بررسی ساختاری حکایت «خیر و شر» نظامی گنجه‏ ای بر اساس الگوی کنشی گرماس
بررسی ساختاری حکایت «خیر و شر» نظامی گنجه‏ ای بر اساس الگوی کنشی گرماس

سیداحمد پارسا؛ نرجس قابلی

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 1-14

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2016.20564

چکیده
  این مقاله به بررسی حکایت «خیر و شر» نظامی براساس الگوی کنشی گرماس (1917-1992م) پرداخته است‌‌‌. بررسی ساختاری این حکایت از طریق تعیین تقابل‏های دوگانه و پی‏رفت‏ها یا زنجیره‏های اجرایی‌، میثاقی ...  بیشتر
بررسی نقش قافیه در تحولات آوایی زبان فارسی
بررسی نقش قافیه در تحولات آوایی زبان فارسی

علی محمدی؛ طاهره قاسمی دورآبادی

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 15-32

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2016.20565

چکیده
  هدف این مقاله بررسی نقش انواع قافیه‌ در سیر دگرگونی‌های آوایی و تلفظ واژگان در زبان فارسی است. بدین منظور، به اشعار شاعران فارسی از قرن چهارم تا قرن هشتم و به‌بیانی دورۀ رشد و تکوین زبان فارسی پرداخته ...  بیشتر
قیدهای آغازین‌، عنصری از الگوی وصفی- روایی در شعرِ نیما
قیدهای آغازین‌، عنصری از الگوی وصفی- روایی در شعرِ نیما

علی اکبر باقری خلیلی؛ امیر حسین بهمنی

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 33-46

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2016.20566

چکیده
  قید به سبب جایگاه لغزانش در جمله‌، کارکردهای گوناگونی دارد‌. در شعر سنتی‌، جایگاه قید در بیت‌، مقیّد به چارچوب تساوی مصراع‌ها و نظام قافیه است؛ اما جایگاه قید در شعر نو محدودیّت شعر سنّتی را ندارد‌. ...  بیشتر
بازتاب فرامتن تاریخی در سوگ‌ سروده‌های دفاع مقدس (از 1359 تا پایان 1363 هـ. ش)
بازتاب فرامتن تاریخی در سوگ‌ سروده‌های دفاع مقدس (از 1359 تا پایان 1363 هـ. ش)

سپیده یگانه؛ مهین پناهی؛ مهدی نیک منش

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 47-66

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2016.20567

چکیده
  شعر دفاع مقدس، یکی از جریان‏های ادبی معاصر است که حول محور پدیده جنگ عراق علیه ایران، شکل گرفته است. به واقع، جنگ به منزله فرامتنی تاریخی و زمان‏مند با زمینه‏های بروز، سیر تاریخی و پیامدهای مشخص، ...  بیشتر
قرینه ‏پردازی در نفثه‏ المصدور
قرینه ‏پردازی در نفثه‏ المصدور

علی اکبر سام خانیانی؛ علیرضا باغبان

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 67-84

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2016.20568

چکیده
  قرینه ‏پردازی، تکرار متوازن الگوی واحدهای زبانی در متن و از فنون مهم صورتگرایانه است که در شکل‌گیری فرم نثر و نظم پارسی، به‌ویژه نثر فنی و مصنوع روایی، داشته است. مشخص کردن وزن و جایگاه قرینه‏ پردازی، ...  بیشتر
بررسی روابط متقابل تغزل سعدی و موسیقی آوازی ایران
بررسی روابط متقابل تغزل سعدی و موسیقی آوازی ایران

ذوالفقار علامی؛ محیا ستوده نیا

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 85-99

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2016.20569

چکیده
  فرم‌های شعر فارسی ـ حداقل از زمان رودکی تاکنون ـ نقش عمده‌ای در شکل‌گیری موسیقی آوازی ایران ایفا کرده است. در اغلب آوازهای ایرانی، از روزگاری که بر روی صفحه‏های گرامافون ضبط می‌شده تا امروز، رد و ...  بیشتر
شگرد‏های متناقض‏ نمایی (پارادوکس) زیبایی‏ شناختی
شگرد‏های متناقض‏ نمایی (پارادوکس) زیبایی‏ شناختی

