بررسی نشانه‌معناشناختی داستان لیلی و مجنون جامی بر پایة تحلیل گفتمان
2. بررسی نشانه‌معناشناختی داستان لیلی و مجنون جامی بر پایة تحلیل گفتمان

سیداحمد پارسا؛ منصور رحیمی

دوره 9، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 1-18

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.21371

چکیده
  تحلیل نشانه‌معناشناختی، به بررسی نحوة ارتباط نشانه‌های زبانی در نظام گفتمانی و در سطحی فراتر از جمله می‌پردازد. این تحلیل نشان می­دهد که یک نشانه در ارتباط با سایر نشانه‌های گفتمانی و در نظام کلی ...  بیشتر
درآمـدی بر آسیب شناسی شعر معاصر در حـوزة معنایی زبان (با نگاهی نقدی- تطبیقی به شعر معاصر ایران و عراق)
3. درآمـدی بر آسیب شناسی شعر معاصر در حـوزة معنایی زبان (با نگاهی نقدی- تطبیقی به شعر معاصر ایران و عراق)

رضا کیانی؛ علی سلیمی؛ سوسن جبری

دوره 9، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 19-38

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.21372

چکیده
  نوآوری­های قابل تأمّل در صوّر خیال و تلاش در خلق تصاویر و ترکیبات تازه در شعر امروز، زبان را از یکنواختی، خارج کرده و به آن حیاتی دوباره بخشیده است. شاعران معاصر با شخصی­سازیِ عواطف در دو محور همنشینی ...  بیشتر
بازخوانی مؤلّفه موسیقایی وزن «شعر» و عوامل مؤثر بر آن
4. بازخوانی مؤلّفه موسیقایی وزن «شعر» و عوامل مؤثر بر آن

معصومه معدن کن؛ اسدالله واحد؛ حسن عبدالله زاده

دوره 9، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 39-52

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.21403

چکیده
  وزن به عنوان یکی از مؤلّفه‌های مهم موسیقایی اهمّیّت ویژه‌ای در شعر فارسی دارد. با وجود اقبال خاصّ محقّقان به مبحث موسیقی شعر در دهه‌های اخیر، مطالب ناگفتة فراوانی در خصوص وزن و سایر مؤلّفه‌های موسیقایی ...  بیشتر
نشانه‌شناسی تخیل و استعاره در داستان «نشانی» احمدرضا احمدی
5. نشانه‌شناسی تخیل و استعاره در داستان «نشانی» احمدرضا احمدی

فاطمه کاسی؛ محمد صادق بصیری

دوره 9، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 53-62

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.21399

چکیده
  این مقاله قصد دارد تا با تحلیل نشانه‌‌ها در داستان «نشانی» احمدرضا احمدی، به واکاوی عناصر تخیل و استعاره بپردازد. احمدی از شاعران و نویسندگان دهة چهل ایران است. او همزمان با شاعری در زمینة ادبیات ...  بیشتر
تحلیل سبک عزیزی در یک لیوان شطح داغ
6. تحلیل سبک عزیزی در یک لیوان شطح داغ

بهجت السادات حجازی

دوره 9، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 63-76

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.21401

چکیده
  یکی از کتاب­های منثور برجسته دهه هشتاد، «یک لیوان شطح داغ» احمد عزیزی است که به سبک آیرونیک و در گلایه و شکوه از نابخردی مردمان این روزگار نوشته شده است. هنر عزیزی در زبان­آوری و ظهور آگاهی‌های ...  بیشتر
بررسی رجعت نوستالژیک به عناصر فرهنگ عامّه در دو منظومة «یادِتِن» و «مارووزو»
7. بررسی رجعت نوستالژیک به عناصر فرهنگ عامّه در دو منظومة «یادِتِن» و «مارووزو»

نجمه دری؛ احمد حاجبی

دوره 9، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 77-90

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.21404

چکیده
  شعر محلی یکی از جلوه­گاه­های فرهنگیِ هر قومی است. دو بومی سرودة «یادِتِن» اثر صالح سنگبُر و «مارووزو» از فرامرز شکوری که مورد نخست به گویش فارسی بندرعباسی و دومی به گویش گیلکی آبکناری سروده ...  بیشتر
جنبه‏ های برﺟﺴﺘﮥ سبکی در موسیقی شعر ناصرخسرو
8. جنبه‏ های برﺟﺴﺘﮥ سبکی در موسیقی شعر ناصرخسرو

مرتضی محسنی؛ مهدی صراحتی جویباری

دوره 9، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 91-108

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.21417

چکیده
  برای کسی که اندک اطّلاعِ سبک‏شناختی از ادوار شعر فارسی دارد، مسلّم است که قصاید ناصرخسرو هم از نظر فنّی و هم از لحاظ محتوایی به‏کلی با قصاید سایر شاعران قرن پنجم هجری متفاوت است. این تفاوت حتی در حوزه‏هایی ...  بیشتر
نقد کهن‌الگویی داستان «دژ هوش‌ربا»
9. نقد کهن‌الگویی داستان «دژ هوش‌ربا»

