دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 10
فواید لغوی و تازگیهای ترکیبی «مثنوی دِوَلرانی و خضرخان» امیرخسرو دهلوی
دوره 13، شماره 3 ، مهر 1400، صفحه 1-30
چکیده
منظومة دِوَلرانی و خضرخان امیرخسرو دهلوی افزونبر دارابودن نکتههای آگاهیبخش از تاریخ، فرهنگ، اجتماعیات و محیط طبیعیِ هندوستانِ قرن هفتم و اوایل قرن هشتم درزمینة نوع کاربرد واژگان زبان فارسی نیز ... بیشترشعر بینام، شعر بیتاریخ (عنوان و عنوانشناسی سرودههای منوچهر آتشی)
دوره 13، شماره 3 ، مهر 1400، صفحه 31-48
چکیده
عنوان شعر در نقد و بررسی شعر معاصر، درآمدی برای ورود و حضور در جهان شعر و احساس و اندیشة شاعرانه است. این عنصر ارزشمند، یکی از برجستهترین وجوه تفاوت و تمایز شعر نو با شعر سنتی به شمار میآید. در شعر ... بیشترتحلیل چگونگی بازتاب مفاهیم رمزگونۀ داستان گنبد سیاه هفتپیکر در نگارۀ نسخۀ مصور خمسۀ نظامی مدرسۀ عالی شهید مطهری
دوره 13، شماره 3 ، مهر 1400، صفحه 49-64
چکیده
در نسخ مصور، متن ادبی مبنا و پایۀ شکلگیری نگارههاست و نگارگر برای انتقال مفاهیم از متن ادبی به تصویر، از ابزارهای گوناگونی استفاده میکند و نمادگرایی از مؤثرترین ابزارهای انتقال معنا برای هنرمندان ... بیشترنگاهی نو به بحرهای عروضی بر پایة دانگهای موسیقی
دوره 13، شماره 3 ، مهر 1400، صفحه 65-80
چکیده
نامشخص بودن معیار ساخت ارکان اصلی عروضی و بحرهای نوزدهگانه بدون پیروی از منطقی درست در ایجاد آنها، کاستیهای بسیاری بهویژه در فهم و بهخاطر سپردن نامهای اوزان عروضی به وجود آورده است. ازآنرو ... بیشتربررسی کارکردهای زبانی بیادبی در بخش نخست ابومسلمنامۀ ابوطاهر طرطوسی برپایۀ نظریۀ کالپپر
دوره 13، شماره 3 ، مهر 1400، صفحه 81-100
چکیده
ادب و بیادبی از پدیدههای زبانی رایجی است که در تعاملات روزمرۀ اجتماعی نمود گستردهای مییابد. اگر بتوان سطوح مختلفی ازقبیل: شناختی، هیجانی- ادراکی، زیباییشناختی و رفتاری را در یک تعامل شناسایی ... بیشتربررسی و تحلیل سبکشناسی نسخۀ خطی مثنوی «درّ مکنون» فقیر دهلوی
دوره 13، شماره 3 ، مهر 1400، صفحه 101-122
چکیده
فقیر دهلوی از شاعران فارسی در قرن 12 هجری، شاعری شیعیمذهب و زادهشده در دارالخلافۀ شاهجهانآباد است که از وی آثار زیادی ازجمله مثنوی «درّ مکنون» به جا مانده است. این مثنوی عاشقانه، داستان عشق ... بیشتربررسی هنجارگریزیهای ساختاری در عناصر زبانی غزلیات عطار نیشابوری؛ براساس نظریۀ زبانشناختی جفری لیچ
دوره 13، شماره 3 ، مهر 1400، صفحه 125-146
چکیده
از اصلیترین عوامل پیدایش سبک ادبی، هنجارگریزی و بسامد آن در اثر ادبی است که باعث تشخّص و برجستگی زبان اثر ادبی میشود. بهرهگیری از شیوههای جدید سبکشناسی برای تجزیه و تحلیل متون ادبی، دریچهای ... بیشتر«هرکه شیرینی فروشد، مشتری بر وی بجوشد»؛ نگرشی به عناصر غناییساز کلام سعدی در غزلیات
دوره 13، شماره 3 ، مهر 1400، صفحه 147-164
چکیده
بوطیقا یا طرز و انواع ادبی از زمانهای گذشته از مباحث اصلی نقد ادبی بوده و به قدمت مکاتب فکری- فلسفی و ادبی یونان است. در این حوزه که به نوعی شیوه و رستة آثار ادبی در آن مشخص میشود، هر اثر بنابر داشتن ویژگیهایی ... بیشتربررسی ظرایف معنایی در بخشهایی از هفتپیکر بر پایۀ تحلیل لایۀ نحوی
دوره 13، شماره 3 ، مهر 1400، صفحه 165-184
چکیده
در آثار برجستۀ ادبی، ظرایف هنریِ خاصی در نحوۀ کاربرد واحدهای زبانی در لایههای مختلف وجود دارد. هفتپیکر نیز از آثاری است که در سطوح مختلفِ آن از ظرفیتهای زبانی متنوّعی بهمنظورِ برجستگی، تولید ... بیشترنگاهی تطبیقی به التفات در برجستهترین کتب بلاغی زبان فارسی
دوره 13، شماره 3 ، مهر 1400، صفحه 185-198