توسلات ادبیات عرفانی به هنرهای سنتی نمایشی با تکیه بر نمایش عروسکی
2. توسلات ادبیات عرفانی به هنرهای سنتی نمایشی با تکیه بر نمایش عروسکی

نرگس گنجی؛ فاطمه اشراقی

دوره 12، شماره 1 ، بهار 1399، صفحه 1-20

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2020.119747.1731

چکیده
  یکی از زمینه‌ها در پژوهش‌های ادبی بررسی پیوند هنر و ادبیات و دادوستدهایی است که از دیرباز میان این دو در جریان بوده است. از جلوه‌‌های آمیختگی ادبیات و هنر که به ‌درستی توجه پژوهش‌های پیشین را جلب نکرده ...  بیشتر
گونه‌شناسی تطبیقی تذکره‌های فارسی و عربی در دوره صفویه و عثمانی
3. گونه‌شناسی تطبیقی تذکره‌های فارسی و عربی در دوره صفویه و عثمانی

اسماعیل علی پور

دوره 12، شماره 1 ، بهار 1399، صفحه 21-46

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2019.118140.1661

چکیده
  تألیف تذکره‌های تخصصی نخستین گام جدّی در سنّت تاریخ‌ادبیات‌نگاری است. دورۀ صفویه و عثمانی را باید به‌راستی «عصر تذکره‌نویسی» در تاریخ ادبیات فارسی و عربی نامید؛ هم به اعتبار اقبال گسترده به ...  بیشتر
نقش عنصر «فضا‌سازی» در خلق محتوای حماسی در «هفت‌خان رستم» از شاهنامة فردوسی
4. نقش عنصر «فضا‌سازی» در خلق محتوای حماسی در «هفت‌خان رستم» از شاهنامة فردوسی

اعظم حسین زاده صلاتی؛ سید مهدی نوریان؛ سید مرتضی هاشمی

دوره 12، شماره 1 ، بهار 1399، صفحه 47-64

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2020.119291.1714

چکیده
  در عرصۀ داستان‌نویسی معاصر، تحلیل آثار برمبنای عناصر داستان به‌منظورِ تعیین نوع ادبی اثر، شناخت و نقد متن و سنجش قدرت و هدف داستان‌پرداز بسیار رواج یافته است. اگر یکی از رموز جاودانه‌شدن شاهنامه، ...  بیشتر
تحلیل عنصر درون‌مایه در پنج اثر دفاع مقدّس با تکیه‌بر مؤلفه‌های پایداری
5. تحلیل عنصر درون‌مایه در پنج اثر دفاع مقدّس با تکیه‌بر مؤلفه‌های پایداری

زهرا اسدی مافی؛ عبدالحسین فرزاد؛ رقیه صدرایی؛ امیر اسماعیل آذر

دوره 12، شماره 1 ، بهار 1399، صفحه 65-84

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2020.121706.1804

چکیده
  نمودهای پایداری از مهم‌ترین بن­ مایه ­های رمان­ های ادبیات جنگ و دفاع مقدّس شمرده می­ شود. در رمان ­های شطرنج با ماشین قیامت، زمین سوخته، سوران سرد، سفر به گرای 270 درجه و کتاب دا، از مهم‌ترین ...  بیشتر
کارکرد هنری تصویر در اشعار اعتراضی قیصر امین‌پور
6. کارکرد هنری تصویر در اشعار اعتراضی قیصر امین‌پور

مصطفی برزگر ولیک چالی؛ ایوب مرادی؛ فاطمه کوپا

دوره 12، شماره 1 ، بهار 1399، صفحه 85-104

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2019.118433.1673

چکیده
  شعر اعتراض، نشان پویایی اندیشة جامعه است و شاعر با دیدن ناهنجاری­ها، اصلاح‌گرانه لب به اعتراض می‌گشاید. او برای به تصویر کشیدن اندیشه و احساس خود از تخییل و تصویر بهره می­ جوید. تصویر اساس شعر است ...  بیشتر
نمادشناسی مفاهیم شیر و انار در خسرو و شیرین نظامی
7. نمادشناسی مفاهیم شیر و انار در خسرو و شیرین نظامی

جبار نصیری

دوره 12، شماره 1 ، بهار 1399، صفحه 105-116

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2020.121124.1785

چکیده
  منظومة خسرو و شیرین نظامی یکی از منظومه‌های برجستة ادب فارسی در قرن ششم هجری قمری است. بررسی و مقایسة تطبیقی هویت شخصیت های داستانی این منظومه با سایر منابع تاریخی و ادبی، نشان ­دهندة اختلاف روایت نظامی ...  بیشتر
تحلیل سرودهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس براساس قاعده‌کاهی لیچ
8. تحلیل سرودهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس براساس قاعده‌کاهی لیچ

مرتضی محسنی؛ شهره شیرین کام؛ احمد غنی‌پور ملکشاه؛ غلامرضا پیروز

دوره 12، شماره 1 ، بهار 1399، صفحه 117-133

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2020.119840.1735

چکیده
  آشنایی‌زدایی که با هنجارگریزی انجام می‌شود، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مکتب فرمالیسم است. در این مکتب به جای هرگونه توجه به علل زیبایی متن در بیرون از آن، بر خود متن تأکید می‌شود. توهّم اجتماعی این ...  بیشتر
بازخوانی و بازنگری استعاره در کتاب‌های بلاغی فارسی
9. بازخوانی و بازنگری استعاره در کتاب‌های بلاغی فارسی

یحیی کاردگر

دوره 12، شماره 1 ، بهار 1399، صفحه 134-150

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2020.121974.1818

چکیده
  این پژوهش پس از نشان­دادن تصویری جامع از بحث استعاره در کتب بلاغی فارسی و برشمردن نقاط قوّت و ضعف آن، در روشی توصیفی-تحلیلی راهی برای اصلاح این بحث و برون­رفت از تنگناهای آن گشوده است. استعاره در گذر ...  بیشتر
پژوهشی در زندگی سراج‌الدین قمری آملی
10. پژوهشی در زندگی سراج‌الدین قمری آملی

محمدعلی نوری خوش رودباری؛ سمانه جعفری

دوره 12، شماره 1 ، بهار 1399، صفحه 151-166

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2020.118496.1678

چکیده
  سراج‌الدین قمری آملی شاعر قصیده‌سرای نیمة دوم قرن ششم و اوایل هفتم هجری قمری است. دیوان شعر او را یدالله شکری تصحیح کرده است. مصحّح دیوان بر آن است که قمری چون ناصرخسرو و سنایی، دو دورة زندگی داشته است؛ ...  بیشتر
شناخت الگوواره‌های فرهنگی و ادبی غالب در ترجمه‌های گلستان سعدی: تحلیل تطبیقی سه ترجمه از راس، رهاتسک و دوفرمری
11. شناخت الگوواره‌های فرهنگی و ادبی غالب در ترجمه‌های گلستان سعدی: تحلیل تطبیقی سه ترجمه از راس، رهاتسک و دوفرمری

حسن ذوالفقاری؛ سیده زیبا بهروز

دوره 12، شماره 1 ، بهار 1399، صفحه 167-184

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2020.123687.1880

چکیده
  قابلیت گلستان از حیث پذیرفتگی فرهنگی و نیز غلبۀ عناصر آزاد از فرهنگ و مبتنی‌بر منطق انسانی و همگانی در آن، شاخصه‌ای مهم است. در این مقاله، به‌منظور درک و دریافت بهتر این خصیصه، سه ترجمة معروف و قدیم ...  بیشتر