جلیل مشیدی؛ سونیا نوری

دوره 9، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 109-118

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.21397

چکیده
  کهن­ الگوها مفاهیم مشترکی هستند که در طول سالیان، در ناخودآگاه بشر انباشته شده­اند. نقد کهن­الگویی یکی از شاخه­های نقد ادبی جدید است که به بررسی کهن­الگوهای موجود در یک اثر ادبی می­پردازد. ...  بیشتر
تحلیل نحوی «هم‌نقش ضمیر» با نگاه به ساختار فعل و نقش ضمایر متّصل در جمله‎های انفعالی ـ احساسی
10. تحلیل نحوی «هم‌نقش ضمیر» با نگاه به ساختار فعل و نقش ضمایر متّصل در جمله‎های انفعالی ـ احساسی

محمّد ایرانی؛ مریم ترکاشوند

دوره 9، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 119-132

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.21398

چکیده
  جُستار حاضر در پی آن است تا به بررسی گروهی از کلمات بپردازد که در جمله، مرجع ضمیری مذکور (پیوسته یا گسسته) هستند و در صورت حذف ضمیر می‎توانند جایگزین آن شوند و نقش آن را برعهده ‎گیرند؛ ازاین‎‌رو، ...  بیشتر
پردازش شخصیت‌ و درون‌مایة اخلاقی در دو اثر مرزبان‌نامة سعدالدین وراوینی و فابل‌های ژان دو لافونتن
11. پردازش شخصیت‌ و درون‌مایة اخلاقی در دو اثر مرزبان‌نامة سعدالدین وراوینی و فابل‌های ژان دو لافونتن

صفورا ترک لادانی؛ مائده رحیمی‌رکنی

دوره 9، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 133-142

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.21408

چکیده
  ادبیات دو کشور ایران و فرانسه در زمینة ادبیات تعلیمی دارای وجوه مشترکی هستند که با تفکر بر روی آثار اخلاقی نویسندگانی چون سعدالدین وراوینی و ژان دو لافونتن می‌توان به پاره‌ای از این شباهت‌ها دست‌یافت. ...  بیشتر
تبیین و تحلیل بن‌مایه‌های اساطیری در ساختار قصّة «ماه‌پیشانی»
12. تبیین و تحلیل بن‌مایه‌های اساطیری در ساختار قصّة «ماه‌پیشانی»

مرتضی حیدری

دوره 9، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 143-160

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.21405

چکیده
  ماه‌پیشانی از شناخته شده‌ترین قصّه‌های ایرانی است که روایت‌های گوناگونی از آن در ایران و جهان وجود دارد. مقاله حاضر به تبیین و تحلیل ساختار‌های این قصّه بر پایه نظریّه ریخت-شناسی پراپ می‌پردازد و ...  بیشتر
«بررسی عکس اختیار تسکین»
13. «بررسی عکس اختیار تسکین»

مجید سرمدی؛ مهدی شعبانی

دوره 9، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 161-172

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.21400

چکیده
  تسکین یکی از اختیارات شاعری است که طی آن شاعر می‌تواند یک هجای بلند به‌جای دو هجای کوتاه بیاورد؛ اما عکس اختیار تسکین (آوردن دو هجای کوتاه به‌جای یک هجای بلند) از نظر عروض‌پژوهان، صحیح نیست؛ لکن در شعر ...  بیشتر
براعت استهلال های تغزّل گونه در شاهنامه
14. براعت استهلال های تغزّل گونه در شاهنامه

محمود عباسی؛ یعقوب فولادی

دوره 9، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 173-186

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.21407

چکیده
  وقتی به ساختار نامة نامورِ قوم ایرانی، شاهنامة فردوسی، ژرف می­نگریم؛ علاوه بر محتوی و بُن­مایه­های سخت و سُتوارش، قالب داستان­ها و روند روایت آن­ها هم به جای خود بسیار هوشمندانه و عالمانه هستند. ...  بیشتر
پیشینه و انواع خودزندگی‌نامه‌نوشت‌ در ایران باستان
15. پیشینه و انواع خودزندگی‌نامه‌نوشت‌ در ایران باستان

خاور قربانی؛ ادریس اسلامی

دوره 9، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 187-202

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.21406

چکیده
  این مقاله درصدد است به معرفی و بررسی نمونه­هایی از «خودزندگی­نامه­نوشت» در ایران باستان بپردازد و با بررسی و تحلیل آن‌ها ضمن کمک به پیشینۀ این نوع ادبی در ایران، به ویژگی­های خاص فرهنگی ...  بیشتر
کارکردِ عروضیِ ردیف در شعر فارسی
16. کارکردِ عروضیِ ردیف در شعر فارسی

مجید منصوری

دوره 9، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 203-214

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.21402

چکیده
  یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین کارکردهای ردیف که انطباق واژه‌ها و کلمات گونه‌گون با قوافی متعدد و سازگار ساختنِ آن‌ها با برخی بحور است، تا به اکنون مورد تحلیل و بررسی قرار نگرفته است. به عبارت دیگر، ردیف ...  بیشتر