گزارش اشکالات خطیب قزوینی بر آراء دانشمندان متقدّم و معاصر خود در علم معانی با تکیه بر رُبع اوّل کتاب ‌الایضاح فی شرح تلخیص‌المفتاح
2. گزارش اشکالات خطیب قزوینی بر آراء دانشمندان متقدّم و معاصر خود در علم معانی با تکیه بر رُبع اوّل کتاب ‌الایضاح فی شرح تلخیص‌المفتاح

علی محمد مؤذنی؛ زهیر طیب

دوره 11، شماره 1 ، بهار 1398، صفحه 1-16

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.107679.1262

چکیده
  کتاب الإیضاح فی شرح تلخیص‌المفتاح اثر طبع «خطیب قزوینی» از معارف قرن 7 و 8 هجری قمری از معمول‌ترین متون تعلیمی و تحقیقی در علم بلاغت است که بیش از هفت قرن بر فراز قلل رفیع این دانش هَل مِن مُبارز ...  بیشتر
تداعی؛ ترفندی روایی- نمایشی برای متادرامِ گریز در تعزیه
3. تداعی؛ ترفندی روایی- نمایشی برای متادرامِ گریز در تعزیه

حامد نوروزی؛ مفید شاطری

دوره 11، شماره 1 ، بهار 1398، صفحه 17-34

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.102225.1072

چکیده
  تعزیه گونه‌ای نمایش آیینی است که با هدف روایت وقایع تاریخی - مذهبی، به‌ویژه فجایع عاشورا و شهادت امامان اجرا می‌شود. اهمیت حادثة عاشورا در تعزیه تا حدی است که در اغلب تعزیه‌های غیرعاشورایی، شاعر پرده‌هایی ...  بیشتر
جشن عروسی و آداب آن در اشعار فارسی با تکیه بر منظومه ویس و رامین
4. جشن عروسی و آداب آن در اشعار فارسی با تکیه بر منظومه ویس و رامین

زهرا صالحی ساداتی

دوره 11، شماره 1 ، بهار 1398، صفحه 35-48

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.102615.1081

چکیده
  در این مقاله سعی شده است با بررسی دواوین شعر، به‌ویژه منظومۀ ویس و رامین، سروده فخرالدین اسعد گرگانی، آداب و رسوم ایرانی به هنگام جشن عروسی به نمایش گذاشته شود؛ آدابی که بسیاری از آنها هنوز هم در جامعه ...  بیشتر
برجستگی‌های زبانی و زیبایی‌شناسی شعر انقلاب اسلامی
5. برجستگی‌های زبانی و زیبایی‌شناسی شعر انقلاب اسلامی

احمد امیری خراسانی؛ محمد صادق بصیری؛ زهرا انجم شعاع

دوره 11، شماره 1 ، بهار 1398، صفحه 49-62

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.111777.1420

چکیده
  با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی باشکوه ایران و رشد و بالندگی شعر انقلاب اسلامی، تاکنون این نوع شعر به شکل همه‌جانبه و علمی بررسی نشده است و پژوهش‌ها بیشتر جنبة معناگرایانه و محتوامحور داشته است؛ اما ...  بیشتر
استعاره در گذر زمان؛ بررسی، تحلیل و نقد تطوّر تعریف استعاره در آثار بلاغی عربی و فارسی
6. استعاره در گذر زمان؛ بررسی، تحلیل و نقد تطوّر تعریف استعاره در آثار بلاغی عربی و فارسی

احمد رضایی

دوره 11، شماره 1 ، بهار 1398، صفحه 63-72

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.108998.1319

چکیده
  تعریف استعاره ازجمله موضوعات نخستین آثار بلاغی عربی و فارسی است. کثرت تعاریف موجب شده است برخی تصوّر کنند وجه مشترکی میان آنها نیست یا اینکه تعاریف استعاره بسیار پریشان است؛ در حالی‌که بررسی تعاریف ...  بیشتر
تاریخ در ماده‌تاریخ براساس نظریة رمزگردانی
7. تاریخ در ماده‌تاریخ براساس نظریة رمزگردانی

