تلمیح، از سرقت ادبی تا صنعت ادبی: بررسی تلمیح در منابع بلاغی
تلمیح، از سرقت ادبی تا صنعت ادبی: بررسی تلمیح در منابع بلاغی

علی صباغی؛ حسن حیدری

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1396، صفحه 1-12

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.94032

چکیده
  تلمیح یکی از شگردهای بلاغی پرکاربرد در ادب فارسی، به‌ویژه شعر فارسی، است. این جستار قصد دارد این آرایه را در منابع بلاغی فارسی به روشی مقایسه‌ای نقد و بررسی کند. پرسش­های پژوهش پیش رو عبارت است از: 1ـ ...  بیشتر
هنجارگریزی آوایی در مثنوی های سنایی
هنجارگریزی آوایی در مثنوی های سنایی

غلامرضا سالمیان؛ سمیرا صمیمی‌فر

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1396، صفحه 13-26

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.93935

چکیده
  پژوهش حاضر بر آن است که  خصیصه‌های زیبایی‌شناختی را در مثنوی‌های سنایی از حیث فنون آوایی بررسی کند؛ بدین منظور، از نظریات نوین زبان‌شناسی و ادبی مناسب با اثر بهره جسته‌ است. نظریة هنجارگریزی یکی ...  بیشتر
بررسی انواع تکرار و کارکردهای آن در ویس و رامین
بررسی انواع تکرار و کارکردهای آن در ویس و رامین

امین بنی طالبی؛ مسعود فروزنده

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1396، صفحه 27-42

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.93955

چکیده
  «تکرار» در زیباشناسی هنر از مباحث اساسی است و در ادبیات و به‌خصوص در شعر نقش بسزا دارد. این فن ادبی در صورت کاربرد مناسب، جنبه‌های زیباشناسیک خواهد داشت و از دیدگاه سبک­شناختی نیز گاه بیانگر سبک ...  بیشتر
بررسی کهن الگویی زمان در شعر حافظ
بررسی کهن الگویی زمان در شعر حافظ

عباس محمدیان؛ پروین هاشم پور؛ مهین میرزابیاتی

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1396، صفحه 43-60

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.93911

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر دریافت ابعاد و شیوه‌‌های ظهور مقولۀ زمان از دیدگاه کهن‌الگویی در دیوان حافظ است. زمان، مفهومی گسترده، عمیق و تا حدود بسیار زیادی ناشناخته و کهن‌ است که از آغاز آفرینش، ذهن بشر را به ...  بیشتر
موسیقی درونی در غزلیات وصال شیرازی
موسیقی درونی در غزلیات وصال شیرازی

نازنین نوری؛ موسی پیری

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1396، صفحه 61-78

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.93949

چکیده
  محمد شفیع‌بن محمد اسماعیل شیرازی، معروف به میرزا کوچک، متخلص به وصال، متولد سال 1197ق و متوفای 1262ق در شیراز، از جمله شاعران برجسته و موسیقی‌دان نهضت بازگشت است که در غزل‌سرایی دستی توانا داشته است و در ...  بیشتر
رویکردهای شعر معاصر به سبک هندی
رویکردهای شعر معاصر به سبک هندی

مجاهد غلامی

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1396، صفحه 79-92

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.94197.0

چکیده
  نقش ادبیات اروپا در تحولات شعر پارسی معاصر امری مسلم است. گذشته از آنکه بنیادگذاران شعرهای آزاد، سپید، موج نو و حجم، آثار خود را در کلّیت آن، با پیش چشم داشتن شعرهای اروپایی به­وجود آورده­اند، هم ایشان ...  بیشتر
فولکلوریک در آثار داستانی ابوالقاسم پاینده
فولکلوریک در آثار داستانی ابوالقاسم پاینده

محمدحسین پوراسماعیلی؛ علی زمانی

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1396، صفحه 93-110

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.93779.0

چکیده
  یکی از رویکردهای داستان‌نویسی نوین، ورود فرهنگ عامه شامل گویش، آداب و رسوم محلی، اصطلاحات، ضرب‌المثل‌ها و باورها و اعتقادات در ادبیات داستانی است. دلیل این اتفاق را می‌توان ورود ادبیات داستانی به ...  بیشتر
بررسی تحول «ساختار» و «شکل» غزل از انقلاب مشروطه تا پس از انقلاب اسلامی
بررسی تحول «ساختار» و «شکل» غزل از انقلاب مشروطه تا پس از انقلاب اسلامی

علی محمد محمودی

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1396، صفحه 111-128

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.94162.0

چکیده
  غزل در عهد مشروطه مانند سایر قالب­های شعری دست­مایة بیان تغزلِ آمیخته با آرمان­های ملی و میهنی شد. برخی از شاعران که مبارزان راه آزادی و مشروطه­خواه بودند، این قالب را با شعارهای ادبیات کارگری ...  بیشتر