. در حوزه نخست، از آنجا که معنای ردیف پیوندی پنهانی با روحیه شاعر دارد، می‌تواند نشان دهنده ...  بیشتر
بررسی تخلّص در غزل های نظیره وار دورۀ بازگشت ادبی
5. بررسی تخلّص در غزل های نظیره وار دورۀ بازگشت ادبی

زهره احمدی پور اناری؛ مهدی ملک ثابت؛ یدالله جلالی پندری

دوره 2، شماره 1 ، بهار 1389، صفحه 31-48

چکیده
   تخلّص در غزل، ذکر نام شعری شاعر، در پایان غزل است که بعد از دوره مغول رواج یافت، گرچه پیش از آن نیز، بعضی از شاعران، تخلّص خود را در غزل ذکر می‌کردند. شاعران دوره بازگشت در سرودن غزل، از سعدی و حافظ ...  بیشتر
ریخت شناسی افسانه عاشقانه « گل بکاولی»
6. ریخت شناسی افسانه عاشقانه « گل بکاولی»

حسن ذوالفقاری

دوره 2، شماره 1 ، بهار 1389، صفحه 49-62

چکیده
  گلِ بکاولی افسان ه­ شهزاده تاج‌الملوک است که پس از فراز و نشیب‌های بسیار با بکاولی ازدواج می‌کند. اصل داستان هندی است که در شبه قاره از شهرت فراوانی برخوردار است. این افسانه عاشقانه را شیخ عزت الله ...  بیشتر
ضبط ارجح «ی» میانجی در حالت اضافه و هَمایی با «ها»‌یِ غیرِ ملفوظ
7. ضبط ارجح «ی» میانجی در حالت اضافه و هَمایی با «ها»‌یِ غیرِ ملفوظ

محمد ایرانی

دوره 2، شماره 1 ، بهار 1389، صفحه 63-88

چکیده
  یکی از مشکلات نگارشی زبان فارسی، کتابت و اظهارِ نشانه‌ی اضافه‌ی اسمی یا وصفی در مورد واژه‌هایی است که در صورت نوشتاری آن‌ها «ـه/ه» غیر‌ملفوظ به کار رفته و به عبارتی، واج پایانی آن‌ها کسره (ـِ) ...  بیشتر
مقایسه سبکی منشآت قائم مقام و گلستان سعدی
8. مقایسه سبکی منشآت قائم مقام و گلستان سعدی

ذوالفقار علامی؛ فریبا کیانیان

دوره 2، شماره 1 ، بهار 1389، صفحه 89-110

چکیده
  از میان پیروان سعدی تنها کسی که در پیروی از شیوة نگارش وی در گلستان گوی توفیق را از همگان ربود، قائم مقام فراهانی، نویسندة منشآت است که با درک روح زبان سعدی و رمز و راز آن،- تأثّر و نه تقلید- توانست نثری ...  بیشتر
یک قسم «را» در جمله های مرکّب
9. یک قسم «را» در جمله های مرکّب

زهره مشاوری

دوره 2، شماره 1 ، بهار 1389، صفحه 111-118

چکیده
  «را» یکی از حروف اضافه یا وابسته سازهای پرکاربرد زبان فارسی است که در کتابهای دستور زبان فارسی اقسام و معانی گوناگونی را برای آن برشمرده‌اند. یکی از موارد کاربرد این حرف که دستوریان کمتر به آن پرداخته‌اند، ...  بیشتر
ردیف در سبک عراقی
10. ردیف در سبک عراقی

ماه نظری

دوره 2، شماره 1 ، بهار 1389، صفحه 119-136

چکیده
  ردیف حاصل تکرار است و از دیر باز تاکنون برای اهداف گوناگونی مورد توجه قرار گرفته‌است. هر چه شعر فارسی مسیر تکامل را طی می‌کند، از ردیف‌های ساده در می‌گذرد و از قصیده سرایی سبک خراسانی، گرایشی  به ...  بیشتر