آسیب‌شناسی توصیف فعل مرکب در کتاب‌های دستور زبان فارسی (تعریف و اصطلاحات)
2. آسیب‌شناسی توصیف فعل مرکب در کتاب‌های دستور زبان فارسی (تعریف و اصطلاحات)

محمد بهنام‌فر؛ محمدکاظم ابراهیم‌زاده

دوره 10، شماره 2 ، تابستان 1397، صفحه 1-20

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.94190.0

چکیده
  توصیف و بررسی فعل مرکب، بخش گسترده‌ای از پژوهش‌های زبان‌پژوهان (دستورنویسان و زبان‌شناسان) را دربرگرفته است؛ ولی گویا همچنان این موضوع در ابهام است. به‌نظر می‌رسد یکی از عوامل این ابهام، روش به‌کاررفته ...  بیشتر
زیبایی شناسی شعر شعرای رفسنجان پس از انقلاب اسلامی
3. زیبایی شناسی شعر شعرای رفسنجان پس از انقلاب اسلامی

سعید حاتمی؛ حمید جعفری قریه علی؛ علی حیدری زاده

دوره 10، شماره 2 ، تابستان 1397، صفحه 21-38

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.101584.1035

چکیده
  در بیست سال اخیر بیش از بیست مجموعه شعر از شعرای شهرستان رفسنجان چاپ شده است که برخی از­ آنها به‌ویژه مجموعه­هایی که سرودک­های سپید را دربردارند، در شمار بهترین­ نمونه­های موفق شعر معاصر شمرده ...  بیشتر
جایگاه، هدف و شیوۀ بیان داستان (مَثَل) در شاهنامۀ فردوسی
4. جایگاه، هدف و شیوۀ بیان داستان (مَثَل) در شاهنامۀ فردوسی

فریده وجدانی؛ مهدی کمالی

دوره 10، شماره 2 ، تابستان 1397، صفحه 39-52

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.93842.0

چکیده
  جایگاه ویژۀ مَثَل در فرهنگ ایرانی سبب توجه شاعران و نویسندگان بسیاری به این عنصر بلاغی شده است. حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز همچون دیگر شاعران با آگاهی از قدرت اقناعی‏ نهفته در مَثَل، در نامورنامۀ خویش ...  بیشتر
بررسی استعاره در شعر عاشورایی معاصر
5. بررسی استعاره در شعر عاشورایی معاصر

فاطمه الهامی؛ عبدالغفور جهاندیده؛ علیرضا میر

دوره 10، شماره 2 ، تابستان 1397، صفحه 53-68

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.101738.1044

چکیده
  استعاره و هنر تصویرگری یکی از کارآمدترین ابزار هنری است که از دیرباز توجه شاعران و سخنوران را به خود معطوف کرده است. در شعر عاشورایی که شاعر با اعتقاد و ایمان قلبی قیام عاشورا را توصیف و تحلیل می‌کند، ...  بیشتر
«ترکیب» و «اشتقاق» در دستور زبان فارسی و عربی
6. «ترکیب» و «اشتقاق» در دستور زبان فارسی و عربی

وجیهه زمانی بابگهری؛ محمدصادق بصیری

دوره 10، شماره 2 ، تابستان 1397، صفحه 69-86

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.93960.0

چکیده
  برای واژه­سازی، راه­های متعدّدی وجود دارد، امّا ادیبان و زبان­شناسان، «ترکیب» و «اشتقاق» را از اصلی­ترین فرایندهای ساخت واژه برشمرده­اند. از این رو، زبان فارسی به دلیل اینکه از خانوادۀ ...  بیشتر
تحلیل و نقد سه قصة عامیانة بوشهری بر پایة نظریات ریخت شناسی و بازاندیشی نشانه های الگویی آنها
7. تحلیل و نقد سه قصة عامیانة بوشهری بر پایة نظریات ریخت شناسی و بازاندیشی نشانه های الگویی آنها

هومان شاکری؛ بهاءالدین اسکندری

دوره 10، شماره 2 ، تابستان 1397، صفحه 87-100

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.101885.1053

چکیده
  در بررسی‌های ساختاری، بین قصه­های عامیانة سرتاسر جهان وجوه اشتراک زیادی وجود دارد. در پژوهش حاضر،  چند داستان عامیانة بوشهر، از منظرریخت­شناختی نقد و بررسی شده­اند. نخست مقولة ریخت­شناسی تعریف ...  بیشتر
هنجارگریزی‌های محمدعلی بهمنی در قالب سنتی غزل و تجربۀ قالب‌های نوین شعری
8. هنجارگریزی‌های محمدعلی بهمنی در قالب سنتی غزل و تجربۀ قالب‌های نوین شعری

زهرا نصر اصفهانی؛ مریم مظلومی

دوره 10، شماره 2 ، تابستان 1397، صفحه 101-118

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2017.94207

چکیده
  یکی از مؤلفه‌های فرم شعر قالب آن است که در کنار عناصر دیگری چون زبان، تصویر، موسیقی و محتوا مجموعاً ساختار کلی شعر را تشکیل می‌دهد. هنجارشکنی و ساختارگریزی شاعر در هر یک از حیطه‌های یادشده می‌تواند ...  بیشتر
طبقه‌بندی اوزان شعر فارسی
9. طبقه‌بندی اوزان شعر فارسی

مهدی سلمانی؛ ناصر حدادی

دوره 10، شماره 2 ، تابستان 1397، صفحه 119-134

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.94222.0

چکیده
  وزن شعر فارسی از نوع وزن‌های کمّی-­ هجایی است که تنها با تکیه بر این خاصیت، بیش از 400 وزن 1 مطبوع خلق کرده است. دسته‌بندی «اوزان شعر فارسی» از مقوله‌هایی است که هنوز به‌صورت کامل از قوانین دست‌وپاگیر ...  بیشتر