احمد گلی؛ سردار بافکر عجب شیر

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 100-116

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2016.20570

چکیده
  در این مقاله، اقسام متناقض‏ نماهای زیبایی‏ شناختی، یکی از بدیع‌ترین و برجسته‌ترین شگردهای ادبی، در ادبیات فارسی نقد و بررسی شده است. متناقض ‏نماهای زیبایی‏ شناختی ادبیات فارسی را از حیث ساختار ...  بیشتر
بحث در تشبیه تمثیل و کارکرد آن در غزل صائب تبریزی
بحث در تشبیه تمثیل و کارکرد آن در غزل صائب تبریزی

محمد حکیم آذر

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 117-136

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2016.20571

چکیده
  این مقاله به بررسی غزل‌های صائب تبریزی از لحاظ کاربرد انواع تشبیه تمثیل و کارکردهای آن پرداخته است. تشبیه تمثیل از گونه‌های خاص تشبیه است. در یک طبقه‌بندی ساده می‌توان آن را به سه نوع گسترده، نیمه‌فشرده ...  بیشتر
کارکرد عناصر داستانی در ماجرای فرود شاهنامه
کارکرد عناصر داستانی در ماجرای فرود شاهنامه

حجت الله همتی؛ محمدحسین خان محمدی

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 137-154

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2016.20572

چکیده
  در این جستار، ساختار داستان فرود در شاهنامه و عناصر ساختاری تأثیرگذار در آن بررسی و تحلیل می‌شود. ساختار داستانی ماهیتی دارد که متأثر از عناصر خود، شکلی کنشی و روایی می‌پذیرد. نویسنده در پرتو این خصوصیات ...  بیشتر
ریشه شناسی واژه ترجمه
ریشه شناسی واژه ترجمه

علیرضا دل افکار

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 155-164

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2016.20573

چکیده
  در این مقاله تلاش شده است تا با توجه به شواهد و مدارک، خاستگاه واژۀ ترجمه و چگونگی صورت و معنای آن تحقیق شود. پژوهش‌های انجام‌شده نشان می‏دهد که واژه‏ ترجمان که ترجمه نیز از مشتقات آن است از دو منشأ ...  بیشتر
بررسی موسیقی‏ بیرونی و کناری در غزلیات قصاید ظهیر‏فاریابی
بررسی موسیقی‏ بیرونی و کناری در غزلیات قصاید ظهیر‏فاریابی

محمد فولادی؛ عبدالرضا زند

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 165-178

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2016.20574

چکیده
  ظهیر‏فاریابی یکی از نام‏آوران عرصه شعر فارسی به‏ خصوص غزل است. او نقش عمده‏ای در شکل‏ گیری، تحول و اعتلای غزل فارسی داشت ‏است. این مقاله، بر اساس نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون‏ های ...  بیشتر
تأملی در تحول مناظره از درخت آسوریک تا اشعار نیمایی
تأملی در تحول مناظره از درخت آسوریک تا اشعار نیمایی

نرگس محمدی بدر؛ هاشم مهدی زاده

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 179-190

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2016.20575

چکیده
  در مقالۀ حاضر، نوع ادبی مناظره، از ابتدای شکل‌گیری تا روزگار نیما، بررسی و علل تکامل و توسعۀ آن تحلیل و تببین شده است. مناظره نوعی بیان هنرمندانه است که به طور غیرمستقیم، خواننده را به خود جلب می‌کند ...  بیشتر
بررسی و تفسیر رمزگان‌های متنی در داستان طوطی و بازرگان مثنوی
بررسی و تفسیر رمزگان‌های متنی در داستان طوطی و بازرگان مثنوی

زهره نجفی

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 191-200

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2016.20576

چکیده
  روایت‌شناسی شاخه‌ای از نشانه‌شناسی است که با هر نوع روایت، اعم از ادبی یا غیرادبی، کلامی یا دیداری داستانی یا غیرداستانی، سروکار دارد و به دنبال آن است که واحدهای کمینه روایت و به اصطلاح «دستور پیرنگ» ...  بیشتر
بثّ‏ الشکوی در شعر شهریار
بثّ‏ الشکوی در شعر شهریار

یدالله نصراللهی؛ مهدی رمضانی

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 201-214

http://dx.doi.org/10.22108/liar.2016.20577

چکیده
  بثّ‏ الشکوی‌ ‌نوع‌ ادبی‌ جهانی‌‌ است که‌ محتوای‌ آن‌ در میان ادبیات‌ تمامی‌ ملل‌‌، مشترک‌‌ و تاریخچه آن به امتداد عمر بشریت، طولانی است. چون در بثّ‏ الشکوی‏ شاعر از عواطف‌ خود سخن می‏ ...  بیشتر