حسین مسجدی اصفهانی

دوره 11، شماره 1 ، بهار 1398، صفحه 73-86

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.108360.1285

چکیده
  ماده‌تاریخ[1]، تبدیل اعداد و ارقامِ تاریخ به حروف و واژه‌ها و عبارت‌های معنادار است. این فن به‌تدریج و بر اثر تحولات و رشدی که داشت، به‌ویژه در دورة صفویّه و قاجار تبدیل به شکل‌های پیچیده‌ای شد و کم‌کم ...  بیشتر
بررسی تراجمِ خودنوشتِ تذکره‌های دورة قاجار؛ با نظری بر تعریف اتوبیوگرافیِ مدرن
8. بررسی تراجمِ خودنوشتِ تذکره‌های دورة قاجار؛ با نظری بر تعریف اتوبیوگرافیِ مدرن

راضیه به آبادی؛ عباس نیک بخت؛ مریم شعبان زاده

دوره 11، شماره 1 ، بهار 1398، صفحه 87-104

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.105721.1208

چکیده
  تذکره‌های فارسی از دیرباز یکی از مَراجع زندگی‌نامه‌ای و از منابع مهم ادبی، تاریخی و اجتماعی بوده‌اند. در پی تحولاتِ دورة قاجار در آستانة مشروطه، تطوّر و دگرگونی ویژه‌ای در گونه‌های ادبی مختلف ایجاد ...  بیشتر
شیوه‌های ساختاری، توضیحی و استنادی بیان معنا در انوار سهیلی
9. شیوه‌های ساختاری، توضیحی و استنادی بیان معنا در انوار سهیلی

احمدرضا مجرد؛ حمیدرضا فرضی؛ علی دهقان

دوره 11، شماره 1 ، بهار 1398، صفحه 105-114

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.109666.1326

چکیده
  هدف مقالة حاضر بررسی شیوه‌های طرح و بیان معنا در انوار سهیلی است. با در نظر گرفتن این نکته که نویسندگان نثر فنی از شیوه‌ها و ابزار مختلفی برای طرح و بیان معنا استفاده کرده‌اند، با بهره‌گیری از شیوة توصیفی‌تحلیلی ...  بیشتر
یک ایهام نادر (ایهام تصحیف) در دیوان حافظ و تلاقی وجوه
10. یک ایهام نادر (ایهام تصحیف) در دیوان حافظ و تلاقی وجوه

امیر سلطان محمدی

دوره 11، شماره 1 ، بهار 1398، صفحه 115-130

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.113058.1470

چکیده
  حافظ شیرازی یکی از محبوب­ترین شاعران پارسی­زبان است. این محبوبیت در گرو زبدگی اشعار او و به اوج رساندن معنا و صورت در خلق شعر است. وی معانی بلند را از مبانی دینی و عرفانی و مضامین متعالی را از شاعرانی ...  بیشتر
سیر تحول تعریف تشبیب در آثار صاحب‌نظران متقدّم و متأخر فارسی و عربی و نقد آن تعاریف
11. سیر تحول تعریف تشبیب در آثار صاحب‌نظران متقدّم و متأخر فارسی و عربی و نقد آن تعاریف

سیده الهام حسینی سده؛ حسین آقاحسینی دهاقانی

دوره 11، شماره 1 ، بهار 1398، صفحه 131-142

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.111517.1405

چکیده
  در بررسی و تبیین ساختار قصیده، همواره به بخش‌های مختلف آن توجه شده است. قصیده به‌جز بخش اصلی، بخش‌هایی چون تشبیب، تخلّص و شریطه نیز دارد که همواره توجه اهل ادب را به خود جلب کرده است. تشبیب را باید راه ...  بیشتر