جایگاه «ندا و منادا» در دستور زبان فارسی و علم معانی
جایگاه «ندا و منادا» در دستور زبان فارسی و علم معانی

حسین آقاحسینی؛ محبوبه همتیان؛ زهره مشاوری

دوره 6، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 1-14

چکیده
  در همه کتابهای بلاغی عربی و فارسی «جمله ­های ندا» از نوع انشاء طلبی شمرده شده است و به صرف ذکر حرف «ندا» یا حرف «ندا و منادا» و یا وجود آهنگ و لحن «ندایی» در یک جمله، آن را انشاء طلبی ...  بیشتر
مقایسه غزل «تقویمها»ی امین پور با غزل «قسمت» قزوه براساس سبک شناسی ساختاری
مقایسه غزل «تقویمها»ی امین پور با غزل «قسمت» قزوه براساس سبک شناسی ساختاری

احمد رضایی؛ سمیه خورشیدی

دوره 6، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 15-32

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی و مقایسۀ دو غزل در زمینۀ دفاع مقدس، یکی از قیصر امین‌پور با نام «تقویم‌ها» و دیگری غزل «قسمت» از علیرضا قزوه، در چهارچوب سبک‌شناسی ساختاری پرداخته است. سبک‌شناسی ساختاری ...  بیشتر
گفتار بیصدا: تأملی بر زبان بدن در غزلیات شمس
گفتار بیصدا: تأملی بر زبان بدن در غزلیات شمس

مینا بهنام؛ ابوالقاسم قوام؛ محمد تقوی؛ محمدرضا هاشمی

دوره 6، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 33-48

چکیده
  ادبیات به عنوان رسانه‌ای کلامی که دارای شخصیتهای انسانی است، سرشار از نشانه‌های غیر‌کلامی از جمله علایم زبان بدن است. کاربرد این زبان دلالی در غزلیات شمس قابل توجه است. مولوی در این اثر اغلب از باب حفظ ...  بیشتر
انواع «ی» در زبان فارسی امروز
انواع «ی» در زبان فارسی امروز

سیدمحمدرضا ابن الرسول؛ محمد رحیمی خویگانی

دوره 6، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 49-58

چکیده
  یکی از مباحث مهمی که در دستور زبان فارسی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، مبحث چندگونگی «ی» در این زبان است، «یائی» که هم در مقام واژه، هم در مقام تکواژ تأثیر فراوانی بر غنای زبان فارسی دارد اما ...  بیشتر
بررسی درنگ شعری در وزن شعر فارسی
بررسی درنگ شعری در وزن شعر فارسی

عباس جاهدجاه

دوره 6، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 59-68

چکیده
  درنگ شعری (Caesura)، وقفه یا مکث در سطری از شعر است که میتوان آن را در اشعار زبانهای مختلف یافت؛ در شعر فارسی، تا کنون چندان به مبحث درنگ توجه نشده و رابطهی آن با وزن شعر، تبیین نگردیده است. در شعر عروضی فارسی، ...  بیشتر
گونه‌ای کنایه آمیغی در غزل صائب
گونه‌ای کنایه آمیغی در غزل صائب

سیاوش حق جو؛ مصطفی میردار رضایی

دوره 6، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 69-84

چکیده
  این جستار به تحلیل دوباره و تکمیلی صناعت «استعارة ایهامی کنایه» و انواع آن در غزل‌های صائب می‌پردازد. صناعات شعری از جمله عواملی هستند که برجستگی آن­ها در شعر هر شاعر، سبک منحصر و مختص به خود ...  بیشتر
گذری دیگرگون بر تذکره‌های ادبی (بحثی در باب گونه‌شناسی تذکره‌های ادبی و ارائة طرحی برای تقسیم‌بندی آنها)
گذری دیگرگون بر تذکره‌های ادبی (بحثی در باب گونه‌شناسی تذکره‌های ادبی و ارائة طرحی برای تقسیم‌بندی آنها)

سعید شفیعیون

دوره 6، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 85-104

چکیده
  تذکره‌های ادبی، یکی از مهم‌ترین منابع تحقیقی در حوزه زبان و ادبیات فارسی و حتی مباحث اجتماعی و تاریخی‌اند که در سطح معمول خود، ساختی دستورمند و معیارین دارند. البته این معیارها بسیار ظریف و پنهان‌طورند ...  بیشتر
معرفی نسخه خطی خلاصه المقامات و وی‍‍ژگ‍ی های سبکی و زبانی آن
معرفی نسخه خطی خلاصه المقامات و وی‍‍ژگ‍ی های سبکی و زبانی آن

زهره نیک سیر؛ سید عباس محمدزاده رضایی

دوره 6، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 105-120

چکیده
  خلاصه المقامات تألیفی است دربارۀ احوال شیخ احمد جام (ژنده پیل) مشتمل بر سه مقاله حاوی سی و  چهار باب و یک فصل. علاءالملک جامی- از نوادگان شیخ احمد جام- این تألیف را با الهام از اشاره جد خود در سال 840 هجری ...  بیشتر
تشبیه برجسته ترین ویژگی سبکی کلیله و دمنه
تشبیه برجسته ترین ویژگی سبکی کلیله و دمنه

مریم محمودی

دوره 6، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 121-132

چکیده
  کلیله و دمنه از نمونه های برجستۀ نثر فنی فارسی است . کاربرد صنایع لفظی و معنوی و صور خیال از جمله تشبیه ، استعاره، مجاز و کنایه از ویژگی های سبکی این کتاب است . در این بین تشبیه به عنوان موثرترین ابزار تخیل ...  بیشتر
نقش تمثیل در داستان‌های مثنوی معنوی
نقش تمثیل در داستان‌های مثنوی معنوی

ماه نظری

دوره 6، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 133-146

چکیده
  تمثیل بخش اعظم منظومه‌های عرفانی ادبیات کهن را دربرمی‌گیرد که اکثر مآخذ آنها دین و اسطوره است. تمثیل، در داستان‌های مثنوی معنوی و حتی در غزلیّات مولانا، جایگاه والایی دارد. تمثیلی که در ادبیات مدّ نظر ...  بیشتر